عراق و روسیه برای امضای یادداشت همکاری هسته ای آماده می شوند

© Sputnik / A. Savinشهر بغداد
شهر بغداد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.11.2022
اشتراک
ایلیا لوبوف، مشاور اقتصادی سفارت روسیه در عراق اعلام کرد مسکو و بغداد در حال آماده شدن برای امضای یادداشت همکاری در زمینه کاربردهای غیر انرژی و صلح آمیز فناوری های هسته ای هستند.
به گزارش اسپوتنیک، این دیپلمات روس با بیان اینکه طرفین در حال رایزنی برای همکاری در زمینه آموزش در قالب پذیرش دانشجویان عراقی برای تحصیل در دانشگاه های تخصصی روسیه هستند، گفت: مقدمات امضای یادداشت تفاهم همکاری در زمینه استفاده از فناوری های هسته ای برای مقاصد صلح آمیز در زمینه غیر برقی در حال انجام است.
به گفته وی، عراق به طور سنتی به صنعت انرژی هسته ای روسیه علاقه نشان می دهد، طرفین در چارچوب توافقنامه همکاری در زمینه استفاده از انرژی اتمی در سال 1975، روند مذاکرات را برای برقراری مشارکت در این زمینه از سر گرفتند.
ایلیا لوبوف گفت: شرکت دولتی "روس اتم" روسیه و آژانس کنترل مواد رادیواکتیو عراق در حال بررسی امکان اجرای پروژه های کوچک در زمینه ایجاد رآکتورهای تحقیقاتی کم توان و همچنین کاربرد غیر برقی فناوری های هسته ای در پزشکی، کشاورزی و نمک زدایی هستند.
پیش از این، الکساندر کینشچاک، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت امور خارجه روسیه گفته بود که روسیه آماده عرضه محصولات ایزوتوپی به عراق و کمک به بغداد در زمینه استفاده غیر برقی از انرژی هسته ای است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала