احضار شدن سفیر روسیه به وزارت خارجه ایران

© Photo / Embassy of the Russian Federation in Iranالکسی ددوف، سفیر فوق العاده و تام الاختیار فدراسیون روسیه در ایران
الکسی ددوف، سفیر فوق العاده و تام الاختیار فدراسیون روسیه در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2023
اشتراک
سفیر روسیه در تهران به وزارت خارجه ایران احضار شد.
به گزارش اسپوتنیک، به دنبال مطالب مندرج در بیانیه پایانی ششمین دور گفت‌وگوهای راهبردی وزرای خارجه روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، صبح امروز سفیر فدراسیون روسیه از سوی علیرضا عنایتی دستیار وزیر و مدیر کل خلیج فارس به وزارت امور خارجه ایران احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به مطالب مندرج در بیانیه مذکور به سفیر روسیه در کشورمان ابلاغ شد.
دستیار وزیر و مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه ایران در این دیدار با تاکید بر تعلق ابدی جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، به خاک کشورمان، خواستار تصحیح موضع فدراسیون روسیه نسبت به این موضوع شد.
سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر احترام به تمامیت ارضی ایران اظهار داشت، مراتب را در اسرع وقت به مسکو منتقل خواهد کرد.
در بیانیه پایانی ششمین نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه برای گفت وگوهای راهبردی از تلاش‌های امارات برای ایجاد راه حل مسالمت‌آمیز برای مساله جزایر سه گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه و یا دادگاه عدل بین‌المللی بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل حمایت شده است.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز پیش از این بیانیه مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در خصوص جزایر سه گانه ایرانی را مردود دانست.
Первый заместитель председателя правительства РФ Игорь Шувалов - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2023
شاهد علاقه عربستان سعودی، امارات و قطر به همکاری با روسیه هستیم
ناصر کنعانی اظهار داشت: این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و صدور اینگونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر استمرار سیاست حسن همسایگی و احترام متقابل، توسعه و ثبات منطقه را مسئولیت جمعی کشورهای منطقه می‌داند.
روز دوشنبه، ششمین دور مذاکرات در سطح وزرای خارجه در پایتخت روسیه در چارچوب گفتگوهای راهبردی بین روسیه و شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد. به گفته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در پایان این نشست،طرفین بیانیه مشترک و برنامه اقدامات مشترک در دوره سالهای 2023-2028 را تصویب کردند. در بیانیه دبیرخانه این سازمان از جمله خاطرنشان شد که وزیران بر "حمایت از همه تلاش‌های صلح از جمله ابتکار امارات متحده عربی و تلاش‌های آنها برای دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز برای موضوع جزایر سه‌گانه - تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی - از طریق مذاکرات دوجانبه یا در دادگاه بین المللی سازمان ملل را مورد تاکید قراردادند. این جزایر در یک منطقه استراتژیک مهم در خلیج فارس قرار دارند و مالکیت آنها مورد مناقشه مقامات امارات متحده عربی و ایران است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала