وزیر دفاع ایران: آماده برگزاری رزمایش های مشترک دریایی هستیم

محمد رضا آشتیانی
محمد رضا آشتیانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.04.2023
اشتراک
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران آمادگی این کشور را برای نقش‌آفرینی بیشتر و مشارکت فعال با اعضای سازمان شانگهای در زمینه هایی چون برگزاری رزمایش‌های دریایی مشترک، تبادل اطلاعات امینتی به ویژه ضد تروریسم اعلام کرد.
به گزارش اسپوتنیک، امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران در نخستین حضور در جمع وزرای دفاع سازمان همکاری های شانگهای که به میزبانی دهلی نو برگزار شد، بیان کرد: ایران آماده است مشارکت خود را در رزمایش های دریایی با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای گسترش دهد.
وی افزود: در طول چند دهه گذشته، روند توسعه و نقش آفرینی های مثبت سازمان همکاری شانگهای در عرصه تحولات منطقه ای و بین المللی، به خوبی گویای واقعیت ها و افق های آینده این سازمان است. این واقعیت موجب شده تا در دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، عضویت در سازمان ها و نهادهای مبتنی بر چندجانبه گرایی مانند سازمان همکاری شانگهای به دلیل آنکه می توانند نقطه تلاقی منافع و امنیت مشترک جهانی باشند، مورد توجه قرار گیرد.
امیر آشتیانی تاکید کرد: سازمان همکاری شانگهای از زمان تأسیس، با طی کردن مسیر هوشمندانه، تاثیرگذار و نقش آفرین، اکنون تبدیل به یک نهاد تأثیرگذار در روندهای جهانی و ضامن صلح و ثبات و احترام به حقوق ملت ها و نیز به محل رجوع بسیاری از کشورهای جهان شده است.
امیر آشتیانی با بیان اینکه اکنون این پرسش در سازمان همکاری شانگهای مطرح می شود که نظام مسائل و موضوعات این سازمان چیست؟گفت: نخستین موضوع؛ پدیده تروریسم در اشکال مختلف آن است که در شکل گیری و گسترش آن عوامل مختلفی مانند افراط گرایی، تبعیض و بی عدالتی، جهل و عقب ماندگی، منافع و دخالت برخی قدرت ها و برخی دیگر از عوامل نقش دارند.
وی با اشاره به ناامنی در خطوط مواصلاتی دریایی و اختلال در کشتیرانی، بیوتروریسم، جنگ‌های نیابتی، تجزیه‌طلبی، بحران‌ها و بلایای طبیعی و چالش های زیست محیطی گفت: این موارد از اهمیت زیادی برخوردارند که نیازمند توجه جدی تر به آن ها در سازمان همکاری شانگهای در چارچوب ایجاد فهم مشترک و به کارگیری ظرفیت ها و انگیزه های جمعی هستیم.
وی افزود: با عنایت به اهمیت این موضوع برای توسعه و رفاه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و ضرورت تضمین امنیت آن، پیشنهاد می کنم سازوکار "کمربند امنیت دریایی شانگهای" با هدف حفظ امنیت خطوط مواصلاتی و تضمین جمعی تجارت جهانی، با مشارکت نیروهای مسلح کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در دبیرخانه این سازمان تشکیل شود. همچنین، با توجه به شکل گیری تهدیدهای نوظهور مناسب است این سازمان تدابیر لازم و بلند مدتی برای طراحی و تأسیس ساختارهای مناسب برای دو بخش "دفاع سایبری" و "دفاع شناختی" را در دستور کار قرار دهد.
وی همچنین به "سیاست توسعه‌طلبانه و هژمونیک غرب و تلاش‌های آن برای احیای جهان تک‌قطبی" توجه کرد، که به نظر او "اقدامات ناتو در جریان بحران اوکراین گواه آن است".
در حال حاضر اعضای سازمان همکاری شانگهای که در سال 2001 تاسیس شد عبارتند از: هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان. افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان دارای وضعیت کشورهای ناظر و آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا به عنوان کشورهای همکار هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала