مفاد سند "روش های مقابله با اقدامات قهری یکجانبه" میان ایران و روسیه

© Sputnik / Григорий Сысоевامضا سند مقابله ایران و روسیه با تحریم ها
امضا سند مقابله ایران و روسیه با تحریم ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.12.2023
اشتراک
در جریان دیدار وزرای امور خارجه ایران و روسیه در مسکو که در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار شد، سندی در مورد روش های مقابله و جبران پیامدهای منفی اقدامات قهری یکجانبه میان ایران و روسیه به امضا رسید.
به گزارش اسپوتنیک، مهمترین سرفصل های این سند به شرح زیر می باشد:
- اتخاذ تدابیر قهری یک جانبه توسط هر کشوری غیرقانونی و مغایر با منشور ملل متحد است
- اموال و دارایی های عمومی و خصوصی از جمله حساب های بانکی، اوراق قرضه، مستغلات و اماکن و تأسیسات کنسولی و دیپلماتیک از مصونیت برخوردار بوده و مشمول توقیف یا مصادره یا هر نوع محدودیت دیگری در نتیجه اقدامات قهری یکجانبه نمی باشد.
- دولتی که در نتیجه اقدامات قهری یک جانبه باعث آسیب اقتصادی یا مالی می شود، مسئولیت اصلی جبران خسارت و غرامت است.
- روسیه و ایران باید نقشه راهی برای کاهش وابستگی تجارت بین‌المللی به ارزهای ملی تهیه کنند که می‌تواند به عنوان ابزاری برای اجرای اقدامات قهری یکجانبه مورد استفاده قرار گیرد.
- برای تقویت روابط مالی دوجانبه و چندجانبه باید تلاش کرد تا نهادهای مالی منطقه ای یا سایر اشکال بین دولتی ایجاد شود.
- برای تجارت کالاها و لوازم برای مقاصد بشردوستانه، مانند مواد غذایی و محصولات کشاورزی، داروها و تجهیزات پزشکی، و همچنین قطعات یدکی، تجهیزات و خدمات مرتبط، لازم برای تضمین ایمنی هوانوردی غیرنظامی، تحت هیچ شرایطی مشمول اقدامات اقتصادی اجباری مستقیم یا غیرمستقیم نیستند.
- در صورت وقوع بلایای طبیعی و سایر بلایای طبیعی، کمک های بشردوستانه به صورت غیرنقدی یا نقدی مشمول اقدامات قهری یکجانبه نمی باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала