بورل خواستار تدوین استراتژی در صورت بی ثباتی در روسیه شد

© Photo / IRNAجوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2023
اشتراک
نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی گفت، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشستی در لوکزامبورگ درباره رویدادهای روسیه بحث کردند و در این زمینه، بر لزوم افزایش بیشتر حمایت از اوکراین در این شرایط توافق کردند. وی خواستار تدوین استراتژی خاص برای زمان بی ثباتی در روسیه شد.
به گزارش اسپوتنیک، پیش از رویداد روز دوشنبه، بورل از ادامه حمایت از کی یف سخن گفت و در عین حال اذعان کرد که تهدیدات روسیه می تواند بر ثبات هسته ای تأثیر بگذارد.
او گفت: "نتیجه گیری بحث های ما در مورد وضعیت روسیه و درگیری در اوکراین واضح است: از اوکراین بیش از هر زمان دیگری حمایت کنید. انواع حمایت ها، به ویژه حمایت نظامی را ادامه و افزایش دهید."
به گفته بورل، طی یک کنفرانس ویدئویی با دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، وزراء درباره "فوری ترین نیازهای اوکراین" و همچنین حمایت در میان مدت و بلندمدت بحث کردند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تحولات اخیر در روسیه اضافه کرد:" تهیه استراتژی برای چنین موقعیتی زمان می برد. ما روی آن کار خواهیم کرد. همه سناریوهای احتمالی را تحلیل می کنیم. کاملاً بدیهی است که اکنون دید ما از روسیه کاملاً متفاوت است".
شنبه شب در "روستوف نا دانو"، گروه واگنر مقر منطقه نظامی جنوبی را تصرف کرد. یوگنی پریگوژین نیروهای مسلح روسیه را به موشک باران اردوگاه های این گروه متهم کرد. این موضوع توسط وزارت دفاع روسیه رد شد. در همین خصوص یک پرونده جنایی علیه پریگوژین به دلیل سازماندهی شورش مسلحانه باز شد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اقدامات شورشیان را یک ماجراجویی جنایتکارانه، خنجر زدن به پشت روسیه و خیانت خواند که منجر به جاه طلبی های گزاف و منافع شخصی شد.
بعدتر، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، در توافق با پوتین، با پریگوژین به گفتگو پرداخت، پس از آن، سرویس مطبوعاتی لوکاشنکو گزارش داد که رئیس گروه واگنر پیشنهاد او را برای توقف اقدامات واگنر در روسیه و برداشتن گام های بیشتر برای کاهش تنش پذیرفته است. دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه دیمیتری پسکوف گفت که پریگوژین به بلاروس می رود و پرونده جنایی لغو خواهد شد. کرملین اعلام کرد که تضمین این امر قول رئیس جمهور روسیه است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала