کارشناس: حمله حماس به اسرائیل نقشه های آمریکا برای هند را مختل کرد

© AP Photo / Evan Vucciکارشناس: حمله حماس به اسرائیل نقشه های آمریکا برای هند را مختل کرد
کارشناس: حمله حماس به اسرائیل نقشه های آمریکا برای هند را مختل کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2023
اشتراک
درگیری در خاورمیانه که پس از حمله حماس به اسرائیل شعله ور شد، مانع از اجرای برنامه های ایالات متحده برای ایجاد یک کریدور اقتصادی از هند به عنوان موازنه ای در برابر چین می شود.
نوتیس ماریاس، نماینده سابق پارلمان اروپا و استاد مؤسسات اتحادیه اروپا در دانشگاه کرت که همچنین ریاست حزب غیر پارلمانی "یونان - راهی دیگر" را بر عهده دارد، در مصاحبه با اسپوتنیک چنین عقیده ای را ابراز کرد
نوتیس ماریاس گفت: حمله تروریستی هفتم اکتبر حماس و جنگ متعاقب آن، علاوه بر کشته شدن صدها نفر در منطقه، منجر به فروپاشی کامل روابط اسرائیل با برخی کشورهای میانه رو عربی شد؛ روابطی که در سال های اخیر با هدف همکاری اقتصادی بین کشورهای ذیربط، به ویژه در بخش انرژی، شروع به عادی شدن کرده بود. یکی از عناصر کلیدی همه این پیشرفت ها، توافق نامه ابراهیم و عادی سازی قریب الوقوع روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی بود. عادی سازی برای اجرای پروژه کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه- اروپا (IMEC) حیاتی بود که رهبران ایالات متحده و هند در حاشیه کنفرانس G-20 در دهلی نو در 9 سپتامبر آنرا اعلام کردند.
این کارشناس خاطرنشان کرد: البته هدف از این پروژه با حمایت واشنگتن ایجاد یک کریدور اقتصادی دارای قابلیت رقابت در ارتباط با جاده معروف ابریشم چین بود.
با این حال، به گفته وی، کریدور اقتصادی "گروگان" حماس شد.
ماریاس گفت: حمله تروریستی حماس به معنای واقعی کلمه IMEC را منفجر کرد.
پوتین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2023
ارزیابی پوتین از پروژه کریدور اقتصادی هند با مشارکت آمریکا
به گفته وی، گروه هفت در چارچوب یک جنگ سرد جدید، در حال توسعه راه هایی برای پاسخ به پروژه موفقیت آمیز "یک کمربند و یک راه" چین است که به نام جاده ابریشم چین نیز شناخته می شود. از سال 2013، چین تاکنون سرمایه گذاری مستقیمی به ارزش تقریباً یک تریلیون دلار انجام داده است. در واکنش به جاده ابریشم چین، غرب در اجلاس سران گروه هفت در انگلستان در سال 2021 تصمیم گرفت ابتکار آمریکا را با هدف محدود کردن نفوذ اقتصادی چین در عرصه بین المللی بپذیرد. واکنش اتحادیه اروپا به جاده ابریشم چین در سال 2021 به ابتکار دروازه جهانی تبدیل شد که هدف آن بسیج 300 میلیارد یورو سرمایه گذاری بین سال های 2021 تا 2027 در زمینه های فناوری های دیجیتال، انرژی و حمل و نقل و همچنین تقویت عرصه های بهداشت ، آموزش و پژوهش در سراسر جهان است.
ماریاس می‌گوید: "در واقع، دروازه جهانی اتحادیه اروپا به طور کامل با ابتکار ایالات متحده تحت عنوان Build Back Better World ادغام شده است. همکاری بین واشنگتن و بروکسل همچنان بسیار نزدیک است و این موضوع اخیرا در اجلاس گروه بیست در دهلی نو در 9-10 سپتامبر تایید شد. رویدادی با موضوع "مشارکت برای زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری جهانی" (PGII) برگزار شد، که در آن ایالات متحده و اتحادیه اروپا دوباره نقش اصلی را ایفا کردند و چین را هدف گرفتند".
این کارشناس در ادامه گفت: "در همین راستا، در تاریخ 9 سپتامبر در دهلی نو، تفاهم نامه همکاری بین ایالات متحده، هند، اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی با هدف ایجاد کریدور اقتصادی هند ـ خاورمیانه ـ اروپا امضا شد. IMEC برای اتصال بازار بزرگ هند به اروپا در نظر گرفته شده است. این یک سیستم حمل و نقل دریایی ترکیبی از طریق کشتی های دریایی و حمل و نقل ریلی زمینی است که از بمبئی شروع و به پیرئوس ختم شده که به یک دروازه نه تنها برای کالاهای چینی، بلکه دروازه ای برای کالاهای هندی تبدیل می شود".
ماریاس ضمن صحبت درباره نقش یونان، سفر مارندا مودی نخست وزیر هند به آتن در 25 اوت 2023 را یادآور شد، زمانی که مودی یونان را "دروازه مهم اقتصادی، لجستیکی و استراتژیک برای ورود هند به اتحادیه اروپا و کل منطقه اروپای شرقی" خواند. "
ماریا گفت: "فرصت های بزرگی برای تعامل بین کارآفرینان هند و یونان وجود دارد. تعهدی در سطح سیاسی برای فراهم کردن این امر وجود دارد".
هند: تحریم نفتی ایران به مردم عادی ما ضربه می‌زند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2023
روسیه مطمئن است که هند از خطرات ایده آمریکا در مورد ایجاد مرکز تعمیر تجهیزات نظامی آگاه است
بر اساس این طرح، IMEC از دو کریدور جداگانه تشکیل می شود: کریدور شرقی که هند را از طریق امارات متحده عربی و عربستان سعودی به شبه جزیره عربستان متصل می کند و کریدور شمالی که عربستان را از طریق ریل از طریق اردن و اسرائیل به بندر حیفا و سپس از طریق دریا به پیرئوس متصل می کند که از آنجا کالاها از طریق راه آهن به بقیه اروپا ارسال می شوند.
پس از امضای تفاهم نامه همکاری، IMEC بلافاصله تماس های خود را در سطح فنی با عربستان سعودی آغاز کرد که قبلاً اعلام شده بود که قرار است 20 میلیارد دلار برای IMEC اختصاص دهد.
ماریا گفت:" حمله تروریستی حماس، از جمله، ایالات متحده و اتحادیه اروپا را نگران کرد، زیرا این کار حماس طرح نوپای IMEC را "منفجر کرد. در این راستا، واکنش جو بایدن نمونه وار است که در سخنانی در کاخ سفیئ در 20 اکتبر 2023، کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا را برای امنیت ملی آمریکا حیاتی خواند. پس از نشست سران ایالات متحده و اتحادیه اروپا در همان روز در واشنگتن، او رهنمود داد که بیانیه مشترک ایالات متحده و اتحادیه اروپا شامل اشاره به IMECباشد".
به نظر وی، واکنش تند ترکیه به IMEC جالب توجه است.
"در حالی که می توان انتظار واکنش شدید چین به IMEC را داشت، شدیدترین آتشباری از سوی ترکیه رخ داد. بلافاصله پس از امضای تفاهم نامه IMEC، رئیس جمهور طیب اردوغان که برای شرکت اجلاس گروه بیست در دهلی نو حضور داشت، چنین واکنش نشان داد: " ما می گوییم بدون ترکیه کریدور ندارد. ترکیه یک پایگاه مهم تولیدی و تجاری است. راحت ترین مسیر برای سفر از شرق به غرب باید از ترکیه عبور کند. و مطبوعات ترکیه اکنون در حال جشن گرفتن فروپاشی احتمالی IMECهستند."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала