کارشناس: آمریکا به خاطر روسیه شرکای ناتو را تحت فشار قرار می دهد

امریکا
امریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.07.2023
اشتراک
کارشناس ژئوپلیتیک و نویسنده کتاب امپراتوری آمریکا گفت: ایالات متحده، آلمان و سایر شرکای ناتو را تحت فشار قرار می دهد تا روابط خود را با رقبای بالقوه خود یعنی روسیه و چین در مبارزه برای رهبری جهانی قطع کنند.
به گزارش اسپوتنیک، "نیکولا میرکویچ" گفت:" ایالات متحده به آلمان و همچنین همه شرکای ناتو که اکثریت قریب به اتفاق آنها نیز اعضای اتحادیه اروپا هستند، فشار می‌آورد تا روابط خود را با رقبای بالقوه برای رهبری جهان قطع کنند: روسیه و پیشتر از همه، چین."
این کارشناس به عنوان مثال اخیری که قدرت ایالات متحده بر آلمان را به وضوح نشان می دهد، آلمانی را که او آن را "حامی اصلی آمریکا در اروپا از زمان جنگ جهانی گذشته" خواند، به سند راهبردی که هفته گذشته توسط برلین در مورد روابط با چین تصویب شد، اشاره کرد. به عقیده وی، درک سیاست دولت آلمان که تصمیم به اتخاذ موضع ایدئولوژیک علیه چین، بزرگترین شریک تجاری خود، در پس زمینه رکود اقتصادی و کاهش واردات انرژی از روسیه گرفت، دشوار است.
میرکویچ با تاکید بر اینکه این نشانه آمادگی اروپا برای قربانی کردن منافع خود به نفع آمریکا است، گفت:"آلمان ممکن است بگوید که هدف این کشور جدا شدن از تعامل نیست، بلکه کاهش وابستگی بحرانی در آینده است، اما چینی ها آن را بسیار بد برداشت کردند و وزیر دفاع چین در سنگاپور مستقیما "ناتویی کردن آسیا" توسط ایالات متحده و متحدانش در ناتو را محکوم کرد. این موضوع زمانی که آلمان ناو پرچمدار خود "باواریا" را با پرچم ناتو به نزدیکی چین فرستاد، آغاز شد".
وی همچنین بیانیه رقابت با چین را قوی ترین عنصر نشست هفته گذشته ناتو در ویلنیوس خواند و حضور چهار کشور منطقه آسیا-اقیانوسیه یعنی استرالیا، نیوزیلند، کره جنوبی و ژاپن را اقدام تحریک آمیز آمریکا برای رقابت جهانی با چین قلمداد کرد.
این کارشناس با اشاره به روند فعال دلارزدایی از اقتصاد جهانی به رهبری کشورهای بریکس گفت: "آمریکا در وحشت است. آنها می ترسند رهبری فنی، مالی و نظامی خود را از دست بدهند".
آلمان روز پنجشنبه سند "استراتژی چین" را منتشر کرد. در این سند آمده است که آلمان خواستار "تغییر رویکرد" به چین و تعیین پارامترهای جدید همکاری است. هدف این سند استراتژی نشان دادن راه‌ها و ابزارهایی است که دولت فدرال می‌تواند با آن‌ها بدون به خطر انداختن شیوه زندگی، حاکمیت، رفاه، امنیت آلمان و مشارکت آن با سایر کشورها، با چین همکاری کند. این استراتژی چین را به عنوان یک شریک و رقیب سیستمی تعریف می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала