گزارش و تحلیل

تحریم‌های غربی گل به خودی می‌زند، نه به روسیه

© Fotolia / Alexkichتحریم‌های غربی گل به خودی می‌زند، نه به روسیه
تحریم‌های غربی گل به خودی می‌زند، نه به روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.06.2024
اشتراک
وقتی صحبت از اعمال تحریم‌های روز افزون و شديد بر عليه روسیه می شود، اقتصادهای نوظهور باید این حق را داشته باشند که منافع خود را در نظر بگیرند و انتخاب کنند که می‌خواهند به جریان تحریم کنندگان‌ بپیوندد یا اقتصادخودشان‌ در معرض آسيب قرار خواهد گرفت.
به گزارش اسپوتنیک- به گفته رئیس جمهور روسيه ولادیمیر پوتین بانک جهانی گزارش داده، اقتصاد روسیه اکنون از نظر برابری قدرت خرید در جایگاه چهارم قرار دارد و به دلیل تحریم ها تضعیف نشده است و برنامه های غرب در این زمینه شکست خورده است.
غرب می خواهد روسیه را مهار کند، اما از دیگر کشورها فرصت های توسعه خود را می‌گیرد.
ثابت شده است که تحریم‌های یکجانبه و فشارهای شدید نه تنها آسیب بزرگی به اقتصاد جهانی وارد کرده است، بلکه نظم بین‌المللی را که غرب تلاش می‌کند حفظ کند، مختل کرده است.
حميدرضا احمدی، پژوهشگر مسائل بين الملل در گفتگو با اسپوتنیک گفت،اقتصاد روسیه از نظر برابری قدرت خرید (PPP) در رتبه چهارم قرار دارد، معیاری که هزینه نسبی زندگی و نرخ تورم را در کشورهای مختلف در نظر می گیرد و مقایسه دقیق تری از تولید اقتصادی ارائه می دهد. این درحالیست که اقتصاد روسیه با وجود مواجه شدن با تحریم های اقتصادی اعمال شده توسط کشورهای غربی که با شدت کمتری پس از الحاق کریمه در سال 2014 و سپس با شدت بسیار زیادی پس از مناقشات روسیه و اوکراین، اعمال شده بود، مقاومت نشان داده است.
میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.04.2024
روسیه پتانسیل تبدیل شدن به یکی از چهار اقتصاد پیشرو در جهان را دارد
احمدی ادامه داد، اگرچه تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه تأثیراتی را گذاشته است، اما این کشور اقداماتی را برای کاهش اثرات از جمله تنوع بخشیدن به شرکای تجاری خود و تقویت صنایع داخلی انجام داده است. علاوه بر این، قدرت اقتصادی روسیه در بخش هایی مانند انرژی و منابع طبیعی به حمایت از اقتصاد این کشور کمک قابل توجهی کرده است.
وی افزود، به هر حال توانایی روسیه برای حفظ موقعیت خود در اقتصاد جهانی و مقاومت در برابر تاثیر تحریم ها نشان دهنده تنوع اقتصادی و انعطاف پذیری آن و همچنین برنامه ریزی استراتژیک آن برای کاهش اتکا به بازارهای غربی است.
احمدی در ادامه گفت، نکته اینجاست در حالی که هدف تحریم ها اعمال فشار بر روسیه است، اما ناخواسته برای اقتصاد کشورهای غربی نیز پیامدهایی دارد.
بین کشورهای غربی و روسیه روابط تجاری و جریان سرمایه گذاری قابل توجهی وجود داشت که اکنون به خاطر تحریم‌ها مختل شده و بر سودآوری مشاغل متکی به این ارتباطات تأثیر منفی گذاشته است. علاوه بر این برخی از صنایع غربی مانند کشاورزی و تولید عملا بازار بزرگ روسیه را از دست داده اند.
از سویی تحریم بانک ها و مؤسسات پیامدهای مفنی برای ثبات سیستم های مالی در کشورهای غربی به همراه داشته.
به هر حال آنچه روشن است، این‌که تحریم‌ها می‌توانند روسیه را تحت فشار قرار دهند، اما بر اقتصادهای غربی نیز تأثیرات بلند مدت خواهد داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала