گزارش و تحلیل

بریکس؛ نظم جدید جهانی منهای غرب

© Sputnikپرچم های کشورهای عضو گروه بریکس
پرچم های کشورهای عضو گروه بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.06.2023
اشتراک
پس از بیش از پنج قرن آقایی غرب، دنیایی کاملاً متفاوت جایگزین آن می شود.
به گزارش اسپوتنیک، پس از بحران مالی 2008-2009، یک سازمان جدید در صحنه جهانی ظاهر شد - بریکس که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. در ابتدا این امر چندان به چشم نمی خورد. اما سال گذشته، گروه پنجگانه بریکس برای اولین بار از نظر کل تولید (محاسبه شده بر اساس برابری قدرت خرید) از "گروه هفت" تحت رهبری ایالات متحده پیشی گرفت. و امسال بریکس آماده است تا نقش خود را در امور جهانی گسترش دهد: در نشست آینده سران که قرار است در اواخر ماه اوت در آفریقای جنوبی برگزار شود، این گروه ممکن است شامل 13 کشور کلیدی دیگر از جنوب جهانی از جمله ایران و عربستان سعودی، شود.
مجله TheNation ایالات متحده می نویسد : رشد کنونی نفوذ بریکس ناشی از سه عامل کلیدی است.
نخست، کشورهای جنوب جهانی از این که در طول همه ‌گیری ویروس کرونا، کشورهای غربی دسترسی به داروها و پتنت‌ های کلیدی را در انحصار خود درآوردند، خشمگین شدند.
دوم، پس از انتخابات نوامبر گذشته در برزیل، ژائیر بولسونارو، رهبر جناح راست، جای خود را به لولا دا سیلوا، رئیس جمهور سابق داد. در زمان لولا، برزیل تعهد خود را به سیاست توسعه محور جنوبی که هسته اصلی پروژه بریکس است، تایید کرد.
سومین منبع نیروی حیاتی، مخالفت شدید جهانی با تحریم های اقتصادی اعمال شده توسط رئیس جمهور بایدن علیه روسیه است. طی دهه‌های گذشته، تحریم‌های اقتصادی به یک پاسخ معمولی ایالات متحده به چالش‌های سیاست خارجی تبدیل شده ‌است - از تحریم‌ها علیه کوبا در سال 1959 و علیه عراق در دهه 1990 گرفته، تا تحریم‌هایی که هنوز علیه ایران، ونزوئلا، سوریه و افغانستان وجود دارد.
بریکس - امکان افزایش اعضا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2023
اتیوپی خواهان پیوستن به گروه "بریکس" است
به طرز متناقضی در اکثریت موارد، این تحریم ها، با صدمه زدن به شهروندان عادی، تنها قدرت دولت هایی را تقویت کرد که واشنگتن می خواست آنها را سرنگون کند.
فهرست کشورهای تحریم شده در قرن جاری دوباره پر شده است. در سال 2018، ترامپ تعرفه های تجاری را بر چین اعمال کرد و پس از آن، بایدن نیز تحریم هایی را علیه تعدادی از سازمان های دولتی چین اعمال نمود.
هنگامی که در اوایل سال 2022، واشنگتن تحریم هایی را علیه روسیه، کشوری با پایگاه اقتصادی بزرگ و مستحکم، اعمال کرد، این موضوع بلافاصله کل تیم کشورهای تحریم شده را به آن وا داشت تا به دنبال جایگزین ها برای واشنگتن باشند. واین تیم در توسعه جایگزین‌های سوئیفت بسیار موفق بوده است، از فوریه 2022 سهم دلار در تسویه ‌حساب نفت و سایر کالاها در حال کاهش بوده است، در حالی که برعکس، سایر ارزها در حال رشد بوده ‌اند. به عصر پترویوان خوش آمدید!
با گسترش چشمگیر تحریم های آمریکا علیه روسیه، هماهنگی اقتصادی بین اعضای بریکس که از سال 2009 آغاز شده بود، تسریع شده است. در عین حال، چین از شرکای بریکس می خواهد که از فعالیت های دیپلماتیک موفق آن حمایت کنند. در ماه مارس، پکن با اعلام نزدیکی بین متحد دیرینه آمریکا، عربستان سعودی و دشمنش ایران، به پیشرفت دیپلماتیک بزرگی که ماه‌ها مخفیانه برای حصول آن کار می ‌کرد، دست یافت. این پیشرفت منجر به تنش زدایی قابل توجهی در خاورمیانه شده است. وزیران امور خارجه این دو کشور و همچنین امارات متحده عربی در اوایل ژوئن در اجلاس بریکس در کیپ تاون شرکت کردند. این احتمال وجود دارد که در اوت سال جاری این سه کشور به عضویت کامل این گروه درآیند. به گزارش مجله USNews&WorldReport، علاوه بر سه مورد فوق، ده کشور نامزد دیگر شخصاً یا به صورت مجازی در نشست کیپ تاون حضور داشتند و ممکن است در ماه اوت نیز بخشی از بریکس شوند.
در بیانیه وزیران امور خارجه کشورهای بریکس پس از اعلام نتایج اجلاس در کیپ تاون، سه راستای کاری آن مشخص شده است: سیاست و امنیت؛ اقتصاد و امور مالی؛ روابط فرهنگی و مسایل بشردوستانه. علاوه بر این، در این بیانیه "اقدامات اقتصادی یکجانبه" (یعنی تحریم های ایالات متحده) برملا شده است.
تنها اعضای کنونی بریکس بیش از 40 درصد از کل بشریت را تشکیل می دهند. و در ماه های آینده، این رقم ممکن است به سرعت افزایش یابد. برای مقایسه، امروزه کشورها با اکثریت سفیدپوست کمتر از 12 درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می دهند.
در طول سال گذشته، نه تنها اعضای بریکس، بلکه سایر کشورهای جنوب جهانی نیز انعطاف غیرمنتظره ای از خود نشان دادند و در برابر فشار واشنگتن مقاومت کردند و از حمایت از برنامه ضد روسی آن خودداری کردند.
نویسنده: هلنا کوبان یک تحلیلگر امور جهانی و ستون نویس سابق TheChristianScienceMonitor .
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала