رئیسی: ایران حضوری فعال در سازمان شانگهای خواهد داشت

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / رئیسی: ایران حضوری فعال در سازمان شانگهای خواهد داشت
رئیسی: ایران حضوری فعال در سازمان شانگهای خواهد داشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.09.2021
اشتراک
رئیس جمهور ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران حضوری فعال در سازمان همکاری های شانگهای خواهد داشت.
به گزارش اسپوتنیک، ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری ایران اولویت نخست جمهوری اسلامی ایران را ارتباط با کشورهای منطقه به‌ ویژه کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت: با سفر به تاجیکستان فصل جدیدی از ارتباط با این کشور در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی رقم می‌خورد.
سیاست خارجی ابراهیم رئیسی بر مبنای نگاه بر شرق می باشد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2021
گزارش و تحلیل
سیاست خارجی ابراهیم رئیسی بر پایه نگاه بر شرق می باشد
رییس جمهوری ایران با بیان اینکه مسئله همکاری‌های کشورهای منطقه از مسائل مهم و منطقه ای است، افزود: برای همکاری های منطقه‌ای بسیار اهمیت قائل هستیم و سازمان شانگهای یکی از سازمان‌های فعال برای همکاری‌های منطقه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران در آن حضور فعال خواهد داشت.
رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای وارد دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد.
پیش از اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه تاجیکستان اعلام کرد که انتظار می رود سران کشورهای عضو در اجلاس سالگرد سازمان همکاری شانگهای (SCO) که 17 سپتامبر در شهر دوشنبه برگزار می شود، الحاق ایران به این سازمان به عنوان یک عضو کامل را تصویب کنند.
سازمان همکاری شانگهای (SCO) یک سازمان بین المللی بین دولتی دائمی است که توسط رهبران قزاقستان ، چین ، قرقیزستان ، روسیه ، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شده است. اعلامیه ایجاد SCO در نشست سران شش کشور در شانگهای در 15 ژوئن 2001 امضا شد. در 9 ژوئن 2017 ، رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تصمیم پذیرش هند و پاکستان در این سازمان را امضا کردند. کشورهای ناظر در سازمان همکاری شانگهای در حال حاضر افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان و کشورهای شریک جمهوری  آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала