هدف نادرست در بررسی فاجعه خانه اتحادیه کارگری اودسا+ عکس

© Sputnik / Valery Melnikov  /  مراجعه به بانک تصاویر تراژدی خانه اتحادیه کارگری اودسا
تراژدی خانه اتحادیه کارگری اودسا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.05.2023
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، سرگئی پانتلیف، کارشناس علوم سیاسی، مدیر مؤسسه روسیه در خارج از کشور، اظهار داشت که بررسی فاجعه خانه اتحادیه های کارگری اودسا به توجیه قاتلان و اتهامات علیه قربانیان تقلیل یافت و غرب چشمان خود را بر این فاجعه بست.
در اودسا، پس از تغییر قدرت در اوکراین در سال 2014، فعالان ضد میدان به نشانه اعتراض، اردوگاه چادری در میدان "کولیکوف" برپا کردند. بعدازظهر دوم ماه مه، نزاع بین فعالان ضد میدان از یک سو و "اولتراهای فوتبالی" از خارکف و اودسا و همچنین شرکت کنندگان "یورومیدان" از سوی دیگر آغاز شد.
این نزاع با تخریب شهرک چادری و سوزاندن خانه اتحادیه ها به پایان رسید که نمایندگان "ضد میدان" در آن پناه گرفته بودند. فاجعه آن روز 48 نفر قربانی گرفت. در آن حادثه دردناک بیش از 250 نفر مجروح شدند.
ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه، در آستانه سالگرد این رویدادها، مرگ مردم در خانه اتحادیه های کارگری در اودسا را ​​تکرار جنایات باندرا در خاتین در طول جنگ بزرگ میهنی نامید. وی خاطرنشان کرد که تحقیقات جامعی در مورد رویدادهای اودسا انجام نشده است.
© Photo / Odessa Media news agencyناآرامی ها در مقابل خانه اتحادیه کارگران در اودسا
Массовые беспорядки у здания Дома профсоюзов в Одессе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.05.2023
ناآرامی ها در مقابل خانه اتحادیه کارگران در اودسا
علاوه بر این، بسیاری از کسانی که دوربین‌های عکاسی چهره آنها را شکار کردند و به وضوح دیده می شود که در حال کشتن مردم هستند، بعدها به فعالیت‌های سیاسی ‌پرداختند. بررسی فاجعه در خانه اتحادیه های کارگری در اودسا "انعکاس" تمام اتفاقات اوکراین پس از کودتای 2014 است.
پانتلیف در ادامه افزود:"در یک طرف قدرت ناسیونالیستی اپوزیسیون کی‌یف وجود دارد که در همه چیز مقصر است و در طرف دیگر حامیان دولت که به جای پذیرش مسئولیت جنایات، مانع از انجام تحقیقات در باره آن جنایات می شوند. و حتی برخی از آن چنایتکاران - قهرمان ملی- نامیده می شوند".
وی در ادامه گفت: "تحقیقات این رویدادها ابتدا توسط دادستانی اودسا و سپس توسط دادستانی کل اوکراین انجام شد. بدیهی است که هدف توجیه کسانی بود که کشتند و عاملان این تراژدی وحشتناک که تقصیر همه چیز را به گردن قربانیان این فاجعه انداختند و آنها را مقصر دانستند.
© Sputnik / Aleksandr Polischyukآتش سوزی در خانه اتحادیه کارگری
Пожар в Доме профсоюзов в Одессе  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.05.2023
آتش سوزی در خانه اتحادیه کارگری
تحقیقات اینگونه انجام شد. آنها حتی سعی کردند مأموران آتش نشانی را افراطی بنامند که شرایط لازم برای کمک به مردم در خانه اصناف را نداشتند. بدین ترتیب اینگونه بررسی و تحقیقات به سادگی طوری نتیجه گیری کرد که عاملان واقعی این فاجعه مجازات نشوند".
گفتنی است، در بهار ۲۰۱۴، به نظر می رسید اودسا همان شهری است که همیشه گفته می شد: مکانی که به جز دوران اشغال نازی ها توانسته بود هویت جهانی خاص خود را حفظ کند، جایی که یونانی ها، اوکراینی ها، روس ها، بلغارها و ترک ها در کنار بسیاری از مردمان دیگر از اقوام مختلف فارغ از درگیری های ایدئولوژیک، مذهبی و قومی با هم زندگی می کردند. هیچ فاجعه ای نمی توانست بزرگتر از آن چه اتفاق افتاد، در ان جا روی دهد.
جشن های ۱ می ۲۰۱۴ (روز کارگر) در شهر اودسا به طور منظم برگزار شد. ابتدا تظاهراتی برگزار شد که در یکی از بنرهای اصلی روی آن نوشته شده بود: "فاشیسم پیروز نخواهد شد." روز بعد، تیم فوتبال اودسا چرنومورست یک بازی خانگی مقابل متالیست خارکف انجام داد. مانند اکثر تیم های لیگ فوتبال اوکراین، اعضای هر دو تیم را راست های افراطی تشکیل می دادند. در آن زمان، تقریباً همه طرفداران فوتبال در کشور بر سر دفاع از “تمامیت ارضی اوکراین” توافق کرده بودند، ایده ای که مشروع به نظر می رسید.
هنگام حمله، کسانی که در ساختمان اتحادیه گرفتار شده بودند، سنگرهایی در داخل ساختمان ایجاد کردند تا مانع نفوذ نئونازی‌ها به ساختمان و محافظت از کسانی که در طبقات بالایی مخفی شده بودند بشوند. عده ای تلاش بیهوده ای می کردند تا با پرتاب اشیا از پنجره های طبقات بالا و پشت بام جلوی هجوم مهاجمان را بگیرند. تعداد مجروحان در میان افراد داخل اتحادیه بسیار زیاد بود.
© Sputnik / Anton Kruglovروز یادبود کشته شدگان فاجعه اودسا در 2 ماه مه 2014
День памяти по погибшим в Одессе 2 мая 2014 года - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.05.2023
روز یادبود کشته شدگان فاجعه اودسا در 2 ماه مه 2014
قتل عام با پرتاب کوکتل مولوتف به داخل ساختمان اتحادیه آغاز و سرعت وحشتناکی به خود گرفت. ظرف ده دقیقه پس از مشاهده اولین شعله های آتش، آتش نشانان تماس های متعددی که درخواست کمک می کردند دریافت کردند. چند نفر از آنها گزارش داده اند که مردم برای اینکه قربانی آتش نشوند از ساختمان خود را به بیرون پرتاب کردند.
تا به امروز، با وجود صدها شاهد در دسترس، حضور گسترده پلیس و فیلم های ویدئویی و عکس‌های متعددی که در دسترس عموم قرار گرفته است، هیچ‌کس به خاطر این جنایت محاکمه یا محکوم نشده است. علاوه بر این، بسیاری از راست های افراطی توسط دولت اوکراین مورد تمجید قرار گرفتند. انواع شایعات بی رحمانه در رابطه با قربانیان آن فاجعه منتشر شدند.
همچنین پیشتر، سه سال پس از وقوع این فاجعه دردناک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد مقصران در کشته شدن مردم در شهر ادسای اوکراین تا به حال مجازات نشده اند و جامعه جهانی نباید این نکته را فراموش کند.
رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد:" ناسیونالیست های اوکراین، مردم بی دفاع را به خانه اتحادیه های صنفی رانده و آنها را زنده زنده سوزاندند. جامعه جهانی حق ندارد این را فراموش کند و باید از تکرار چنین جنایات وحشیانه ای در آینده جلوگیری نماید".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала