گزارش و تحلیل

احتمال آشتی کنان سوریه و ترکیه

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر Военнослужащие РФ и Турции патрулируют участок М-4 в зоне деэскалации Идлиб в Сирии
Военнослужащие РФ и Турции патрулируют участок М-4 в зоне деэскалации Идлиб в Сирии - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.07.2024
اشتراک
پس از سالها جنگ و کشت و کشتار در سوریه امروزه ترکیه و سوریه قرار است به زودی نشستی برای مذاکره و در نهایت آشتی کنان در عراق داشته باشند.
در این راستا رسانه‌های سوری از هماهنگی و فراهم شدن تمهیدات لازم برای برگزاری نشست قریب الوقوع سوریه و ترکیه در بغداد خبر دادند.
روزنامه سوری "الوطن" در این باره نوشت: "تصمیمات جدی برای بازگشت طرف‌های سوری و ترکی به میز گفت‌وگو وجود دارد".
الوطن افزود: "این نشست، آغاز یک روند طولانی مذاکرات خواهد بود که ممکن است به توافقات سیاسی و میدانی بینجامد".
بر اساس این گزارش، "طرف ترکیه‌ای از مسکو و بغداد خواسته است تا بدون حضور هیچ شخص ثالث و به دور از رسانه‌ها بر سر میز گفت‌وگوی دوجانبه با طرف سوری بنشینند و درباره احیای روابط بین دو کشور رایزنی کنند".
پیشتر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در جریان دیدار "الکساندر لاورنتیف" فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به سوریه گفته بود: کشورم از تمامی ابتکارعمل‌های مربوط به روابط با ترکیه که مبتنی‌بر حاکمیت کامل سوریه و مبارزه با انواع تروریسم و سازمان‌های تروریستی باشد، استقبال می‌کند.
بشار اسد ضمن تأکید بر اینکه این ابتکارها بیانگر عزم و اراده کشورهای ذی‌ربط برای برقراری ثبات در سوریه و کل منطقه است، تصریح کرد: سوریه همیشه به صورت مثبت و سازنده با همه ابتکارهای ذی‌ربط برخورد کرده و موفقیت و ثمربخش بودن هر ابتکاری از احترام به حاکمیت و ثبات کشورها نشأت می‌گیرد.
فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه ضمن تاکید بر حمایت کشورش از تمامی ابتکارهای مربوط به روابط بین سوریه و ترکیه تصریح کرد: به نظر می‌رسد که شرایط فعلی برای موفقیت میانجیگری‌ها از هر زمان دیگری مناسب‌تر است.
وی در پایان گفت: روسیه برای پیشبرد مذاکرات آماده است و هدف، موفقیت در بازگشت روابط بین سوریه و ترکیه است.
شاید برخی به یاد نداشته باشند اما قبل از جنگ سوریه روابط این کشور با ترکیه به اوج خود رسیده بود و بشار الاسد و رجب طیب اردوغان افطار را در دمشق و سحری را در آنکارا با خانواده می خوردند اما به یکباره پس از انقلاب ها در کشورهای عربی اخوان المسلمین در سوریه فعال شدند وتوطئه سرنگونی دولت سوریه مورد حمایت ترکیه اخوانی قرار گرفت.
ملیاردها دلار و هزاران جنگجو از طریق ترکیه به سوریه سرازیر شدند تا دولت مرکزی را سرنگون کنند.
البته جلو اخوان المسلمینی در یک آن در کل جهان عرب اوج گرفته بود و ترکیه باور داشت که می تواند با موج سواری بر این جو سلطه عثمانی خود بر کشورهای عربی را برگرداند و از انقلاب ها در همه کشورهای عربی حمایت می کرد.
علیرغم اینکه در اقلیت هستند اخوانی ها چون سازماندهی بسیار خوبی داشتند معمولا در انتخابات در کشورهای عربی همیشه موفق می شوند چرا که طرف های مقابل سازماندهی شده نمی باشند و بسیاری از مردم رای نمی دهند و یا اینکه در رای دادن خود مردد می باشند.
همین امر منجر شد که پس از انقلاب ها در کشورهای عربی که به نام بهار عربی و یا بیداری اسلامی معروف شد در اکثر انتخابات اخوانی ها به سرعت به قدرت برسند، اما اخوانی های عرب حاضر نشدند زیر چتر ترکیه بروند و مشاهده کردیم در آن زمان با سفر اردوغان به مصر و لیبی و تونس با سردی رفتار شد.
به هر حال امروزه به دلیل حضور ترکیه و نیروهای همسو با آن در شمال سوریه دولت سوریه نمی تواند سلطه خود بر خاک این کشور را بسط دهد و یا مجبور است به زور متوسط شود یا اینکه به یک ترتیبی با ترکیه وارد توافق شود تا از خاک سوریه خارج شود.
طبق آمار غیر رسمی حدود 3 ملیون مهاجر غیر رسمی سوریه در ترکیه حضور دارند که موجب خشم و نارضایتی مردم ترکیه شده اند و در انتخابات محلی به دلیل اصرار بر نگهداری آنها حزب آقای اردوغان متحمل شکست های سنگینی شد.
اکثر این مهاجرین نه به دلیل اینکه مخالف دولت سوریه هستند بلکه به دلیل اینکه به دنبال سوء استفاده از شرایط بهتر زندگی در ترکیه به این کشور مهاجرت کرده اند.
به هر حال ترکیه هم امروزه با شرایط اقتصادی ناگواری مواجه است و به دنبال آن می باشد که اختلافات با همسایگان را صفر کند تا بتواند به مشکلات داخلی خود بپردازد.
می توان گفت شرایط بسیار خوبی ایجاد شده که هم سوریه خواهان حل اختلافات است و هم ترکیه.
در ملاقات دو سال پیش میان روسای جمهوری ایران و روسیه و ترکیه در تهران این بحث مطرح شد و به نظر می رسد امروزه با میانجی گری عراق در حال به نتیجه رسیدن است.
می توان تصور کرد اگر سوریه و ترکیه اختلافات شان را حل وفصل کنند جنگ در سوریه به پایان برسد، البته هنوز مشکل اشغال بخش هایی از خاک سوریه توسط آمریکا و اسرائیل وجود دارد، ولی به هر حال امید آن می رود که ثبات و امنیت به سوریه برگردد و تروریست هایی که توسط آمریکا در این منطقه ایجاد شده اند محاصره شوند.
یکی از مسایلی که امروزه مورد بحث دولت های سوریه و ترکیه خواهد بود چگونگی مقابله با تروریست های موجود در مناطق شمالی سوریه است و احتمالا اگر این دو کشور به توافق برسند با کمک دیگر دوستان مانند ایران و روسیه تکلیف این تروریستها را روشن کنند.
همچنین سوریه هفته گذشته در سازمان ملل بر علیه همه نیروهای خارجی حاضر در سوریه طرح دعوا کرد ولی همه به خوبی می دانند اصل این طرح دعوا بر علیه حضور آمریکا و متحدین اش می باشد و پس از حل اختلافات سوریه و ترکیه به نظر می رسد نوبت حل مساله حضور آمریکا خواهد رسید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала