ترکیه ممکن است از اسرائیل برای اقداماتش در نوار غزه غرامت بخواهد

© AFP 2023اوضاع در نوار غزه
اوضاع در نوار غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.05.2024
اشتراک
روزنامه ملیت نوشت: ترکیه که تصمیم گرفته به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل بپیوندد و ممکن است موضوع پرداخت غرامت از سوی تل آویو برای اقدامات خود در نوار غزه را مطرح کند.
به گزارش اسپوتنیک، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که آنکارا تصمیم رسمی برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری گرفته است.
این نشریه با استناد به کارشناسی به نام امته گوزگوزلی می نویسد. در جلسه بعدی دادگاه با جلب ترکیه ، آشکارتر خواهد شد که این پرونده شامل جنایت نسل کشی است، که اسرائیل در تعهدات خود به عنوان یک کشور برای جلوگیری از ارتکاب نسل کشی خود اسرائیل کوتاهی کرده است و موضوع غرامت در درجه اول اهمیت قرار خواهد گرفت".
این نشریه خاطرنشان می کند که ترکیه نقش اصلی را در این محاکمه ایفا خواهد کرد و استدلال های ارائه شده توسط کشورهای حامی اسرائیل را رد نموده و دادگاه را در تعریف، تفسیر و تدوین هنجارهای قانونی راهنمایی خواهد کرد.
روزنامه ملیت در ادامه می نویسد:"شرکت ترکیه در این پرونده نیز وضعیتی را ایجاد می کند که برابری طرفین را تضمین و برقرار می کند. زیرا ترکیه بی طرفانه به دادگاه کمک می کند تا عدالت را در اینجا برقرار کند و مشاهدات و نتیجه گیری های خود را ارائه خواهد داد. بنابراین، حتی اگر ترکیه مستقیماً طرف دعوا نباشد، مداخله وی به هیچ وجه تأثیری بر تساوی طرفین در برابر دادگاه نخواهد داشت. به عبارت دیگر، در نهایت، مداخله (ترکیه) در پرونده به این معناست که هیئت قضایی در تفسیر محتوای خود کنوانسیون نسل کشی و تعیین محدوده آن، در جریان تفسیر و تعبیر مقررات نقش اصلی را خواهد داشت".
در 29 دسامبر 2023، آفریقای جنوبی بر اساس کنوانسیون نسل کشی در دادگاه بین المللی لاهه در مورد شکایتی را علیه اسرائیل وضعیت نوار غزه تسلیم کرد و از دادگاه خواست تا اقدامات موقت علیه مقامات اسرائیل اتخاذ کند. آفریقای جنوبی خاطرنشان کرد که اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان در نوار غزه "نقض تعهدات مندرج در کنوانسیون نسل کشی" است. بر اساس بیانیه این کشور آفریقایی، "اقدامات وبی‌عملی‌های اسرائیل دارای ماهیت نسل‌کشی است، زیرا آنها با هدف خاصی انجام می‌شوند تا فلسطینیان در نوار غزه را به عنوان بخشی از ملیت و نژاد و گروه قومی نابود کنند".
دیوان بین المللی دادگستری در لاهه در 26 ژانویه تصمیمی موقت در مورد ادعای آفریقای جنوبی مبنی بر درخواست اقدامات موقت علیه اسرائیل به دلیل نسل کشی ادعایی در نوار غزه صادر کرد. دادگاه به اسرائیل دستور داد تا تمام اقدامات را برای جلوگیری از نسل‌کشی در نوار غزه، مجازات درخواست‌های نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها، اطمینان از جریان کمک‌های بشردوستانه به ساکنان این منطقه و اطمینان از حفظ مدارک مربوط به ادعاهای مربوط به اقدامات علیه فلسطینی‌ها که در کنوانسیون در مورد نسل کشی توصیف شده اند، انجام دهد. در عین حال، دادگاه سازمان ملل اسرائیل را موظف به توقف عملیات نظامی خود در نوار غزه که آفریقای جنوبی در شکایت خود خواستار آن بود، نکرد.
با توجه به وخامت اوضاع بشردوستانه در نوار غزه، دادگاه سازمان ملل متحد در 28 مارس به اسرائیل دستور داد تا تمام اقدامات لازم را برای تأمین جریان بدون مانع کمک های بشردوستانه از جمله آب و غذا به غزه و شرایطی را ایجاد کند که نیروهای مسلح اسرائیل اقدامات ناقض حقوق فلسطینیان در این منطقه را انجام ندهد.
ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2024
واکنش وزارت خارجه روسیه به بیانیه آمریکا درباره عدم صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی در مورد اسرائیل
پس از نفوذ مسلحانه شبه نظامیان حماس از نوار غزه به خاک اسرائیل و آغاز موشک باران اسرائیل از سوی فلسطینیان، اوضاع در خاورمیانه به شدت رو به وخامت گرائیده است. حماس این حمله را پاسخی به اقدامات مقامات اسرائیلی علیه مسجد الاقصی در بیت المقدس اعلام کرده است. صبح روز هفتم اکتبر، اسرائیل در چارچوب عملیات طوفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه قرار گرفت. پس از حملات موشکی گسترده، رزمندگان حماس به مناطق مرزی جنوب کشور یهودیان نفوذ کردند.
در پاسخ، ارتش اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. چند روز پس از حمله، ارتش اسرائیل کنترل تمام شهرک‌های نزدیک مرز غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داده و رساندن آب، غذا، برق، دارو و سوخت به این منطقه را متوقف کرد.
تعداد قربانیان در نوار غزه به گفته وزارت بهداشت محلی از 34 هزار نفر تجاوز کرده، حدود 77 هزار نفر مجروح شدند و به گفته منابع مختلف، حدود 150 اسرائیلی ممکن است هنوز در اسارت حماس باشند. خود حماس اعلام کرد که حدود 200 تا 250 گروگان در نوار غزه وجود دارد.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا درگیری های مسلحانه را متوقف کنند. به گفته ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه حل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را در نظر گرفت، اما فقط اسرائیل ایجاد شد. اسرائیل ضمن اعلام موافقت با اصل دو دولتی، سرزمین های فلسطین را به طور کامل آزاد نکرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала