تدوین برنامه جهادی احیای اراضی در ۱۱ استان بیابانی ایران

© Sputnik / Борис ДавыдовНашествие саранчи
Нашествие саранчи - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.11.2023
اشتراک
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ایران از تدوین برنامه جهادی احیای ۳ میلیون هکتار از اراضی بیابانی با رویکرد حفاظت از اراضی در ۱۱ استان بیابانی پس از تشکیل قرارگاه جهادی وزارت کشور خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، وحید جعفریان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره فرایند قرارگاه جهادی احیای اراضی بیابانی ایران، افزود: ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است که در کمربند نواحی بیابانی واقع شده است. این نواحی در نیمکره‌شمالی از شمال‌غربی آفریقا تا شمال‌شرق چین امتداد دارد و تحت‌تأثیر پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم همچون خشکسالی و وقوع رخدادهای حدی اقلیمی نظیر گرمای شدید و افزایش شدت و فراوانی تندبادها و فرسایش بادی قرار دارد.
وی افزود: رویکرد مدیریت پایدار سرزمین، محدوده مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار را بسیار فراتر از مناطق غبارخیز دانسته و تمام عوامل انسانی- اکولوژیک را برای پیشگیری، مقابله، سازگاری و ارتقای تاب‌آوری مورد توجه قرار می‌دهد.
جعفریان تصریح کرد: سابقه فعالیت‌های مقابله با بیابان‌زایی توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بیش از ۶ دهه قدمت دارد. این اقدامات پس از انقلاب و در قالب برنامه‌های جهاد سازندگی متحول شده و در سطوح وسیعی از مناطق بیابانی و تحت‌تأثیر فرسایش بادی اجرا شده است.
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ایران گفت: سازمان منابع طبیعی کشور با همکاری قرارگاه جهادی وزارت کشور نسبت به تدوین برنامه جهادی احیای ۳ میلیون هکتار از اراضی بیابانی اقدام کرده است. رویکرد این طرح حفاظت از اراضی کشاورزی، مناطق مسکونی و حفظ زنجیره تولید و جلوگیری از مهاجرت روستاییان در مناطق محروم می‌باشد.
وی تاکید کرد: این طرح در ۱۱ استان بیابانی و یک هزار و ۶۴۵ سکونتگاه روستایی تهیه شده و مقرر است فعالیت‌های اجرایی با همکاری شورای روستا، دهیاران، بخشداران و فرمانداران تهیه شود و در کارگروه ملی مدیریت جامع حوزه آبخیز و شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی استان به تصویب برسد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала