گزارش و تحلیل

چرا تسلیحات اوکراینی به دست حماس می رسد؟

© AP Photo / Ohad Zwigenbergحمله حماس به شهر اشکلون اسرائیل
حمله حماس به شهر اشکلون اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.12.2023
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران در مجمع گفت وگوهای دوحه در قطر در پاسخ به سوال مجری برنامه در مورد تامین سلاح حماس گفت، اگر از من بپرسید از کجا تهیه می‌کنند، می گویم امروز اوکراین یکی از بازارهای سیاه تهیه‌ اسلحه است و خیلی راحت می‌توانند هر چه را بخواهند از اوکراین تهیه کنند.
به گزارش اسپوتنیک- جمال گویلی کارشناس مسائل بین الملل در خصوص این ادعای وزیر أمور خارجه ایران به اسپوتنیک گفت، قبل از هر چیز، این گفته جناب وزیر امور خارجه، واکنشی به اتهامات مقامات آمریکایی و منابع خبری این کشور علیه ایران است. اتهاماتی که با شروع عملیات طوفان الاقصی دوباره مطرح شدند. در واقع باید اذعان داشت که تحول مهم تسلیحاتی و توان نظامی حماس از مواد منفجره دست ساز به موشک های کوتاه برد "القسام" و دور برد M-75، والفجر و عياش که برد آنها به ۲۰۰ کیلومتر هم می رسد و نیز ساخت "پهباد الزواری" تحولات شگفتی آفرینی بوده است.
وی افزود، از نگاه آمریکا و اسرائیل، مهمترین منبع تامین تسلیحاتی حماس جمهوری اسلامی ایران است. چند روز بعد از شروع عملیات طوفان الاقصی بود که شبکه CNN ، در گزارشی به چگونگی تحصیل تسلیحات توسط حماس پرداخت. هر چند در این گزارش، به کره شمالی هم اشاره شده است اما ایران مهمترین منبع و مصدر قلمداد شده است. به نحوی که هم به ارسال مستقیم اسلحه و هم کمک در ساخت و مهندسی معکوس تسلیحات به دست آمده در غزه مبادرت می ورزد .لذا و بر این اساس است که وزیر امور خارجه ایران، چنین نقشی را به آمریکا و حمایت تسلیحاتی این کشور از متحدان منطقه ای خود و به ویژه اوکراین نسبت می دهد.
گویلی در ارتباط با تبعات تهدیدزای وجود تسلیحات آمریکایی در بازار سیاه گفت، خاورمیانه یکی از مناطق بحران زا است. وجود گروه­ها و سازمانهای مختلف شبه نظامی به وبژه در قالب دینی و قومی آن از مهمترین مقصدهای خرید و فروش تسلیحات در بازار سیاه است. تامین تسلیحاتی این سازمانها و گروه های شبه نظامی، در نهایت به معنای تهدید امنیتی برای کشورها و کل منطقه است، به ویژه آنکه برخی از این تسلیحات می توانند منجر به افزایش قدرت این گروه ها و بر هم زدن توازن نظامی یا دولتها شوند. موشکهای کوتاه برد، ضد تانک، سامانه های دفاع هوایی و بویژه پهبادها از مهمترین این تسلیحات هستند که در صورت دستیابی این گروه ها به آنها شیوه و شعاع منازعات و درگیری ها را متحول خواهد کرد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.12.2023
وزیر خارجه ایران: حماس ممکن است از بازار سیاه اوکراین سلاح بخرد
این کارشناس مسائل بین الملل در ارتباط با نحوه دست یابی به سلاح های اوکراینی از سوی نظامیان حماس اظهار داشت، ادعای وزیر امور خارجه کشور ایران در باب حصول حماس به تسلیحات صادره به اوکراین توسط کشورهای غربی و به ویژه آمریکا مهم است، و اهمیت آن به این دلیل است که چنین ادعایی پیش تر توسط هیچ مقام رسمی مطرح نشده است. این گفته می تواند دو هدف داشته باشد یکی آنکه به نقش تخریبی و ضد امنیتی آمریکا در منطقه اشاره دارد و دیگری آنکه اشراف اطلاعاتی کامل ایران در منطقه را خاطر نشان می کند.
جمال گویلی در پایان افزود، آنچه که قابل توجه به نظر می رسد، در صورت پذیرش این ادعا، راه حصول تسلیحات اوکراینی به دست حماس است که منطقا از طریق یک حلقه یا کشور سوم و یا حداقل مرزهایی که از نظارت کمتری برخوردار است صورت گرفته است. حالا این حلقه سوم یا از طولانی شدن جنگ حماس و اسرائیل سود می برند و یا تقویت جبهه حماس به نوعی مد نظر آنها است.
وزیر خارجه ایران در مجمع گفت وگوهای دوحه در قطر از سوی مجری برنامه مورد این سوال قرار گرفت که ایران چه کمکی به حماس ارائه می دهد و توصیف شما از این حمایت چیست؟ شما می گویید ایران محور مقاومت (شامل حماس و حزب الله) را کنترل نمی کند و آنها مستقل عمل می کنند. این را قبلا نیز گفته بودید. پس حمایت شما به چه نحو است؟
امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال گفت: "صراحتا به شما می گویم که ما در گذشته از حزب‌الله و حماس و جهاد اسلامی هر گونه حمایت بر مبنای حقوق بین‌الملل در مقابله با پدیده‌ اشغالگری به عمل می آوردیم. اما در موردی مطروحه امروز حماس و حزب‌الله خود سلاح مورد نیازشان را تهیه و تولید می‌کنند. اگر از من بپرسید از کجا تهیه می‌کنند، می گویم امروز یکی از بازارهای سیاه تهیه‌ اسلحه اوکراین است. خیلی راحت می‌توانند هر چه را بخواهند از اوکراین تهیه کنند. اما نکته اینجاست اسرائیل یک رژیم اشغالگر است..."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала