گزارش و تحلیل

دانشمند روسی: چت بوت ها، می توانند ذهن مردم را دستکاری کنند

© iStock.com / Just_SuperКонцепция искусственного интеллекта
Концепция искусственного интеллекта - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.04.2024
اشتراک
ورونتسوف، استاد آکادمی علوم روسیه، در مصاحبه با اسپوتنیک در خصوص دنیای هوش مصنوعی گفت: "تکنولوژیخیلی سریع می تواند ذهن شخص را در مورد هر چیزی، حتی تغییر دهد و یا متقاعد کند و موقعیت سیاسی فرد را نیز تغییر دهد".
این پروفسور در ادامه گفتگوی خود تصریح کرد: "سرعت توسعه هوش مصنوعی آنقدرها که به نظر ما می رسد سریع نیست، زیرا هوش مصنوعی بصری طی 12 سال گذشته، تنها 10 درصد بهبود یافته است و همچنین حجم انباشته ویدئو اطلاعات در اینترنت، به منابع مطالعه تبدیل شده است و به طرز متناقضی، اسپانسر این اطلاعات، گیمرهایی بودند که آماده خرید با کیفیت کارت های ویدئویی بودند. اما این کارت ها و چت بوت ها باید دوبار بررسی شود، زیرا اقدامات هوش مصنوعی بر اساس الگوریتم‌های خاصی است.

به عنوان مثال حقایق متن می تواند به شکلی بسیار عجیب تحریف و مخلوط شود. اما این دستگاه اطلاعات را از اینترنت به عنوان پایه می گیرد که دروغ ها و تحریف های زیادی در این اطلاعات وجود دارد. با استفاده از استدلال به ظاهر منطقی و حقایق در گفتار، دستگاه به سرعت قادر است شخص را در مورد هر چیزی متقاعد کند، حتی موقعیت سیاسی او را تغییر دهد. اما دستگاه های چت بوت هنوز پیوندهایی به منابع اولیه خود ارائه نمی دهد که نمی تواند قابلیت اطمینان آنها را تحلیل کند."

ورونتسوف همچنین پیش بینی خود را در خصوص آینده چنین ابراز می دارد: "ما باید در دنیایی از مانکن های روشنفکر زندگی کنیم که نه تنها از نظر ظاهری، بلکه از نظر ارتباطی نیز انسان نما هستند. توانایی هایی دارند و فقط شهود و تفکر خلاق
برای مدتی، هنوز بین انسان و ماشین تفاوت وجود خواهد داشت. مرحله بعدی فناوری، اینکه این علم چه کسی را از بین می برد و یا به نفع ما است، تنها به تغییر فرهنگ و نگرش ما نسبت به یکدیگر بستگی دارد".

این استاد دانشگاه در پایان گفت: باید خودمان را برای تغییر مجدد برنامه ریزی کنیم، یعنی باید دوباره آموزش ببینیم، آنگاه فناوری هایی که ایجاد می کنیم به نفع ما خواهد بود و نه به ضرر ما.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала