https://spnfa.ir/20220618/انتقال-کالاهای-روسیه-از-خاک-ایران-به-هند-11250942.html
انتقال کالاهای روسیه از خاک ایران به هند
انتقال کالاهای روسیه از خاک ایران به هند
اسپوتنیک ایران
کارشناس: محموله ترانزیت چندوجهی از روسیه به هند مسیر خود را از طریق کریدور شمال-جنوب موسوم به INSTC آغاز کرد. 18.06.2022, اسپوتنیک ایران
2022-06-18T22:42+0430
2022-06-18T22:42+0430
2022-06-18T22:42+0430
ایران
سیاسی
روسیه
جهان
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/112/80/1128010_0:198:3069:1924_1920x0_80_0_0_04d8ee16a8e31f573769b31ac29a9b85.jpg
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"،برای نخستین بار محموله ترانزیت چندوجهی از روسیه به هند مسیر خود را از طریق کریدور شمال-جنوب موسوم به INSTC آغاز کرد و اکنون در بندرعباس دو کانتینر ۴۰ فوتی تحویل و بار در ادامه از طریق آبهای ایران به سواحل غرب هند ارسال خواهد شد.عملیات ترانزیتی ذکرشده توسط دفتر منطقهای نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه (شرکت حملونقل بینالمللی ITS) با همکاری شرکتهای لجستیکی زیرمجموعه کشتیرانی ایران، در حال انجام است.با عبور آزمایشی دو محموله کانتینر ۴۰ فوتی از کریدورِ شمال-جنوب توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نخستین محموله ترانزیت چندوجهی از مبدأ روسیه به مقصد هند از طریق ایران ارسال و کریدور شمال-جنوب بعد سالها مذاکره و رایزنی فعال شد.محموله ذکرشده شامل ۲ کانتینر ۴۰ فوتی محموله "لمینیت چوب" و تناژ ۴۱ تن، بهصورت آزمایشی از مبدأ "سنپترزبورگ" واقع در روسیه به راه افتاده و پس از انتقال به بندر آستاراخان از طریق دریای خزر وارد ایران میشود. این محموله چند تنی که اکنون به بندرعباس رسیده، قرار است در طی مسیر بعدی از طریق خلیجفارس به سواحل غربی هند برسد.امیرحسین ناظمی، نماینده دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه روز 18 ژوئن (شنبه) درباره نقش ایران در فعال شدن کریدور شمال- جنوب، گفت: "سابقه تلاش برای فعال شدن این کریدور به سالهای ۱۹۹۰ بازمیگردد. در سال ۲۰۰۰ بحث مجددی برای عبور بار از این مسیر با صدور بارنامه سراسری انجام شد و آخرین بار در شهریور ۱۳۹۷ وزرای حملونقل سه کشور ایران، هند و روسیه در سن پترزبورگ توافقاتی داشتند، اما به دلیل کمبود زیرساختهای ریلی، جادهای و بندری و عدم هماهنگی بین دستگاههای مربوطه اجرایی شدن این کریدور انجام نشده بود.یکی از اهداف اصلی در شش ماه گذشته فعال کردن این کریدور بود، چراکه نقش حیاتی برای کشتیرانی ایران دارد. اولویت کاری دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز همین مهم بود تا بتوانیم از مناطق مختلف روسیه مثل مسکو از طریق دریای خزر کالاها را به چین و هند ارسال کنیم. بحث اصلی هم ارسال بار به هند بود تا بتوانیم انتقال بار از سواحل غربی هند را به سمت روسیه و آسیای مرکزی و اروپا از طریق آبهای ایران در برنامه داشته باشیم.در چند ماه اخیر با هماهنگی با سازمانهای ذیربط و مجموعه کشتیرانی همزمان جلسات مختلف در روسیه با "فورواردها" و شرکتها مذاکرات زیادی انجام شد. برای فعال شدن این کریدور لازم بود تا هم در بازاریابی و هم در عملیات هماهنگی انجام شود.سرانجام با مذاکرات چندجانبه تجاری و سیاسی قرار بر این شد تا دو محموله کانتینری بهصورت پایلوت از این کریدور عبور آزمایشی داشته باشند و با شناسایی مشکلات در این مسیر بارهای بعدی در حجم و اندازه بیشتر حمل شود.کشتیرانی یک دفتر نمایندگی در "آستاراخان" روسیه دارد و بازاریابی توسط این دفتر انجام و نهایتاً بار کانتینری از مبدأ روسیه به هند حمل شد. هدف ایران این است که حمل بار حدود ۲۵ تا ۳۰ روز طول بکشد.قبلاً اینطور بود کالا از طریق کانال سوئز به سمت روسیه میرفت اما این کریدور کاهش ۴۰ درصدی زمان حملونقل را عائد تمام کشورها میکند. این زمان بسته به اینکه بار از کدام شهر روسیه در این مسیر حمل شود در تغییر است. در روسیه پیشتر حدود ۴۵ روز حمل بار طول میکشید و حالا به ۳۰ روز کاهش یافته است و تا ۴۰ درصد هزینه حمل نیز کاهش یافته است.کشتی بین بندر آستاراخان و انزلی تقریباً سفری ۴ روزه در دریای خزر انجام میدهد و سپس یکزمان هفتروزه از خلیجفارس تا سواحل غربی هند در سفر است و مجموعاً حدود ۱۲ روز آبی طول میکشد تا به هند برسد و سایر زمانها مربوط به حمل در مسیر خشکی است.با توجه به توافقات صورت گرفته در مورد حمل حجم زیادی از محمولات از سمت روسیه و بلاروس به هند از طریق بنادر آستاراخان، این محموله آغاز رونق ترانزیت خارجی در مسیر کریدور شمال - جنوب تلقی میگردد و در آینده نزدیک شاهد شکوفایی در حوزه ترانزیت کالا و درآمدزایی برای دولتهای روسیه و ایران و هند خواهیم بود".
https://spnfa.ir/20220208/ارزیابی-گردش-کالا-بین-روسیه-و-ایران-10041915.html
https://spnfa.ir/20210609/برقراری-خط-دریایی-بندر-امیرآباد-ایران-به-آستاراخان-روسیه-7935918.html
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2022
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/112/80/1128010_0:0:2731:2048_1920x0_80_0_0_132358b4c7cc71c7bf0b5b59963a6c11.jpgاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
ایران , سیاسی, روسیه, جهان
ایران , سیاسی, روسیه, جهان
انتقال کالاهای روسیه از خاک ایران به هند
کارشناس: محموله ترانزیت چندوجهی از روسیه به هند مسیر خود را از طریق کریدور شمال-جنوب موسوم به INSTC آغاز کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"،برای نخستین بار محموله ترانزیت چندوجهی از روسیه به هند مسیر خود را از طریق کریدور شمال-جنوب موسوم به INSTC آغاز کرد و اکنون در بندرعباس دو کانتینر ۴۰ فوتی تحویل و بار در ادامه از طریق آبهای ایران به سواحل غرب هند ارسال خواهد شد.
عملیات ترانزیتی ذکرشده توسط دفتر منطقهای نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه (شرکت حملونقل بینالمللی ITS) با همکاری شرکتهای لجستیکی زیرمجموعه کشتیرانی ایران، در حال انجام است.
با عبور آزمایشی دو محموله کانتینر ۴۰ فوتی از کریدورِ شمال-جنوب توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نخستین محموله ترانزیت چندوجهی از مبدأ روسیه به مقصد هند از طریق ایران ارسال و کریدور شمال-جنوب بعد سالها مذاکره و رایزنی فعال شد.
محموله ذکرشده شامل ۲ کانتینر ۴۰ فوتی محموله "لمینیت چوب" و تناژ ۴۱ تن، بهصورت آزمایشی از مبدأ "سنپترزبورگ" واقع در روسیه به راه افتاده و پس از انتقال به بندر آستاراخان از طریق دریای خزر وارد ایران میشود. این محموله چند تنی که اکنون به بندرعباس رسیده، قرار است در طی مسیر بعدی از طریق خلیجفارس به سواحل غربی هند برسد.
امیرحسین ناظمی، نماینده دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه روز 18 ژوئن (شنبه) درباره نقش ایران در فعال شدن کریدور شمال- جنوب، گفت: "سابقه تلاش برای فعال شدن این کریدور به سالهای ۱۹۹۰ بازمیگردد. در سال ۲۰۰۰ بحث مجددی برای عبور بار از این مسیر با صدور بارنامه سراسری انجام شد و آخرین بار در شهریور ۱۳۹۷ وزرای حملونقل سه کشور ایران، هند و روسیه در سن پترزبورگ توافقاتی داشتند، اما به دلیل کمبود زیرساختهای ریلی، جادهای و بندری و عدم هماهنگی بین دستگاههای مربوطه اجرایی شدن این کریدور انجام نشده بود.
یکی از اهداف اصلی در شش ماه گذشته فعال کردن این کریدور بود، چراکه نقش حیاتی برای کشتیرانی ایران دارد. اولویت کاری دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز همین مهم بود تا بتوانیم از مناطق مختلف روسیه مثل مسکو از طریق دریای خزر کالاها را به چین و هند ارسال کنیم. بحث اصلی هم ارسال بار به هند بود تا بتوانیم انتقال بار از سواحل غربی هند را به سمت روسیه و آسیای مرکزی و اروپا از طریق آبهای ایران در برنامه داشته باشیم.
در چند ماه اخیر با هماهنگی با سازمانهای ذیربط و مجموعه کشتیرانی همزمان جلسات مختلف در روسیه با "فورواردها" و شرکتها مذاکرات زیادی انجام شد. برای فعال شدن این کریدور لازم بود تا هم در بازاریابی و هم در عملیات هماهنگی انجام شود.
سرانجام با مذاکرات چندجانبه تجاری و سیاسی قرار بر این شد تا دو محموله کانتینری بهصورت پایلوت از این کریدور عبور آزمایشی داشته باشند و با شناسایی مشکلات در این مسیر بارهای بعدی در حجم و اندازه بیشتر حمل شود.
کشتیرانی یک دفتر نمایندگی در "آستاراخان" روسیه دارد و بازاریابی توسط این دفتر انجام و نهایتاً بار کانتینری از مبدأ روسیه به هند حمل شد. هدف ایران این است که حمل بار حدود ۲۵ تا ۳۰ روز طول بکشد.
قبلاً اینطور بود کالا از طریق کانال سوئز به سمت روسیه میرفت اما این کریدور کاهش ۴۰ درصدی زمان حملونقل را عائد تمام کشورها میکند. این زمان بسته به اینکه بار از کدام شهر روسیه در این مسیر حمل شود در تغییر است. در روسیه پیشتر حدود ۴۵ روز حمل بار طول میکشید و حالا به ۳۰ روز کاهش یافته است و تا ۴۰ درصد هزینه حمل نیز کاهش یافته است.
کشتی بین بندر آستاراخان و انزلی تقریباً سفری ۴ روزه در دریای خزر انجام میدهد و سپس یکزمان هفتروزه از خلیجفارس تا سواحل غربی هند در سفر است و مجموعاً حدود ۱۲ روز آبی طول میکشد تا به هند برسد و سایر زمانها مربوط به حمل در مسیر خشکی است.
با توجه به توافقات صورت گرفته در مورد حمل حجم زیادی از محمولات از سمت روسیه و بلاروس به هند از طریق بنادر آستاراخان، این محموله آغاز رونق ترانزیت خارجی در مسیر کریدور شمال - جنوب تلقی میگردد و در آینده نزدیک شاهد شکوفایی در حوزه ترانزیت کالا و درآمدزایی برای دولتهای روسیه و ایران و هند خواهیم بود".