گزارش و تحلیل

"زندگی کن و بگذار دیگران هم زندگی کنند"؛ چین چشم انداز خود از نظم جهانی را آشکار کرده است

© AP Photo / Eugene Hoshikoشانگهای چین
شانگهای چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.11.2023
اشتراک
چین اثربخشی مدل حکمرانی خود را ثابت کرده است که نقش مثبتی در تحریکتوسعه اقتصاد جهانی داشته است. این در حالی است که ایالات متحده در مشکلات سیاسی داخلی غرق شده و جنگ و بحران های مالی را برمی انگیزد.
اسپوتنیک به نقل از سیانان، ایالات متحده، می نویسد: ماه گذشته، شی جین پینگ، در مجمع "یک کمربند و یک جاده"، با همراهی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و حدود بیست تن مقامات از سرتاسر جهان، گفت:"در حال حاضر، تغییرات در جهان، تغییرات در زمان و تغییرات در تاریخ به صورت بی‌سابقه‌ای در حال رخ دادن است و چین به‌طور خستگی‌ناپذیر برای ساختن "آینده‌ای مشترک برای همه نوع بشر" تلاش خواهد کرد".
در میان تردیدها در مورد رهبری جهانی ایالات متحده به دلیل جنگ های خارج از کشور، سیاست خارجی بی ثبات و دو قطبی شدن سیاسی عمیق، پکن در حال ترویج مدل جایگزینی از "آینده مشترک"، از طریق اسناد سیاسی گسترده، "ابتکارات جهانی" جدید، نشست های دیپلماتیک و مجامع بین المللی است.
در واقع، بحث در مورد درستی مدل غربی با مسائل مبرمی مانند تغییرات آب و هوایی، درگیری روسیه و اوکراین و حمله اسرائیل به غزه تشدید می شود. در عین حال، کشورهای جهان در حال توسعه خواستار حق رای هستند. در طول حاکمیت شی جین پینگ، بسیاری از آنها به طور قابل توجهی روابط اقتصادی خود را با چین تقویت کردند.
"آینده مشترک"
در ماه سپتامبر، پکن یک سند سیاسی با بیش از 13هزار کلمه منتشر کرد. این بیانیه می‌گوید که "اقدامات سلطه‌جویانه، سوءاستفاده‌گرانه و تهاجمی برخی کشورها علیه برخی دیگر"، امنیت و توسعه جهانی را تهدید می‌کند". در چارچوب "جامعه جهانی با آینده مشترک"، شی جین پینگ توسعه اقتصادی و ثبات را اولویت‌های خود می‌داند.کشورها باید از "سیاست بلوک" و نیاز به دفاع از "ارزش هایهمگانی" که توسط تعداد انگشت شماری از کشورهای غربی تعریف شده است، رها شوند. همهباید با یکدیگر به طور یکسان رفتار کنند و با هم برای شکوفایی مشترک کار کنند".
Китайский и американские флаги перед Белым домом в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.11.2023
احتمال ورود امریکا به جنگ جهانی سوم به دلیل وخیم شدن روابط با چین
یون سون، مدیر برنامه چین در اندیشکده مرکز استیمسون در واشنگتن گفت: "همانطور که چینی‌ها می‌گویند، زندگی کن و بگذار دیگران هم زندگی کنند".این چشم انداز در سه "ابتکار جهانی" جدید شی جین پینگ که بر توسعه، امنیت و تمدن تمرکز دارند، تجسم یافته است.در ماه مارس سال جاری، شی جین پینگ، هنگام راه اندازی "ابتکار تمدن جهانی" چین، به رهبران احزاب و سازمان های سیاسی از 150 کشور جهان گفت: "تمدن های مختلف همیشه نظرات متفاوتی در مورد ارزش های بشری داشته اند".در واقع، الگوی حکومت چینی نقش مثبتی در تحریک رشد اقتصادی جهانی و کاهش فقر ایفا کرده است - برخلاف ایالات متحده که جنگ‌ها را آغاز می‌کند، بحران مالی جهانی را برانگیخته و دائماً با مشکلات سیاسی داخلی مواجه است.شن دینگلی، تحلیلگر سیاست خارجی مستقر در شانگهای، گفت که ایالات متحده به سرعت در حال افول است و فقط در گفتار به نظم لیبرالپایبند است.
اما چه کسی گوش می دهد؟
استدلال پکن در مورد قدرت بیش از حد در دست تعداد انگشت شماری از کشورهای ثروتمند غربی، نه فقط واکنش مثبت مسکو یا دمشق را برانگیخته، بلکه نیز در طیف گسترده ای از دولت ها طنین انداز شده است. هنگامی که توجه سراسر جهان به تهاجم بی رحمانه اسرائیل به غزه پس از حمله حماس به خاک آن در 7 اکتبر جلب شده بود، ایالات متحده از برقراری آتش بس فوری بشردوستانه حمایت نکرد.در نتیجه، بسیاری از کشورها حمایتآمریکا از اسرائیل را با وجود تلفات عظیم غیرنظامیانبه عنوان تحریکتلقی میکنند.
حتی کشورهایی که برای چندین دهه از شراکت نزدیک با ایالات متحده برخوردار بوده اند، به چینرو آوردند. علی سرور نقوی، مدیر اجرایی مرکز مطالعات استراتژیک بین‌المللی اسلام‌آباد گفت: "پاکستان با نظر شی جین پینگ، رهبر چین، هم عقیده است که دوران جهان جدیدی در حال طلوع است که مشخصه آن چند قطبی بودن و دور شدن از سلطه غرب است".
جاه طلبی های رو به رشد
تانگ ژائو، یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی (سازمان به عنوان یک عامل خارجی در روسیه شناخته شده-هیئت سردبیری اسپوتنیک) گفت: "تفکر سنتی چین بر پتانسیل اقتصادی تأکید دارد... وقتی شما به یک قدرت اقتصادی تبدیل می‌شوید، طبیعتاً نفوذ سیاسی، قدرت نرم و غیره به دست می‌آورید". دو ماه پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین، شی جین پینگ "ابتکار امنیت جهانی" را اعلام کرد و گفت که رویارویی بلوکی و ذهنیت جنگ سرد چارچوب صلح جهانی را از بین می برد.این اشاره آشکار به ناتو بود که مسکو و پکن آن را به تحریک درگیری در اوکراین متهم می کنند.رئیس جمهور برزیل، لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، چند روز پس از سفر بهاری خود به چین، از واشنگتن خواست تا از رویارویی تشویقی خود دست بردارد.
پکن موفقیت مدل خود را با میانجیگری برای احیای روابط بین رقبای دیرینه عربستان سعودی و ایران به نمایش می گذارد. چین همچنین فرستاده‌ای به خاورمیانهاعزام کرد و وعده داد که "تلاش‌های فعال" برای کاهش تنش انجام دهد.
Президент РФ Владимир Путин проводит совещание в режиме видеоконференции. Архивное фото - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2023
پوتین: ایجاد جهان چند قطبی اجتناب ناپذیر و ضروری است
معماری جایگزین
به گفته کارشناسان، حمایت از سازمان‌های بین‌المللی، گفت‌وگوهای منطقه‌ای و مجامع جایگزین سازمان‌های بین‌المللی غربی، به بخش کلیدی استراتژی شی جین پینگ برای تغییر موازنه قدرت جهانی تبدیل شده است. در این رابطه باید به سازمان همکاری شانگهای(SCO) که توسط چین و روسیه تأسیس شد و گروه بریکس از اقتصادهای نوظهور اشاره کرد.کشورها باید"حکومت جهانی را اصلاح کنند" و دیگران را از "به تصویب رساندن قواعد خود به عنوان هنجارهای بین المللی"بازدارند، همانطور که شی جین پینگ به رهبران برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی پس از دعوت از آرژانتین، مصر، ایران، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به این بلوک (اولین توسعه از سال )2010 گفت. چند هفته بعد، او آشکارا از اجلاس G20 در دهلی صرف نظر کرد.
در اوایل سال جاری، وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که بیش از 80 کشور و سازمان حمایت خود را از "ابتکار امنیت جهانی"ابراز کرده اند.حدود 70 کشور از "ابتکار توسعه جهانی" اقتصادمحور حمایت می کنند.
بسیاری از ناظران این سوال را مطرح کرده اند که اگر چین کنترل نشود، چگونه در سطح جهانی رفتار خواهد کرد.در سند بنیادی سپتامبر ذکر شده در بالا آمده است: "هیچ قانون آهنینی وجود ندارد که بر اساس آن یک قدرت در حال ظهور ناگزیر برای هژمونی تلاش کند.هر کاری که ما انجام می دهیم با هدف ارائه زندگی بهتر برای مردمما انجام می شود و در عین حال ما فرصت های بیشتری برای توسعه در سراسر جهان ایجاد می کنیم. چین درس تاریخ را یاد گرفته است - هژمونی مقدمه برای افول است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала