گزارش و تحلیل

بریکس به یک سازمان تحول خواه و چند بعدی تبدیل خواهد شد

© Sputnikآغاز پانزدهمین نشست سران بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی
آغاز پانزدهمین نشست سران بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.01.2024
اشتراک
در حالی از اکتبر سال ۲۰۲۴ شانزدهمین دوره ریاست اجلاس سازمان بریکس بر عهده فدراسیون روسیه خواهد بود که این دوره بنا به پیش بینی تحلیل گران و کارشناساسن به دلایل متعدد یکی از دوره های پر رونق بریکس خواهد بودد.
به گزارش اسپوتنیک، روح الله مدبّر کارشناس مسائل بین الملل گفت، برنامه فدراسیون روسیه که به تصویب اجلاس پانزدهم و سران بریکس رسید، برای اجلاس شانزدهم است، تقویت چندجانبه گرایی به منظور توسعه امنیت عادلانه جهانی، بعبارتی اجلاس شانزدهم و ریاست روسیه با این محور اقدامات خود را انجام خواهد داد. بحث عدالت جهانی کلید واژه بسیار مهمی است که سالهاست که ولادیمیر پوتین در سخنرانیهای خود بر آن تاکید داشتند و فدراسیون روسیه در شرایط دوران یکجانبه گرایی سیاست خارجی خود را بر مبنی همین مسئله بسیار مهم عدالت تنظیم کرده است. همین بحث عدالت است که باعث شده کشورهای متعددی در مسیری قرار بگیرند که در پیمانهای جدید فارغ از پیمانهای بر مبنای یکجانبه گرایی آمریکا حرکت بکنند و همینطور که آقای لاوروف در مصاحبه با اسپوتنیک مطرح کردند بیش از ۳۰ کشور دنیا در صف پیوستن به بریکس هستند.
مدبر افزود، امسال کازان مرکزیت اجلاس ۲۰۲۴ بریکس را در اختیار دارد اما دویست رویداد مهم در بیش از ۱۲ شهر فدراسیون روسیه برای بریکس پیش بینی شده است. وزارت صنعت و سایر دستگاه های فدراسیون روسیه از کشورهای عضو بریکس خواستند تا برنامه های خود را اعلام کنند که این نشان دهنده عزم جدی فدراسیون روسیه برای اجرایی کردن برنامه های بریکس در سال جدید خصوصا در موضوع عدالت جهانی است که در سخنان آقای ریابکوف و لاوروف هم مجددا مطرح شد.
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2023
سفیر ایران در روسیه: پس از ورود به بریکس می‌توانیم نقش بهتری در دلار زدایی ایفا کنیم
وی در ادامه گفت، جامعه جهانی به این رسیده است که کشورهای جنوب از خواستگاهی که باید برخوردار باشند، نیستند و روسیه می خواهد در این امر تسهیل گری نماید و یکی از این بسترها بریکس است. یکی از ابتکارات مهم روسی این است که با حضور امارات متحده عربی، مصر و عربستان سعودی در جمع بریکس جدید و سیاست همگرایی کامل که این سه کشور با کرملین دارند رونق بریکس هم بیشتر می شود. به هر حال امارات از نظر قدرت اقتصادی و چانه زنی بین المللی و حوزه نفوذ بالایی که دارد و همگرایی و همکاری نزدیکی که بین ابوظبی و مسکو هست و همچنین همگرایی ریاض و قاهره با مسکو در گسترده تر شدن ظرفیت های متعدد برای بریکس چه در حوزه انرژی و چه در حوزه محورهای ترانزیتی، در حوزه سرمایه گذاری زیر ساختی و تکمیل شبکه غرب آسیا و آفریقا موضوع بسیار حائز اهمیتی است. البته می تواند مباحث امنیتی و اختلافاتی که در منطقه غرب آسیا است را با مجوریت طرح های فدراسیون روسیه که یک نمونه آن مدل امنیتی روسیه در بحث خلیج فارس بود پیگیری شود.
این کارشناس مسائل بین الملل به اسپوتنیک گفت، امروز بریکس یک سازمان صرفا اقتصادی نیست و ما به این مسیر رسیدیم که بریکس یک سازمان تحول خواه است. در اجلاس پانزدهم که در ژوهانسبورگ برگزار شد، سران بریکس به این نتیجه رسیدند که سازمان ملل باید به دلیل اینکه نتوانست بر مبنی منشور معضلات جهانی را حل کند و نمونه بارز آن بحرانی است که امروز در غزه شاهد هستیم و شهادت هزاران نفر در فلسطین و عدم عملیاتی شدن جایگاه سازمان ملل برای توقف این درگیری و یا سکوت سازمان ملل در برابر ۹ سال نسل کشی مردم روس تبار دونباس توسط نئو نازیهای اوکراینی تماما نشان دهنده آن است که سازمان ملل بازیچه دست قدرتهای بزرگ خصوصا آمریکا است و اصلاحات سازمان ملل از دستور کارهای مهم بریکس است.
Участник играет в компьютерную игру World of Tanks - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.08.2023
پوتین: بازی های رایانه ای روسیه در کشورهای بریکس تبلیغ شود
روح الله مدبر در پایان خاطر نشان کرد، امیدوارم تهران نیز برنامه عملیاتی برای بریکس ۲۰۲۴ داشته باشد و تهران بتواند از ظرفیت بریکس استفاده کند. امروز فدراسیون روسیه می تواند فرصت خوبی را برای تهران ایجاد کند تا با همگرایی مسکو و تعامل و تلاش مسکو تهران توانست عضو بریکس شود و ضرورت دارد که تهران با توجه به اینکه امکانی در حوزه ترانزیتی برای تقویت بریکس خصوصا بحث کریدور شمال – جنوب که روسیه در حال تکمیل موارد ناقص کریدور شمال و جنوب در داخل ایران هست و ایران نیز عضویتش در بریکس می تواند در بحث ترانزیتی هم کمکی به حوزه اقتصادی ایران نماید و هم جایگاه ایران در بریکس را تقویت نماید که این ضرورت دارد تهران زیر ساخت خود را عملیاتی و اجرایی کند و اجازه ندهد جریانات غرب گرا با تبلیغات منفی بین ایران و روسیه اختلافی ایجاد نمایند. در سالی که ریاست بریکس با مسکو است تهران با همگرایی هر چه بیشتر از این فرصت پیش امده استفاده کند.
مسئله دیگری هم حائز اهمیت است اینکه امروز با تکمیل چرخه عضویت اعضای جدید در بریکس و کشورهایی که اشاره شد فصلها و گشایش های متعددی باز می شود که بریکس را به یک سازمان چند جانبه تبدیل می کند. عزم فدراسیون روسیه برای عملیاتی کردن طرح های روی کاغذ مانده می تواند بریکس را به یک مدل موفق در نظم جهانی در سال ۲۰۲۴ پیش ببرد و در برنامه های اعلام شده توسط فدراسیون روسیه تنوع متعدد عملیاتی مانند رفع برخی موانع در حوزه گمرکی و تعرفه هایی که بین کشورها است ، توجه به بحث علمی و دانشگاهی در بریکس، امنیت غذایی، بحث زیرساختی و ترانزیتی بریکس و مباحث پزشکی نیز حتی در حوزه بریکس مورد توجه قرار گرفته است. اینها مجموعه ای از ابتکار عمل فدراسیون روسیه است که نشان می دهد سال ۲۰۲۴ سال رونق هرچه بیشتر بریکس و به نفع کشورهایی است که به این ائتلاف و اتحاد بپیوندند و بتوانند از این فرصت استفاده کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала