قیمت مواد غذایی در جهان در ۶۰ سال گذشته رکورد زد

CC0 / Pixabay / قیمت مواد غذایی در جهان در ۶۰ سال گذشته رکورد زد
قیمت مواد غذایی در جهان در ۶۰ سال گذشته رکورد زد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.09.2021
اشتراک
افزایش قیمت مواد غذایی در جهان به بالاترین حد خود از دهه ۱۹۷۰ رسیده است.
به گزارش اسپوتنیک، بلومبرگ می نویسد که دولت ها از افزایش شدید قیمت مواد غذایی نگران هستند و به دنبال راه هایی برای کاهش بازار هستند.
شانس بشریت برای فرار از فاجعه جهانی یک درصد تخمین زده شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.09.2021
شانس بشریت برای فرار از فاجعه جهانی یک درصد تخمین زده شد
بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، قیمت جهانی غذا در ماه آگوست نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد افزایش یافته و رکوردی را در طول ۶۰ سال گذشته شکسته است. دلیل اصلی افزایش هزینه روغن نباتی، محصولات غلات و گوشت بود.
افزایش شدید قیمت ها نیز به دلیل شرایط آب و هوایی شدید ناشی از گرمایش جهانی و بسیاری از کشورها با خشکسالی های بی سابقه ای مواجه شده است. بهبود فعال اقتصادها پس از همه گیری، هزینه حمل و نقل و کودها را افزایش داده و زنجیره تامین را مختل کرده است.
علاوه بر این، بسیاری از کشورها به دنبال لغو قرنطینه با کمبود نیروی کار مواجه شدند و به دلیل کاهش ذخایر طلا و ارز، تعدادی از کشورها واردات محصولات کمتری را آغاز کردند.
دولت ها از اروپا تا ترکیه به هند در حال توزیع غذا به عنوان کمک های بشردوستانه هستند و خرده فروشان را به پایین آوردن قیمت ها و تغییر قوانین تجاری برای کاهش تاثیر بحران بر مصرف کنندگان سوق می دهند. کشورهای در حال توسعه، که مواد غذایی اصلی ترین هزینه خانوارها است، بدترین افزایش قیمت را تجربه می کنند. با این حال، کارشناسان می گویند مقامات نمی توانند به تنهایی با این وضعیت کنار بیایند.
کالن هندریکس عضو ارشد موسسه اقتصاد بین المللی پترسون در واشنگتن می گوید: دولت ها می توانند برای مدتی وارد عمل شوند و متعهد شوند که قیمت مصرف کننده را پایین نگه دارند. اما آنها نمی توانند این کار را به طور نامحدود انجام دهند.
در عین حال، دولت ها باید با افزایش نارضایتی عمومی مقابله کنند، تورم مواد غذایی باعث ایجاد ناآرامی در آسیا، خاورمیانه و آفریقا شده است؛ در حالی که کمبود در کوبا بزرگترین اعتراضات را در دهه های گذشته برانگیخته است.
آلستایر اسمیت عضو ارشد پایداری جهانی در دانشگاه وارویک انگلستان، گفت که خرید غذای خاورمیانه ای در حال حاضر سخت تر از اعتراضات سال ۲۰۱۱ است که منجر به کودتا در تونس، لیبی و مصر شد.
وی گفت: غذا امروزه گرانتر از آنچه در بیشتر تاریخ مدرن (...) بوده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала