گزارش و تحلیل

روسیه، چین و ایران، ایالات متحده را از آمریکای لاتین بیرون می رانند

© AP Photo / Desmond Boylanاولین بازدید وزیر خارجه آمریکا از کوبا پس از70 سال
اولین بازدید وزیر خارجه آمریکا از کوبا پس از70 سال  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.06.2023
اشتراک
وال استریت ژورنال : آمریکای لاتین به سمت روسیه، چین و ایران می چرخد.
به گزارش اسپوتنیک، وال استریت ژورنال (ایالات متحده) می نویسد: هنگامی که گزارش‌هایی مبنی بر پیشنهاد چین برای تخصیص میلیاردها دلار به کوبا درازای ساخت یک مرکز اطلاعاتی پیشرفته ضد آمریکایی منتشر شد، سخنگوی کاخ سفید گفت که این گزارش‌ها "کاملاً دقیق نیستند".
ترجمه از زبان واشنگتنی، بدان معناست که رویدادها عموماً به درستی پوشش داده می شوند، اما از نظر سیاسی، صحبت کردن در مورد آن ناخوشایند است و دولت قبلی در همه چیز مقصر است.
اما کوبا فقط نوک کوه یخ است. منافع آمریکا، از تیخوانای مکزیکی تا مجمع الجزایر تیرا دل فوئگو در معرض تهدید است. تقریباً همه کشورهای آمریکای لاتین از بلایای جدی و فزاینده اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رنج می برند و طبق معمول، سرمایه داری و واشنگتن در همه چیز مقصر هستند.
و اما از مخالفان ایالات متحده در آمریکای لاتین با افتخار استقبال می کنند. از این رو، در پی سفر نیروی دریایی ایران به منطقه، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران از کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا بازدید کرد.
روابط منطقه با روسیه و چین در حال اعتلا است. مسکو تلاش های خود را از سر گرفته و به اقتصاد کوبا یارانه می دهد. و کاری که پکن انجام می دهد با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. تجارت چین با آمریکای لاتین و کارائیب از 18 میلیارد دلار در سال 2002 به 450 میلیارد دلار در سال 2022 رسیده است و پیش بینی می شود تا سال 2035 به 700 میلیارد دلار برسد.
شرکت‌های چینی در ساخت زیرساخت‌های حیاتی، از استخراج لیتیوم در بولیوی گرفته تا ساخت بنادر استراتژیک در هر دو انتهای کانال پاناما، مشارکت دارند. به علاوه چین به قابلیت های اطلاعاتی منحصر به فردی در این منطقه دست یافته و امیدوار است شبکه خود را گسترش دهد.
 رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2022
رزمایش سه جانبه ایران، روسیه و چین در آمریکای لاتین برگزار می شود
از زمان جنگ سرد مقامات عالی رتبه آمریکا، مستکبر و از خودراضی بودند. پیشتر، این تنها در مورد اروپا و تایوان صدق می کرد، اما اکنون واشنگتن و وزارت امور خارجه ایالات متحده بدون هیچ درد سری از هشدارها درباره افزایش فعالیت چین، روسیه و ایران در نیمکره غربی چشم پوشی می کنند.
اگر در شکست سیاست خارجی آمریکا نقص عمده ای وجود دارد که ما را به فضای تیره بین المللی امروز رسانده، این وسواس واشنگتن به اهداف بزرگ و مبهم جهانی به ضرر منافع ملی سنتی آمریکاست.
دکترین جیمز مونرو می گوید که برای امنیت و آرامش ایالات متحده، لازم است که هیچ قدرت متخاصمی نتواند نیمکره غربی را به عرصه رویارویی ژئوپلیتیک تبدیل کند. اما واشنگتن این فرصت تاریخی را به چین، روسیه و ایران داده است.
اگر جو بایدن بر اساس روحیه جیمز مونرو عمل نکند، مداخله خارجی در نیمکره غربی به زودی توانایی غلبه بر مشکلات در گوشه و کنار جهان را از ایالات متحده سلب خواهد کرد.
نویسنده: والتر مید، کارشناس امور بین‌الملل آمریکایی، استاد روابط بین‌الملل و علوم انسانی در کالج بارد، عضو برجسته موسسه هادسون، سردبیر AmericanInterest، ستون نویس وال استریت ژورنال، مفتخر به دریافت جوایز لیونل گلبر (2002) و بنجامین فرانکلین (2012).
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала