آخرین تحولاتِ مرتبط با مذاکرات هسته‌ای وین

© Photo / IRNAمذاکرات وین
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.06.2021
اشتراک
چالش اصلی این است که طرف‌های غربی، اساسا نمی‌خواهند احیای نسخه اصلی توافق برجام که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد را دستورکار قرار دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارین پالیسی»، این نشریه در گزارشی، ضمن پرداختن به آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات‌هسته‌ای‌وین (که با هدف احیای برجام صورت می‌گیرد)، به طور خاص، چهارچوب کلی مذاکرات در شرایط کنونی را حساس توصیف کرده و به نوعی اینگونه ارزیابی می‌کند که روند مذاکرات، به مویی بَند است.

در ادامه این گزارش آمده است:« ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران ابراز تمایل کرده تا در جریان مذاکرات هسته‌ای وین، توافقی حاصل شود. با این حال، چالش اصلی این است که طرف‌های غربی، اساسا نمی‌خواهند احیای نسخه اصلی توافق برجام که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد را دستورکار قرار دهند و عوض، به دنبال انعقاد یک توافق کاملا جدید هستند. امری که با مخالفتِ جدی ایران رو به رو است.

عمق بی اعتمادی میان ایران و آمریکا عامل اصلیِ به نتیجه نرسیدن روند مذاکرات است. درکنار این، مولفه‌هایی نظیر سیاست داخلی ایران و آمریکا، و همچنین مسائل منطقه‌ای نیز تا حد زیادی بر روند مذاکرات وین تاثیرگذار هستند.

شاید یکی از عجیب‌ترین نکات در مورد مذاکرات هسته‌ای ویناین باشد که هم ایران و هم دیگر طرف‌ها (مخصوصا آمریکا)، خواهان انعقاد توافق هستند، اما امکان دارد در نهایت، نتوانند به هیچ توافقی دست یابند. پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، بسیاری از جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی، نگرانی‌های جدی در مورد رویکرد دولت جدید ایران نسبت به مساله برجام و امکان احیای آن ابراز کرده اند.

نیویورک تایمز: تاسیسات کرج، پیشرفته ترین سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم را تولید می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.06.2021
نیویورک تایمز: تاسیسات کرج، پیشرفته ترین سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم را تولید می کند

در این زمینه به تازگی برخی منابع خبری گفته‌اند که ایران از دولت بایدن خواسته تا تعهد کتبی مبنی بر عدم خروج از برجام را ارائه کند (دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه، از توافق برجام که در زمان دولت اوباما به امضا رسیده بود خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران وضع کرد).

در این راستا، عده‌ای از تحلیلگران بر این باورند که هم آمریکا و هم ایران به این درک رسیده اند که احیای برجام، کار چندان ساده و شدنی نیست. این تحلیلگران معتقدند که بعید است ایران بتواند آن حد از لغو تحریم‌ها که در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ از آن برخوردار شد را در شرایط کنونی کسب کند و از سویی، آمریکا نیز بعید است بتواند توانایی‌های هسته‌ای ایران را که به نحو قابل توجهی در مقایسه با دوران انعقاد توافق برجام رشد و پیشرفت داشته اند، مختل و تضعیف کند.

یکی دیگر از چالش‌ها در مسیر احیای توافق برجام، اصرار ایران بر لغو کلیه تحریم‌های دوره ترامپ علیه تهران است که هدف اصلی آن ها، حصول اطمینان از این مساله بوده که توافق برجام هیچگاه و در هیچ دولتی در آمریکا احیا نشود. در این چهارچوب، بیش از ۷۰۰ تحریم خارج از مساله هسته ای، با هدف تضعیف اقتصاد ایران و همچنین علیه مقام‌های ارشد این کشور وضع شده است. تیم بایدن اعلام کرده که تمامی این تحریم‌ها را نمی‌تواند لغو کند.

اخیرا آویو کوخاوی، فرمانده ارتش اسرائیل نیز به واشنگتن سفر کرد و نسبت به به هرگونه توافق هسته‌ای جدید با ایران، در شرایطی که دولت جدید این کشور نیز بر سرکار می‌آید، هشدار داد. وی به طور خاص وقوع این مساله را «خطرناک» دانسته است. انتظار می‌رود که تنش‌ها میان ایران و اسرائیل در دوره نخست وزیری نفتالی بنت نیز همچنان ادامه یابند. از سویی، دولت جدید ایران نیز موضع سخت گیرانه‌ای را احتمالا در قبال اسرائیل در پیش خواهد گرفت.

به طور کلی و علی رغمِ تمامی موانع جهت احیای برجام، کارشناسان به ایران و آمریکا توصیه می‌کنند که احیای برجام، به مراتب بهتر از رسیدن به نقطه بن بست و تشدید تنش‌ها است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала