نتایج دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ

© Sputnik / TASS News Agency Host Pool/Valery Sharifulin /  مراجعه به بانک تصاویر اجلاس سران روسیه و آفریقا
اجلاس سران روسیه و آفریقا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.07.2023
اشتراک
دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا در روزهای 27 و 28 ژوئیه در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار شد و علیرغم فشارهای غرب، هیئت هایی از کشورهای این قاره توانستند در این مراسم حضور یابند و در نتیجه بیانیه نهایی به تصویب رسید که تقریباً تمام زمینه های همکاری متقابل را در برگرفت.
اسپوتنیک ـ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که رهبران کشورهای آفریقایی اراده سیاسی، استقلال و علاقه به توسعه همکاری با روسیه را از خود نشان داده اند و مسکو از این امر قدردانی می کند.
در همین راستا، نیکیتا پانین، محقق موسسه مطالعات آفریقا آکادمی علوم روسیه، در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: این اجلاس نشان داد که روسیه منزوی نیست و گفتگو با کشورهای آفریقایی علیرغم فشارهای غرب در حال توسعه است.
این کارشناس معتقد است: "رهبران کشورهای کلیدی علیرغم فشارها به سن پترزبورگ آمدند... این نشان می‌دهد که روسیه منزوی نیست و گفت‌وگو با آفریقا به همان شکل گذشته به پیش می رود".
اعلامیه مشترک و برنامه اقدامات
بیانیه نهایی و برنامه اقدام مشترک تا سال 2026 را می توان مهمترین نتیجه این اجلاس دانست. در مراسم رسمی تصویب این اسناد، ولادیمیر پوتین از نتایج تعاملات در این اجلاس بسیار قدردانی کرد و گفت که فدراسیون روسیه و آفریقا زمینه های اصلی را برای کار مشترک بیشتر مشخص کرده و برنامه هایی را برای تقویت هماهنگی سیاست خارجی و افزایش و جریان های تجاری و سرمایه گذاری در راستای همکاری های صنعتی در نظر گرفتند.
در سند نهایی، روسیه و کشورهای آفریقایی توافق کردند که با تحریم‌های یکجانبه مخالفت کنند، برای کاهش و لغو آن برای کشورهای قاره تلاش کنند و همکاری‌ها را برای مبارزه با محدودیت‌هایی که آفریقا را در معرض خطر قحطی قرار می‌دهد، تقویت کنند.
بحران غذایی نیز در بیانیه ها و بیانیه های رهبران کشورها مورد توجه بسیاری قرار گرفت. بنابراین، در سند نهایی آمده است که طرفین تلاش های مشترکی را برای تضمین امنیت غذایی در آفریقا به صورت بلندمدت انجام خواهند داد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.07.2023
رهبران آفریقا در مورد ابتکار خود در خصوص اوکراین با پوتین گفتگو کردند
نیکیتا پانین، کارشناس درباره تلاش‌های روسیه برای کمک به کشورهای آفریقایی برای غلبه بر مشکل کمبود مواد غذایی، خاطرنشان کرد که حجم صادرات برای نیمی از سال 2023 تقریباً برابر با کل سال 2022 بوده است.
این کارشناس معتقد است: "این نشان می دهد که برخی از مسیرهای لجستیکی جایگزین ساخته شده اند، آنها پیدا شده اند."
در این زمینه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که فدراسیون روسیه به تامین غلات به کشورهای آفریقایی هم به صورت تجاری و هم به صورت رایگان ادامه خواهد داد.
سخنان وی توسط غزالی عثمانی ، رئیس اتحادیه آفریقا تایید شد و وی تاکید کرد که رهبر روسیه آماده کمک به حل و فصل وضعیت غلات است.
همچنین توجه زیادی به مبارزه با تروریسم شد. روسیه و آفریقا با گسترش افکار رادیکال در میان جوانان مقابله خواهند کرد و همچنین همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم را در چارچوب فرمت های چندجانبه توسعه خواهند داد.
علاوه بر این، در سند نتیجه اجلاس آمده است که روسیه و کشورهای آفریقایی توافق کردند که به دنبال جبران خسارات ناشی از سیاست استعماری و ترویج بازگرداندن اموال فرهنگی باشند.
محقق پانین در ادامه مصاحبه با اسپوتنیک گفت: روسیه از آفریقا به عنوان یک مرکز متمایز و تأثیرگذار توسعه حمایت می کند، به حاکمیت کشورهای آفریقایی احترام می گذارد، هیچ مدل توسعه یا ساختار سیاسی را تحمیل نمی کند.
ابتکار صلح
در این اجلاس، طرفین درباره مسائل اوکراین نیز گفتگو کردند. از جمله غزالی عثمانی، رئیس اتحادیه آفریقا، گفت که دستیابی به آتش بس در اوکراین ضروری است و رئیس جمهور روسیه نشان داد که آماده گفت و گو است. اکنون باید طرف مقابل را متقاعد کرد.
پس از امضای بیانیه نهایی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نشستی کاری با رهبران آفریقا در مورد اوکراین برگزار کرد که در آن رهبر روسیه گفت که مسکو از رویکرد کشورهای آفریقایی برای یافتن راه‌هایی برای حل مناقشه در اوکراین قدردانی می‌کند و روسیه آماده است تا راه حل مسالمت آمیز برای وضعیت فعلی را جستجو کند.
پوتین خطاب به شرکت کنندگان در نشست گفت:" من می دانم که شما صادقانه به دنبال ارائه کمک های احتمالی برای دستیابی به یک راه حل عادلانه و پایدار برای مناقشه هستید و ما البته از رویکرد متعادل شما و همچنین این واقعیت که شما از کمپین و لفاظی ضد روسی حمایت نکردید و نمی کنید بسیار قدردانی می کنیم".
رهبر روسیه تاکید کرد که فدراسیون روسیه پیشنهادهای کشورهای آفریقایی برای حل و فصل اوضاع اوکراین را به دقت مطالعه کرده است و ابراز امیدواری کرد که همکاران آفریقایی "به خوبی ماهیت و منشأ این بحران را درک کنند."
مجمع روسیه-آفریقا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.07.2023
نگاه ویژه اسپوتنیک
پیمان قاره آفریقا با روسیه در نظم جدید جهانی
سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در ادامه موضوع حل و فصل صلح آمیز تاکید کرد که همه کشورهای آفریقایی خواستار صلح در اوکراین هستند و حق دارند خواستار آن شوند، زیرا همه کشورهای این قاره را تحت تاثیر قرار می دهد.
ولادیمیر پوتین به نوبه خود خاطرنشان کرد که کشورهای غربی اوکراین را به ناتو می کشانند و این یک تهدید امنیتی ایجاد می کند. پیشتر ایسایاس افورکی، رئیس جمهور اریتره، وضعیت اطراف اوکراین را جنگی خواند که ناتو به روسیه اعلام کرد.
همکاری های بشردوستانه و اقتصادی
علاوه بر این، روسیه طی دو روز برگزاری این اجلاس و مجمع، اقدامات متعددی برای تقویت روابط با قاره آفریقا انجام داد. به ویژه، ولادیمیر پوتین از راه اندازی یک برنامه کمک بهداشتی 1.2 میلیارد روبلی برای کشورهای آفریقایی خبر داد.
به برخی از کشورهای این قاره سهمیه های بیشتر در دانشگاه های روسیه داده شد. علاوه بر این، برنامه اقدام مجمع مشارکت روسیه و آفریقا برای سال های 2023-2026 بیان می کند که فدراسیون روسیه و آفریقا برای ایجاد شبکه ای از مراکز آموزشی به زبان روسی در قاره آفریقا توافق کرده اند و شعبه های سازمان های آموزشی از فدراسیون روسیه در آنجا افتتاح خواهد شد. علاوه بر این، طرفین بر روی استفاده از زبان های روسی و آفریقایی به عنوان زبان های خارجی مورد مطالعه در موسسات آموزشی کار خواهند کرد. در همین راستا، وزارت آموزش و علوم فدراسیون روسیه تفاهم نامه هایی در زمینه آموزش عالی با چندین کشور آفریقایی امضا کرد.
اهمیت آموزش آفریقایی ها در روسیه توسط عمرو سیسوکو امبالو، رهبر جمهوری گینه بیسائو بیان شد که بخش آموزش را یکی از اولویت های همکاری با فدراسیون روسیه خواند.
در این اجلاس تقریباً همه گفتند که مایلند پرسنل خود را در روسیه آموزش دهند تا بعداً در آفریقا کار کنند. محقق پانین در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: پرسنل یکی از نکات برجسته این اجلاس بود.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز از قصد مسکو برای کمک به کشورهای آفریقایی برای توسعه بخش انرژی خود خبر داد. بنابراین، شرکت دولتی روس اتم نقشه راه با اتیوپی در مورد توسعه همکاری در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز امضا کرد. علاوه بر این، روسیه و زیمبابوه در این مجمع یک توافقنامه بین دولتی در زمینه همکاری در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی امضا کردند.
وزیر هیدرولیک، انرژی و معدن جمهوری بوروندی، ابراهیم اوویسی، تاکید کرد که همکاری بوروندی با روس اتم به کشور اجازه می دهد تا به خودکفایی انرژی دست یابد، این امر توسعه اقتصاد را تضمین می کند. پیش از این، یک توافقنامه بین دولتی در زمینه همکاری در زمینه استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز بین فدراسیون روسیه و بوروندی امضا شد.
نیکیتا پانین، کارشناس، می گوید: "البته، روسیه منزوی نیست... اما برای صحبت در مورد نتایج مجمع اقتصادی، باید مدتی بگذرد. ​​پروژه هایی که امضا شده اند باید برای اجرا زمان داشته باشند."
دومین اجلاس و همایش اقتصادی و بشردوستانه "روسیه - آفریقا" در 27 تا 28 ژوئیه در سن پترزبورگ برگزار شد، اسپوتنیک شریک اطلاعاتی این رویداد بود. اولین نشست روسیه و آفریقا در سال 2019 همراه با یک مجمع اقتصادی در سوچی برگزار شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала