گزارش و تحلیل

سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه دستاوردهایی داشت؟

رئیسی
رئیسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.04.2024
اشتراک
دستور کار سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، در سفر اخیر به پاکستان، "در اولویت قرار دادن روابط دوجانبه" بین دو کشور است.
به گزارش اسپوتنیک - "علی شیر یزدانی" پژوهشگر مسائل جنوب شرق آسیا در گفتگو با اسپوتنیک ضمن اشاره به مهمترین دستاوردهای حاصل از سفر ابراهیم رئیسی گفت، این دیدار هم از نظر زمانبندی و هم از نظر موضوعات مهمی که به آن پرداخته شد، یکی از مهم‌ترین سفرهای متقابل طرف‌های پاکستانی و ایرانی به شمار می‌رود.توجه داشته باشید که این سفر بعد از عملیات "وعده صادق" و همچنین چالش مرزی ایجاد شده بین تهران و اسلام آباد انجام شده و در واقع ایران با انجام این سفر این پیام را به طرف پاکستانی ارسال کرده که به نوعی آغوش خود را برای گسترش مناسبات با اسلام‌آباد باز کرده است و اتفاقا طرف پاکستانی نیز به نشانه اعلام همبستگی بین دو کشور، نام یکی از خیابان‌های پایتخت خود را به "ایران" تغییر داد. در واقع این سفر و دیدارهای آن نشان دهنده اراده سران دو کشور برای گسترش همکاری‌ها و بی‌اثر شدن تلاش‌های برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد است.
وی در ادامه افزود، بعد از ملاقات ابراهیم رئیسی و شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان سه توافقنامه و پنج تفاهم‌نامه در زمینه‌های مختلف به امضا رسید که برای هر دو کشور دستاوردهای اقتصادی از اهمیت کلیدی برخوردار است و زمینه مناسبی برای هر دو ملت و کشور به تقویت و توسعه همکاری‌های تجاری برای ارتقای سطح رفاه ایجاد می کند. از دیگر موضوعات حائز اهمیت در این دیدار توافق هیات های عالی رتبه دو کشور بر هدف گذاری برای رساندن حجم مبادلات تجاری به ده میلیارد دلار در سال است.
یزدانی گفت، سید ابراهیم رئیسی در دومین روز سفر به پاکستان، با خانم "مریم نواز شریف" سروزیر ایالت پنجاب دیدار نمود و در این دیدار دو طرف با توجه به پیشینه فرهنگی مشترک و توجه به زبان فارسی در پاکستان، برای گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان توافق کردند و رئیس جمهور ایران به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مأموریت داد برای تمهید زمینه‌ها و مقدمات این مسئله با مسئولان پاکستانی مربوطه همکاری لازم را داشته باشد.
وی در ادامه افزود، اینطور که اعلام شده در حال حاضر هشت سند همکاری در بخش‌های مختلف تجارت، علم و فناوری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ و مسائل حقوقی و قضایی امضاء شده است و این حجم از اسناد همکاری و تعاملات سیاسی و اقتصادی نشان دهنده قرابت و نزدیکی دو کشور در مسائل مختلف است.ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک، همکاری در بخش سینما و رسانه، همکاری در بخش بهداشت دامی، همکاری‌های امنیتی، همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی، همکاری در بخش استاندارد و همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری از مهم‌ترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که از سوی وزرای راه و شهرسازی، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و روسای سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندارد با همتایان پاکستانی موضوعات این ۸ سند همکاری است.
امضای هشت سند همکاری بین ایران و پاکستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.04.2024
امضای هشت سند همکاری بین ایران و پاکستان
یزدانی گفت، رئیس‌جمهور ایران در شرایطی به پاکستان سفر کرد که مناقشه ایران و اسرائیل در اوج خود قرار دارد و اوایل سال جاری، روابط پاکستان و ایران تیره شده بود. در آن زمان دو کشور همسایه به خاک یکدیگر حملاتی را انجام دادند، به عنوان اقداماتی علیه گروه‌هایی که ادعا می‌شد تروریست هستند. اما با زمانبندی فعلی این پیام صادر شد که برای طرفین عزم کافی در همبستگی و دوستی وجود دارد، بعبارتی، این سفر در شرایط کنونی سیاسی و اقتصادی پاکستان در کنار پیشینه مناقشه ایران و اسرائیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала