گزارش و تحلیل

ایران تولید اسپوتنیک وی را آغاز کرد

© Sputnik / Magda Gibelli /  مراجعه به بانک تصاویر ایران تولید اسپوتنیک وی را آغاز کرد
ایران تولید اسپوتنیک وی را آغاز کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.06.2021
اشتراک
توزیع اضطراری واکسن اسپوتنیک در دسامبر ۲۰۲۰ در چندین کشور آغاز شد و تا فوریه ۲۰۲۱، بیست و یک کشور مجوز استفاده اضطراری از اسپوتنیک وی را دادند .

در میان این کشورها جمهوری اسلامی ایران نیز به چشم می خورد که تاکنون نزدیک به یک میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی را از روسیه خریداری و دریافت کرده، اما یکی از مهمترین پروژه های مشترک ایران و روسیه تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی توسط بخش خصوصی در ایران است، پروژه ای که بر اساس اعلام سخنگوی سازمان غذا و داروی جمهوری اسلامی ایران شرکت اکتوورکو موفق به آغاز آن شده.

به گزارش اسپوتنیک، کریل دیمیتریف، رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF)، در حاشیه همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF-2021) اعلام کرد که با دو شرکت داروسازی بسیار  بزرگ ایران همکاری می کنند و آنها محموله های آزمایشی واکسن را تولید کرده اند.

 وی تاکید کرد:

ما می بینیم که ایران نه تنها مقدار زیادی از واکسن های ما را خریداری کرده بلکه یکی از تولید کنندگان اصلی آن خواهد بود.

آقای دکتر کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران و سخنگوی سازمان غذا و دارو ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

ناریشکین: ثبت واکسن اسپوتنیک وی در اتحادیه اروپا از عمد به تأخیر می افتد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2021
ناریشکین: ثبت واکسن "اسپوتنیک وی" در اتحادیه اروپا از عمد به تأخیر می افتد

چهار شرکت متقاضی تولید مشترک اسپوتنیک وی با روسیه بودند که تا امروز از طرف روسی یکی از این شرکت‌ ها توانسته توافق را حاصل کند و با ارسال سلبانک یا بانک سلولی عملاً در هفته‌ های اخیر موضوع کشت سلولی، شیوه و فرآیند تولید را آغاز کرده و با توجه به اینکه در سال اخیر موانع فنی نیز به نوعی برطرف شده واکسن وارد مدار تولید شده و احتمالاً تا چند هفته آینده شاهد ورود اسپوتنیک وی به صورت تولید مشترک ایران و روسیه به بازار ها خواهیم بود که شرکت اکتوورکو یکی از شرکت‌های فعال بخش خصوصی در زمینه تولید دارو همراه با روسیه واکسن اسپوتنیک را تولید خواهد کرد.

وی در ادامه افزود:

در صورتیکه ارزیابی موسسه گامالیای روسیه از سه شرکت دیگر ایرانی مثبت باشد آن شرکت‌ها نیز امکان تولید مشترک اسپوتنیک وی با روسیه را خواهند داشت و موضوعی نیست که ما در آن مداخله کنیم.

آقای دکتر کیانوش جهانپور در خصوص امکان استفاده از واکسن تولید مشترک ایران و روسیه برای دوز دوم واکسن اسپوتنیک بیان کرد:

واکسن اسپوتنیک دوز اول و دوم متفاوتی دارد و تولید دوز اول آن در کشور روسیه چندین برابر دوز دوم می باشد.

با توجه به اینکه دوز اول بخش قابل توجهی مصونیت و ایمنی ایجاد می‌کند دوز دوم به عنوان دوز یادآور حساب میشود در نتیجه دوز اول و دوم متفاوت محسوب می‌شود.

اگر آنچه در ایران تولید می‌شود دوز اول باشد قاعدتاً به عنوان دوز اول قابل بکارگیری است اما آنچه به عنوان دوز دوم تولید شود به عنوان دوز دوم استفاده می شود و هرکدام از دوز ها در جای خود قابل مصرف است.

سخنگوی سازمان غذا و داروی جمهوری اسلامی ایران شدت و شیوع شدید بیماری قارچ سیاه در ایران را تکذیب کرد و اظهار داشت:

ما آنگونه که در هند و برخی دیگر از کشورها گزارش شیوع شدید بیماری موکورمایکوزیس انجام شده موارد ابتلا نداریم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала