تاب‌آوری بالا و میزان استرس متوسط در میان ایرانیان +عکس، ویدئو

© REUTERS / Radovan Stoklasaتاب‌آوری بالا و میزان استرس متوسط در میان ایرانیان +عکس، ویدئو
تاب‌آوری بالا و میزان استرس متوسط در میان ایرانیان +عکس، ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.01.2022
اشتراک
انتشار گزارش مطالعه و پژوهش‌ برای میزان استرس مردم ایران در دوران کرونا با واکنش‌های کاربران ایرانی همراه شد.
به گزارش اسپوتنیک، پژوهشگران با انجام یک مطالعه و بررسی بیش از ۷۰ هزار نفر، میزان استرس، اضطراب و تاب‌آوری افراد را در روزهای ابتدایی همه‌گیری کووید-۱۹ در ایران را مورد ارزیابی قرار دادند. این پژوهش نشان داد اکثر ایرانیان در طول اپیدمی کووید-۱۹ دارای اضطراب متوسط تا شدید (۸۰.۱۷ درصد) بودند و سطح بالای استرس بیش از حد در ۶.۶ درصد از افراد گزارش شد. اکثر افراد (۵۹.۴ درصد) سطح متوسط و ۳۴ درصد از افراد سطح پایین استرس را گزارش کردند و اکثر افراد سطوح تاب‌آوری متوسط (۴۷.۱ درصد) و بالا (۴۸.۹ درصد) را گزارش کردند.
بررسی‌های این مطالعه نشان داد که جنسیت و وضعیت تأهل، تنها متغیرهایی بودند که با اضطراب و تاب‌آوری ارتباط معنی‌داری داشتند. مرد بودن، به طور قابل توجهی با سطح تاب‌آوری بالاتر و سطح اضطراب پایین‌تر مرتبط بود همچنین مجرد بودن و بیوه یا مطلقه بودن، به طور قابل توجهی با تاب‌آوری بالاتر و با اضطراب کمتر همراه بود. این مطالعه از ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ تا ششم فروردین ۱۳۹۹ انجام شده و پژوهشگران با طراحی یک پرسش‌نامه آنلاین ۷۰ هزار و ۱۸۰ نفر از ۳۱ استان کشور را از نظر میزان استرس، اضطراب و تاب‌آوری بررسی کرده‌اند و داده‌های به‌دست آمده با استفاده از روش‌های آماری تحلیل شدند.
با شیوع کرونا ویروس در جهان، تعداد بسیار بالای موارد ابتلا و مرگ‌ومیر منجر به مشکلات روانی مانند استرس، اضطراب و افسردگی در جامعه شده و وحشت عمومی ناشی از شیوع ویروس کرونا علائم اضطراب را افزایش داده است. این علائم مربوط به پاسخ محافظتی طبیعی بدن در برابر استرس ناشی از بیماری همه‌گیر است که می‌تواند دو جنبه مثبت و منفی داشته باشد؛ با وجود اینکه این سیستم باعث ایجاد علائمی می‌شود می‌تواند با افزایش سازگاری برای افراد مزایای بلندمدتی داشته باشد. اضطراب مفرط و دائمی یک مشکل ناتوان‌کننده است و می‌تواند باعث تغییرات فیزیولوژیک و تضعیف سیستم ایمنی شود و بدن را در برابر عوامل بیماری‌زا آسیب‌پذیر کند.
بسیاری از کاربران معتقدند ضمن اینکه در دوران اپیدمی کرونا دچار وسواس و اضطراب شدند، در میان اطرافیان خود نیز مشاهده کرده‌اند که میزان طلاق هم افزایش یافته و این نشان‌دهنده کاهش تاب‌آوری آنان در طول دوران کرونا است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала