https://spnfa.ir/20211102/سود-و-ضرر-کریدور-ترانزیتی-ترانسافغان-برای-ایران-8429650.html
سود و ضرر کریدور ترانزیتی ترانسافغان برای ایران
سود و ضرر کریدور ترانزیتی ترانسافغان برای ایران
اسپوتنیک ایران
کارشناس: ایجاد کریدورهای موازی با کریدورهای ترانزیتی ایران از جمله کریدور ترانس افغان ضروری است. 02.11.2021, اسپوتنیک ایران
2021-11-02T08:00+0330
2021-11-02T08:00+0330
2021-11-02T07:40+0330
سیاسی
اقتصادی
ایران
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/109/34/1093423_0:156:3001:1844_1920x0_80_0_0_fbf90e92cb8f5d0d5a3d87cf8288f714.jpg
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، علی ضیایی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل با تأیید ایجاد کریدورهای موازی با کریدورهای ترانزیتی ایران اظهار اظهار داشت که ایجاد کریدورهای موازی با کریدورهای ترانزیتی ایران از جمله کریدور ترانس افغان ضروری است.وی در ادامه افزود: « از جمله این موارد، کریدوری است که تحت عنوان ترانس-افغان از آن یاد میشود. این کریدور ازبکستان و در کل کشورهای آسیای میانه را از طریق افغانستان به پاکستان و از طریق بنادر این کشور به اقیانوس هند متصل میسازد. مسیر یادشده به موازات کریدور شمال-جنوب ایران است و در صورت احداث میتواند مزیت بالقوه کریدور ایرانی را کاهش دهد. ازبکستان سالها قبل راه آهن خود را تا مزارشریف در خاک افغانستان امتداد داده و هم اکنون نیز در پی آن است تا این خط را تا کابل ادامه داده و سپس به شبکه ریلی پاکستان وصل کند که به بنادر اقیانوسی این کشور مانند بندر کراچی متصل شود. عرض این خطوط ریلی بیش از خطوط استاندارد بوده و در صورت انجام این کار، قطارهای ایران برای ورود به شبکه ریلی افغانستان نیازمند تعویض بوژی قطار خواهند بود. این موضوع یکی از موضوعات مورد بحث چندسال اخیر میان مسئولان مربوطه ایرانی و ازبک بوده است.کریدور ذکر شده در صورت احداث تأثیر منفی عمیقی بر ترانزیت ایران میگذارد. در حال حاضر حجم قابل توجهی از کالاهای ترانزیتی گذرنده از ایران به مقصد افغانستان حمل شده و اقتصاد این کشور درهم تنیدگی زیادی با ایران دارد. یکی از دلایل این موضوع نا امنی موجود در پاکستان و افغانستان بوده و تا کنون باعث محدود شدن اتصال افغانستان به سواحل دریایی پاکستان می شده است. از همین رو در حال حاضر ۷۰ درصد ترانزیت کالاهای افغانستان از طریق ایران و ۳۰ درصد دیگر از مسیر پاکستان انجام میشود. حضور طالبان همیشه برای ترانزیت کالا میان افغانستان و پاکستان تهدید به حساب می آمده است. در صورت برقراری کریدور ترانس-خزر میان CIS ، افغانستان و پاکستان، ترانزیت افغانستان از طریق ایران کمرنگ میشود و این اتفاق تبعات اقتصادی و امنیتی خاص خود را به جای خواهد گذاشت.در شرایط کنونی که طالبان کنترل همسایه شرقی ایران را در دست گرفته است، باید دید تا مواضع اقتصادی این رژیم چگونه خواهد بود. روابط نزدیک این گروهک با دستگاه اطلاعاتی پاکستان موجب گمانه زنیهایی در مورد احتمال تقویت کریدور ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان شده است. کریدوری که تحت عنوان APTTA یا «توافق تجاری-ترانزیتی افغانستان-پاکستان» شناخته شده و میتواند قطعهای از پازل کریدور ترانس-افغان باشد.مقامات طالبان در اظهارات خود از چین و ترکیه برای بازسازی طالبان کمک خواسته اند و تاکنون اسمی از ایران برده نشده است. در صورت عدم هشیاری دستگاههای ذی مدخل در تجارت و ترانزیت نسبت به منافع اقتصادی ایران در افغانستان، صادرات و ترانزیت ایران به مقصد افغانستان با مشکل مواجه خواهد شد. موضوعی که با حضور ترکیه به عنوان رقیب ترانزیتی ایران در منطقه تشدید نیز خواهد شد.البته در کنار این موارد تهدیدی، پنجره فرصتهایی که در این حوزه هنوز رو به ایران باز است باید از سوی دستگاههای مسئول مغتنم شمرده شوند. یکی از مهمترین این فرصتها عضویت دائم ایران در سازمان همکاریهای شانگهای است که به تازگی در مجمع عمومی آن تصویب شد. این سازمان در سال ۲۰۰۷ توافق نامهای جهت تسهیل امور گمرکی و در سال ۲۰۱۴ توافقی جهت تسهیل ترانزیت جادهای میان اعضا به تصویب رساند. این موارد میتواند بستر مناسبی برای رشد دو کریدور ترانزیتی ایران ایجاد کند».
https://spnfa.ir/20211023/آمریکا-قصد-دارد-در-مورد-استفاده-از-حریم-هوایی-پاکستان-توافقنامه-منعقد-کند-8394999.html
https://spnfa.ir/20211029/-پیش-بینی-بشار-اسد-پس-از-شکست-در-افغانستان-و-عراق-جنگ-های-جدیدی-برای-آمریکا-پیش-می-آید--8418024.html
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rosiya Segodnya“
2021
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rosiya Segodnya“
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rosiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/109/34/1093423_166:0:2833:2000_1920x0_80_0_0_9ba9d076a3af67bac96a99971ada662e.jpgاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rosiya Segodnya“
سیاسی, اقتصادی, ایران
سود و ضرر کریدور ترانزیتی ترانسافغان برای ایران
کارشناس: ایجاد کریدورهای موازی با کریدورهای ترانزیتی ایران از جمله کریدور ترانس افغان ضروری است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، علی ضیایی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل با تأیید ایجاد کریدورهای موازی با کریدورهای ترانزیتی ایران اظهار اظهار داشت که ایجاد کریدورهای موازی با کریدورهای ترانزیتی ایران از جمله کریدور ترانس افغان ضروری است.
وی در ادامه افزود: « از جمله این موارد، کریدوری است که تحت عنوان ترانس-افغان از آن یاد میشود. این کریدور ازبکستان و در کل کشورهای آسیای میانه را از طریق افغانستان به پاکستان و از طریق بنادر این کشور به اقیانوس هند متصل میسازد.
مسیر یادشده به موازات کریدور شمال-جنوب ایران است و در صورت احداث میتواند مزیت بالقوه کریدور ایرانی را کاهش دهد. ازبکستان سالها قبل راه آهن خود را تا مزارشریف در خاک افغانستان امتداد داده و هم اکنون نیز در پی آن است تا این خط را تا کابل ادامه داده و سپس به شبکه ریلی پاکستان وصل کند که به بنادر اقیانوسی این کشور مانند بندر کراچی متصل شود. عرض این خطوط ریلی بیش از خطوط استاندارد بوده و در صورت انجام این کار، قطارهای ایران برای ورود به شبکه ریلی افغانستان نیازمند تعویض بوژی قطار خواهند بود. این موضوع یکی از موضوعات مورد بحث چندسال اخیر میان مسئولان مربوطه ایرانی و ازبک بوده است.
کریدور ذکر شده در صورت احداث تأثیر منفی عمیقی بر ترانزیت ایران میگذارد. در حال حاضر حجم قابل توجهی از کالاهای ترانزیتی گذرنده از ایران به مقصد افغانستان حمل شده و اقتصاد این کشور درهم تنیدگی زیادی با ایران دارد. یکی از دلایل این موضوع نا امنی موجود در پاکستان و افغانستان بوده و تا کنون باعث محدود شدن اتصال افغانستان به سواحل دریایی پاکستان می شده است.
از همین رو در حال حاضر ۷۰ درصد ترانزیت کالاهای افغانستان از طریق ایران و ۳۰ درصد دیگر از مسیر پاکستان انجام میشود. حضور طالبان همیشه برای ترانزیت کالا میان افغانستان و پاکستان تهدید به حساب می آمده است. در صورت برقراری کریدور ترانس-خزر میان CIS ، افغانستان و پاکستان، ترانزیت افغانستان از طریق ایران کمرنگ میشود و این اتفاق تبعات اقتصادی و امنیتی خاص خود را به جای خواهد گذاشت.
در شرایط کنونی که طالبان کنترل همسایه شرقی ایران را در دست گرفته است، باید دید تا مواضع اقتصادی این رژیم چگونه خواهد بود. روابط نزدیک این گروهک با دستگاه اطلاعاتی پاکستان موجب گمانه زنیهایی در مورد احتمال تقویت کریدور ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان شده است. کریدوری که تحت عنوان APTTA یا «توافق تجاری-ترانزیتی افغانستان-پاکستان» شناخته شده و میتواند قطعهای از پازل کریدور ترانس-افغان باشد.
مقامات طالبان در اظهارات خود از چین و ترکیه برای بازسازی طالبان کمک خواسته اند و تاکنون اسمی از ایران برده نشده است. در صورت عدم هشیاری دستگاههای ذی مدخل در تجارت و ترانزیت نسبت به منافع اقتصادی ایران در افغانستان، صادرات و ترانزیت ایران به مقصد افغانستان با مشکل مواجه خواهد شد. موضوعی که با حضور ترکیه به عنوان رقیب ترانزیتی ایران در منطقه تشدید نیز خواهد شد.
البته در کنار این موارد تهدیدی، پنجره فرصتهایی که در این حوزه هنوز رو به ایران باز است باید از سوی دستگاههای مسئول مغتنم شمرده شوند. یکی از مهمترین این فرصتها عضویت دائم ایران در سازمان همکاریهای شانگهای است که به تازگی در مجمع عمومی آن تصویب شد.
این سازمان در سال ۲۰۰۷ توافق نامهای جهت تسهیل امور گمرکی و در سال ۲۰۱۴ توافقی جهت تسهیل ترانزیت جادهای میان اعضا به تصویب رساند. این موارد میتواند بستر مناسبی برای رشد دو کریدور ترانزیتی ایران ایجاد کند».