روسیه 1.3 میلیارد یورو وام برای ساخت خط آهن رشت - آستارا اختصاص خواهد داد

© Fotolia / Herreneckجاده ابریشم و قطاری امن از خوافِ ایران تا هراتِ افغانستان
جاده ابریشم و قطاری امن از خوافِ ایران تا هراتِ افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.05.2023
اشتراک
روسیه و ایران توافقنامه همکاری برای تامین مالی، طراحی، ساخت و تامین کالا و خدمات برای احداث خط آهن رشت - آستارا در ایران را امضا کردند.
به گزارش اسپوتنیک، این سند روز چهارشنبه با حضور سران کشورها، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که از طریق ارتباط ویدئویی به مراسم پیوستند، امضا شد.
تشکیل کریدور حمل و نقل بین المللی "شمال-جنوب" به منظور اجرای مشارکت راهبردی روسیه و کشورهای منطقه خزر و همچنین سازماندهی ارتباطات ترانزیتی میان شمال و غرب اروپا با کشورهای قفقاز، خلیج فارس و جنوب آسیا آغاز شد.
آلکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه به خبرنگاران گفت:" برای اجرای این پروژه یک وام بین دولتی 1.3 میلیارد یوروی اختصاص داده شده است. در عین حال، کل هزینه پروژه 1.6 میلیارد یورو است".
به گفته وی، سهم روسیه در وام بین دولتی 85 درصد است. نواک افزود: "این وام در دوره بازخرید این پروژه قابل بازپرداخت است".
در ماه مارس، سرگئی پاولوف، معاون اول راه آهن روسیه نیز به خبرنگاران گفت که راه آهن روسیه در انتظار امضای توافق نامه های بین دولتی برای تکمیل خط ریلی رشت - آستارا در سال جاری است. به گفته وی، وزارت حمل و نقل روسیه در حال آماده سازی دو قرارداد بین دولتی ایران-روسیه و سه جانبه آذربایجان-روسیه-ایران است.
پوتین و رئیسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.05.2023
در حضور ویدئویی پوتین و رئیسی تفاهم نامه احداث خط آهن رشت - آستارا به امضا رسید + ویدئو
پاولوف در پاسخ به این سوال که ساخت این سایت چقدر برآورد شده است، گفت: "محاسبه تقریبی که اکنون در نظر گرفته می شود 1.6 میلیارد دلار است." به گفته وی، قرار است در این بخش هم گیج باریک و هم گیج عریض ساخته شود.
وی ادامه داد: مذاکراتی از جمله در بالاترین سطح انجام شد و تصمیم بر این شد که بخشی از خط رشت - آستارا روی یک گیج ترکیبی ساخته شود، یعنی قرار است هر دو 1435 میلی‌متر (استاندارد کنونی ایران) و 1520 میلی متر (گیج روسی) کارگذاری شود. اما ابتدا ریل های 1435 میلی متر کارگذاری می شود تا از زیرساخت های موجود استفاده شود و در سریع ترین زمان ممکن حرکت کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала