آیا دلار در معاملات ترکیه و روسیه کنار گذاشته می‌شود؟

© Sputnikدلار
دلار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.07.2023
اشتراک
کارشناس: ما به راحتی می توانیم با حذف دلار روش مبادله کالا را با کشورهایی مانند روسیه، ایران و عراق که از آنها انرژی تامین می کنیم، توسعه دهیم.
به گزارش اسپوتنیک، هاکان توپکورولو، معاون رئیس حزب میهن ترکیه، رئیس بخش سیاست های اقتصادی، پیشنهاد کرده بود که دلار در تجارت با تامین کنندگان انرژی به این کشور، به ویژه با روسیه و ایران، کنار گذاشته شود و به سیاست مبادله کالا تبدیل شود.
نشریه "آیدینلیک" با نقل گفته این سیاستمدار نوشت: "ما نیاز فوری به مدلی از اقتصاد تولیدی داریم که حزب ما آن را "انقلاب تولید" می نامد و کلید راه حلی ریشه ای است که مشکلات ساختاری را نیز از بین می برد".
وی افزود: "حل مشکل نیاز ترکیه به ارز بسیار آسان است. انرژی یکی از اقلام مهمی است که نیاز به ارز را موجب می شود. ما به راحتی می توانیم با حذف دلار روش مبادله کالا را با کشورهایی مانند روسیه، ایران و عراق که از آنها انرژی تامین می کنیم، توسعه دهیم، یعنی همان روش معامله که قبلا با ایران انجام می شد. نیاز ما به ارز در سال 2022 میلادی 48 میلیارد دلار بود. بیش از 50 میلیارد دلار فقط برای انرژی پرداخت شده است. وقتی ترکیه رو به اوراسیا کند، مشکلات اقتصادی خود را حل خواهد کرد".
معرفی  نامزد مخالفان اردوغان به عنوان شهردار استانبول - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2023
شهردار استانبول از قصد اپوزسیون ترکیه برای تقویت روابط با روسیه خبر داد
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیشتر گفته بود که روسیه پرداخت‌های گاز به کشورهای غیردوست را به روبل تبدیل می‌کند، عرضه کالاهای روسی به اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا و دریافت پول به ارز آنها منطقی نیست.
پوتین به بانک مرکزی و کابینه وزیران دستور داد تا ظرف یک هفته روند معاملات با اروپا را به روبل تعیین کنند. وی در عین حال گفت که روسیه به عرضه گاز با حجم و قیمت تعیین شده در قراردادهای قبلی ادامه خواهد داد، زیرا این کشور برای شهرت خود ارزش قائل است.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت که آنکارا قبلاً به مسکو پیشنهاد داده بود در تجارت به ارزهای ملی روی بیاورد.
گفتنی است، تورم سالانه در ترکیه در ماه ژوئن به 38.21 درصد کاهش یافت که کمترین رقم در 18 ماه گذشته است.
رسانه‌های محلی در اوایل ژوئیه گزارش دادند، حافظ ارکان، رئیس بانک مرکزی ترکیه در دیدار با روسای بزرگترین بانک‌ها، از پایان حمایت از لیر ترکیه به حساب ذخایر ارزی بانک مرکزی خبر داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала