گزارش و تحلیل

هیچ رئیس جمهوری ای سیاست منطقه ای ایران را تغییر نخواهد داد

© AP Photo / Bilal HusseinБоец движения "Хезболла" в районе ливанско-сирийской границы
Боец движения Хезболла в районе ливанско-сирийской границы - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2024
اشتراک
كمال خرازی، مشاور ارشد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌و‌گو با یک نشریه آمریکایی تاکید کرد که استراتژی سیاست خارجی جمهوری اسلامی پس از انتخابات و فارغ از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور شود، ثابت می‌ماند. به گفته او سیاست خارجی همانی خواهد بود که خامنه‌ای درباره آن تصمیم‌ گیری کرده است.
وی افزود برخی می‌کوشند از مسعود پزشکیان تصویر چهره‌ای را ارایه کنند که روابط جمهوری اسلامی با جهان را بهبود می‌بخشد.
این درحالی است که او بارها تاکید کرده که ذوب در رهبر جمهوری اسلامی و پیرو نظر او است.
وی در ادامه اظهار داشت در صورت درگیری اسرائیل با حزب الله لبنان به هر طریق از این جنبش حمایت خواهیم کرد و افزود ایران و تمام اعضای محور مقاومت به هر طریقی به حزب الله کمک خواهند کرد.
اخیرا بعضی رسانه های غربی تلاش کرده اند این تصور را القا کنند که تغییر رئیس جمهوری در ایران می تواند روی حمایت ایران از حزب الله تاثیر بگذارد و احتمالا اسرائیل عملیات خود را به تعویق انداخته تا ببیند چه کسی در ایران انتخاب می شود.
شاید بسیاری ندانند اما حزب الله لبنان زمانی تاسیس شد که آقای محتشمی که یک اصلاح طلب است و وزیر کشور دولت آقای خاتمی بود، سفیر ایران در دمشق بود و حمایت های وی بود که به جوانان لبنانی کمک کرد تا بتوانند به این مقصود خود برسند.
فرقی نمی کند چه جناح سیاسی ای در ایران حاکم باشد، آنچه مسلم است در صورتی که لبنان هدف حمله اسرائیل قرار بگیرد ایرانی ها هر کمکی بتوانند به لبنان خواهند کرد که این کمک ها شامل ارسال أنواع و اقسام تسلیحات و حتی نیرو به لبنان هم خواهد بود.
تصور اینکه اسرائیل می تواند همان کاری را که در غزه کرد در لبنان انجام دهد تصور ابلهانه ای بیش نیست همه با حجم و توانمندی حزب الله آشنا هستند و می دانند حزب الله علاوه بر اینکه چندین برابر مقاومت در غزه نیرو دارد تسلیحات بسیار مدرن در اختیار دارد و می تواند کاری که اسراییلی ها در غزه کردند را سر اسرائیل بیاورد.
اینکه برخی تصور می کنند اسرائیل سامانه های دفاعی دارد هم تصور نادانسته ای بیش نیست، مدت ها هست که حزب الله موفق شده به کمک ایران از این سامانه ها عبور کند و این روزها خود سامانه ها را هدف قرار می دهد.
متحدین اسرائیل هم به خوبی می دانند اگر بخواهند به اسرائیل کمک کنند قطعا هدف حملات متحدین حزب الله قرار خواهند گرفت و تجربه نشان داده که اینها این کار را می کنند.
معادله ای که حزب الله اجرا خواهد کرد هم بسیار ساده است.
هر جایی را در لبنان بزنید حزب الله مکان مشابه در اسرائیل را هدف قرار خواهد داد، مراکز نظامی می زنید مراکز نظامی می زنیم، مراکز غیر نظامی می زنید مراکز غیر نظامی را هدف قرار می دهیم.
این بار اگر اسرائیل بخواهد با حزب الله درگیر شود قطعا بسیاری از شهروندان اسرائیل هدف قرار خواهند گرف علاوه بر اینکه اگر حمله کنند مورد حمله قرار خواهند گرفت و این احتمال وجود دارد که به جای اینکه اسرائیلی ها در لبنان پیشروی کنند این حزب الله باشد که پیشروی می کند.
تا زمانی که اسرائیل بخش هایی از خاک لبنان و سوریه را اشغال می کند هم مقاومت مسلحانه طبق قوانین بین المللی حق مسلم مردم لبنان است.
در واقع به این دلیل می باشد که امروزه آمریکا سراسیمه است تا هر جور که شده فتیله هر گونه حمله به لبنان را خاموش کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала