گزارش و تحلیل

همکاریهای امنیتی ایران و روسیه گامی در جهت ایجاد نظم نوین بین‌الملل

© Depositphotos.com / AaelboeollosyФлаги Ирана и России
Флаги Ирана и России - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.04.2024
اشتراک
دیروز در حاشیه بیست‌و‌یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای، امیر آشتیانی و سرگئی شویگو وزرای دفاع ایران و روسیه بایکدیگر نشستی را برگزار کردند.
به گزارش اسپوتنیک، در این دیدار سرگئی شایگو با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، پاسخ ایران را مطابق با حق دفاع مشروع ایران دانست. همچنین امیر آشتیانی ضمن تشکر از حمایت و مواضع فدراسیون روسیه در محکومیت اقدام غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی و حمایت از اقدام مشروع ایران در پاسخ به اقدام تروریستی این رژیم اظهار داشت: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است.
وزیر دفاع ایران با اشاره به تحرکات ناتو و برخی کشورهای غربی در توسعه به شرق اقدامات کشورهای غربی را تحریک آمیز دانست و بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای برای رفع تهدیدات مشترک تاکید کرد. آشتیانی با اشاره به سوابق طولانی دو کشور بر توسعه مناسبات بین دو کشور جهت استحکام ثبات و امنیت در منطقه و نفی یک جانبه گرایی در روندهای جهانی تاکید کرد. دو طرف با تاکید بر تجربه موفق دو کشور در مقابله با تروریسم در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت مقابله با تهدیدات تروریستی، تجزیه طلبی و افراط گرایی که از اهداف اصلی سازمان همکاری شانگهای نیز می‌باشند تاکید کردند
وزرای دفاع ایران و روسیه با تاکید بر اینکه تحولات منطقه قفقاز جنوبی برای منافع مشترک دو کشور حائز اهمیت است، تصریح کردند: حضور بازیگران فرامنطقه‌ای و مداخله‌گر در این مناطق بر خلاف منافع مشترک دو کشور است و فرمت منطقه‌ای 3+3 که با حضور کلیه کشورهای منطقه قفقاز در حال اجرا می‌باشد چارچوبی مناسب برای حل و فصل مشکلات است. در انتها سرگئی شویگو آمادگی مسکو را برای تعمیق روابط با تهران در حوزه همکاری های نظامی و فنی اعلام و بر اهمیت تقویت همسویی استراتژیک نزدیکتر بین دو کشور تأکید کرد.
مهدی سیف تبریزی پژوهشگر مسائل روسیه و اوراسیا در گفتگو با اسپوتنیک گفت، این موضع‌گیری‌ها در فضای رسانه‌ای و کارشناسی غرب به شکل یک تهدید برای رهبری نظام بین‌الملل توسط آمریکا و برخی از متحدان منطقه‌ای آن تعبیر شد. مطمئنا بسیاری از تفاهمات و قراردادهای نظامی بین دو کشور طبق یک عرف نانوشته به‌هیچ عنوان رسانه‌ای نمی‌شود و اغلب کارشناسان در خصوص محتوای جلسات بر اساس شواهد و قرائن تحلیل‌های خود را بیان می‌کنند. دیدار روز قبل وزرای دفاع ایران و روسیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما می‌توان بر اساس شرایط تنش‌ها و چالش‌های موجود منطقه‌ای و بین‌المللی که هر دو کشور در آن درگیر هستند و همچنین برخی گفته‌های مقامات حدس و گمانه‌زنی‌های انجام داد.
سیف تبریزی افزود، شاید مهم‌ترین مباحث مطرح شده میان وزرای دفاع دو کشور را باید در خصوص انتقال کمک‌های تسلیحاتی دانست که دو کشور در شرایط فعلی به آن نیاز مبرم دارند. پس از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین در دو سال گذشته و شرایط میدانی پیش آمده برخی از منابع خبر از انتقال انواع پهبادهای انتحاری شاهد و همچنین برخی از انوع موشک‌های میان‌برد ایران به روسیه را مطرح کرده‌اند که البته این موضوع هیچگاه از طرف سران نظامی و سیاسی ایران و روسیه تایید نشد. اما منابع غربی مدعی هستند که در شرایط فعلی میدانی در جبهه روسیه این نوع از انتقال تسلیحات از تهران به مسکو همچنان ادامه داشته و یکی از مهمترین مجورهای گفتگوی وزرای دفاع دو کشور بوده است.
وی در ادامه گفت، همچنین پس از شدت گرفتن دور تازه تنش میان ایران و اسرائیل که با حمله تروریستی تل‌آویو به مقر کنسولگری ایران در دمشق آغاز شد. تهران در اقدامی بی‌سابقه با تعداد 300 پهباد و انواع موشک کروز و بالستیک سرزمین‌های اسرائیل را مورد هدف قرار داد و در ادامه گفته می‌شود دولت نتانیاهو در حمله‌ای محدود به پایگاه هوایی اصفهان یکی از باتری‌های سامانه دفاع هوایی اس 300 روسی را مورد هدف قرار داده است. پیش از حملات تل‌آویو به تهران در گفتگویی تلفنی میان روسای جمهور دو کشور ولادیمیر پوتین ضمن تایید پاسخ موشکی ایران به طور ضمنی آمادگی مسکو را در کمک به تهران در دفاع از هرگونه تجاوز از سوی آمریکا و اسرائیل اعلام کرده بود.
به نظر می‌رسد در دیدار وزرای دفاع دو کشور برخی درخواست‌ها از سوی ایران به منظور تامین هرچه سریعتر جنگنده‌های سوخو 35 که در سال گذشته قرارداد آن‌ها نهایی شده و همچنین دریافت چند نسخه از سامانه دفاع هوایی اس400 از سوی ایران مورد گفتگو قرار گرفته است.
سیف تبریزی ضمن اشاره به اهداف مشترک دو کشور گفت، شاید در اولین اظهار نظری که بتوان انجام داد باید باید یک هدف مشترک را برای ارتقا سطح همکاری میان مسکو و تهران در نظر گرفت. مبارزه با نظام تک‌قطبی و هژمونی ایالات متحده در فضای بین‌الملل در حال حاضر مهم‌ترین و بزرگ‌ترین هدف مشترک ایران و روسیه است.
استراتژی‌های روسیه و ایران و اهداف آنها در فضای بین‌الملل متفاوت است. اما در عین حال مانع اصلی و دشمن اصلی آنان در دست‌یابی به اهداف منطقه‌ای و بین‌المللی که باید بر آن غلبه کنند سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه آمریکاست. به‌نظر می‌رسد سران سیاسی دو کشور به این نتیجه رسیده‌اند که در راه دست‌یابی به اهداف خود اگر با هم عمل کنند و اقدامات خود را هماهنگ کنند، شانس پیروزی آنان بیشتر خواهد بود.
وی در پایان خاطر نشان کرد، تهران و مسکو هر کدام دلایل ریشه‌های خاص خود را برای درگیری و خصومت با آمریکا را دارند که کاملاً هم می‌تواند متفاوت از یکدیگر باشد. با این حال، منطق درگیری‌ها تهران و مسکو را به سمت همکاری‌های استراتژیک نزدیک تر سوق می‌دهد. از همین‌روی و با توجه به کمک‌های جدید ایالات‌متحده به اوکراین، روسیه کمک‌های بیشتر از متحدان خود دریافت خواهد کرد. به عبارتی در این جنگ استراتژیک برد روسیه برد ایران و بالعکس در نزاع منطقه‌ای ایران با آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن مانند اسرائیل برد ایران برد روسیه خواهد بود. روسیه و ایران معتقدند که ایالات‌متحده دشمن مشترک آنهاست و آنها به همین دلیل علیه واشنگتن متحد هستند. اوکراین و اسرائیل دو میدان نبردی است که ایران و روسیه نه تنها برای دستیابی به اهداف نظامی، بلکه برای بازنویسی نظم جهانی جدید بین‌المللی از آنها استفاده می‌کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала