روسیه به دلیل طرح "اخراج روس زبانان از لتونی" به سازمان ملل شکایت می کند

© Sputnik / Russian Federation Council /  مراجعه به بانک تصاویر Уполномоченный по правам человека в России Татьяна Москалькова на заседании Совета Федерации РФ
Уполномоченный по правам человека в России Татьяна Москалькова на заседании Совета Федерации РФ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.09.2023
اشتراک
کمیسر حقوق بشر در روسیه، در رابطه با طرح اخراج شهروندان روسی زبان از لتونی به سازمان ملل و شورای اروپا شکایت خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، "تاتیانا موسکالکووا" روز چهارشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد:" همسایگان بالتیک ما مسیری را برای بیرون راندن عمدی جمعیت روسی زبان از کشور تعیین کرده اند. من معتقدم که ایجاد عمدی شرایطی که شهروندان را مجبور به ترک لتونی کند نقض فاحش حقوق بشر است."
وی تاکید کرد: "از ولکر تورک کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و دونیا میاتوویچ کمیسر حقوق بشر شورای اروپا درخواست خواهم کرد تا به نقض حقوق هموطنان به ویژه افراد مسن توجه شود".
پیش از این مشخص شده بود که شهروندان روسی مقیم لتونی که امتحان زبان لتونی را نگذرانده اند، از ماه سپتامبر با دستور خروج از کشور، نامه هایی از وزارت امور داخلی دریافت خواهند کرد. به گفته اینگمارس لیداکا، رئیس کمیسیون شهروندی، مهاجرت و انسجام اجتماعی پارلمانی، حدود 6 هزار شهروند روسیه می توانند ظرف سه ماه از این جمهوری اخراج شوند.
در آگوست 2022، کابینه وزیران لتونی تصمیم گرفت مجوز اقامت موقت در لتونی را فقط در موارد استثنایی برای شهروندان روسیه تمدید کند و تنها در صورت قبولی در آزمون زبان دولتی برای آنها اجازه اقامت دائم صادر کند.
پیش از این، پارلمان لتونی لایحه ای را در مورد انتقال همه آموزش ها به زبان لتونیایی طی سه سال تصویب کرد، زبان روسی فقط به عنوان یک "زبان اقلیت" قابل مطالعه است. حدود 1.8 میلیون نفر در لتونی زندگی می کنند که حدود 40 درصد آنها روس زبان هستند.
پیش از این، شورای حقوق بشر زیر نظر رئیس جمهور روسیه از سازمان ملل، شورای اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا خواسته بود به وضعیت مربوط به حقوق روس ها در لتونی که ممکن است از این کشور اخراج شوند توجه کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала