گزارش و تحلیل

در راه عضویت در بریکس

مصر
مصر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.05.2023
اشتراک
المصری الیوم: به زودی بریکس به یکی از اتحادیه های اصلی بین المللی تبدیل خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل ازالمصری الیوم : کسانی که کتاب "گواه من"، اثر احمد ابوالغیط وزیر امور خارجه اسبق مصر را خواندند می دانند که قاهره به دنبال ایفای نقش بزرگتر در صحنه جهانی است. بنابراین، صحبت درباره پیوستن مصر به بریکس چیز جدیدی نیست.
در آینده نزدیک تعداد بلوک های بین المللی افزایش می یابد و گروه بریکس در بین آنها اصلی ترین خواهد بود. این اتحادیه 16 ژوئن 2009 ایجاد شد و42 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد و از پنج کشور به سرعت در حال توسعه (چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی) تشکیل شده است و 24 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان، 16 درصد از صادرات جهانی و 15 درصد از واردات جهانی کالا و خدمات به آنها تعلق دارد.
اگرچه گروه بریکس یک سازمان رسمی نیست، رهبران پنج کشور عضو، هر سال برای تعمیق و تقویت همکاری ها گرد هم می آیند. نشست بعدی بریکس در "دوربان" (آفریقای جنوبی) در نیمه دوم اوت برگزار خواهد شد.
بدبینان، بریکس را یک بلوک اقتصادی یا یک سازمان بین المللی به معنای کامل کلمه نمی دانند. اما نویسنده این مقاله مطمئن است که طرح مجدد موضوع عضویت مصر در بریکس یک کار مهم و فوری است. البته برخی از کشورهای عضو، روزهای سختی را سپری می کنند یا در روابط پرتنشی قرار دارند. روسیه درگیر عملیات ویژه در اوکراین است، چین هنوز از عواقب همه‌ گیری ویروس کرونا رها نشده است، برزیل و آفریقای جنوبی در حال تجربه رکود هستند. جدا از این، همچنان تنش در مرز هند و چین وجود دارد. هند در حال ایجاد روابطی با غرب است که با دیدگاه چین و روسیه متفاوت است. اما علیرغم تمام مشکلات فوق الذکر، گروه بریکس اخیراً دستخوش تغییرات عمده ای شده است که به این اتحاد اجازه می دهد تا در پایه گذاری یک نظم جدید اقتصادی جهانی و توازن های بین المللی جدید شرکت کند.
منشور بریکس هنوز بخش خاصی در مورد پذیرفته شدن اعضای جدید ندارد. مکانیسم پیوستن به این اتحادیه در نشست آتی آن در آفریقای جنوبی مشخص خواهد شد. بحث ترکیب جدید این انجمن نیز در آنجا برگزار خواهد شد. نماینده آفریقای جنوبی در بریکس گفت: "13 کشور درخواست رسمی برای عضویت ارائه کرده اند و شش کشور دیگر این موضوع را غیررسمی اعلام کرده اند. ما هر روز درخواست دریافت می کنیم". برخی از این کشورها بخشی از جهان عرب هستند - عربستان سعودی و الجزایر. کشورهای خاورمیانه مانند ایران نیز می خواستند بخشی از این سازمان شوند. کشورهای دیگری هم هستند که مهمترین آنها آرژانتین و مکزیک است.
چه تغییرات عمده ای در گروه بریکس رخ داده است؟ دو عضو مهم بریکس، چین و روسیه، در تلاش برای ایجاد یک نظام اقتصادی جهانی چندجانبه هستند. در همایش آتی سران موضوع معرفی ارز واحد برای اعضای انجمن بررسی خواهد شد که به جایگزینی برای دلار آمریکا تبدیل خواهد شد. کشورهای بریکس تجارت با ارزهای ملی را نیز تشویق می کنند.
شایان ذکر است که در سال 2014 بانک توسعه جدید (NDB) با سرمایه اولیه 50 میلیارد دلار تأسیس شد که بسیاری آن را جایگزینی برای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول می دانند. علاوه بر این، ترتیبات ذخیره احتمالی (CRA) برای حمایت از اعضایی که مشکلات پرداخت را تجربه می کنند، راه اندازی شده است. مصر قبلاً به بانک توسعه جدید و بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا (AIIB) ملحق شده است که جایگزینی برای نهادهای غربی هستند. مصر همچنین در اجلاس های بریکس شرکت کرد، اما پیوستن به این بلوک افق های جدیدی را هم در تجارت و هم در سرمایه گذاری برای آن باز خواهد کرد. مصر می تواند در سازوکارهای جدید مربوط به استفاده از واحد پول مشترک یا پول ملی شرکت کند که وابستگی آن به دلار را کاهش می دهد. مصر به شدت علاقه مند به پیوستن به بریکس است. برای این کار لازم است تا موافقت همه کشورهای عضو سازمان را جلب کند و مقامات مصری در حال مذاکره با چین در این زمینه هستند.
پرچم های کشورهای عضو گروه بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2023
وزارت خارجه روسیه: 16 کشور برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کردند
در عین حال، پیوستن به بریکس به معنای امتناع مصر از همکاری با شرکای غربی یا سایر نهادهای مالی و پولی نیست. جهان به سرعت به سمت چندقطبی شدن به پیش می رود. هژمونی یک کشور، بلوک یا ارز رو به پایان است. برای ایفای نقش مهمتر در صحنه جهانی، قاهره باید همگام با زمان باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала