سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری روسیه در صنعت نفت ایران

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر ارائه طرح های توسعه میادین نفتی ایران توسط گازپروم نفت و لوک ایل
ارائه طرح های توسعه میادین نفتی ایران توسط گازپروم نفت و لوک ایل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.11.2022
اشتراک
بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی نفت ایران منتظر برجام نماند
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا با توجه به گسترش دیپلماسی انرژی ایران در منطقه و کشورهای همسایه، تا کنون ۶.۵ میلیارد دلار از تفاهم نامه بین ایران و گازپروم روسیه تبدیل به قرارداد شده و این در شرایطی است که در دولت گذشته، قرارداد ۴.۵ میلیارد دلاری ایران با توتال با وجود چند سال معطل ماندن، به نتیجه نرسید و اجرایی نشد.
به گزارش ایرنا جواد اوجی، وزیر نفت ایران با اشاره به اینکه ایران هم‌اکنون چند میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های بزرگ روسی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز دارد، افزود: هم‌زمان با این قراردادها بیش از ۴۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه با شرکت‌های بزرگ توانمند روسیه در در بخش‌های گوناگون همچون احداث خط لوله صادرات گاز به کشورهای همسایه، داد و ستد پایاپای نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و صادرات محصولات پتروشیمی بسته شده است. در این زمینه ماه گذشته صادرات فرآورده‌ها و سازمان دهنده پتروشیمی به روسیه انجام شده است.
بازار نفت در چند سال گذشته صحنه تنش‌های سیاسی کشورهای مختلف بوده است. در راس آنها البته تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه صنعت نفت ایران قرار دارد که با هدف توقف کامل صادرات نفت ایران انجام شد، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم نه‌تنها این تحریم‌ها بی‌اثر شد بلکه صادرات نفت ایران و ظرفیت تولید نیز افزایش پیدا کرد.
آمریکا به بهانه تنش نظامی بین اوکراین و روسیه، تحریم صنایع نفت و گاز روسیه را اعلام کرد. به دنبال آن، اتحادیه اروپا نیز از تحریم نفت روسیه و کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت از روسیه تا پایان سال جاری میلادی خبر داده است.
نکته مهم در این میان آن است که ایران، روسیه درمجموع حدود ۲۴ درصد از منابع نفتی جهان و ۳۶ درصد از منابع گازی جهان را در اختیار دارند. به این معنا که بخش بزرگی از ذخایر نفت و گاز دنیا در اختیار این ۲ کشور است و اتحاد ایران و روسیه در بازار انرژی می‌تواند علاوه بر خنثی کردن تحریم‌های آمریکا، در قیمت‌گذاری‌ها نیز اثرگذار باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала