به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، حسین عباس نژاد مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، ضمن تکذیب خبر مربوطه، اعلام کرد: این موضوع مربوط به سانحه یدک کش عراقی دِلمه-۱ تی-۴ و بارج ایرانی آریپکو ۵۰۰۷ است.
وی ادامه داد: در تاریخ ۱۷ اسفندماه سال گذشته، پس از دریافت پیام اضطرار از یک فروند شناور ناشناس در محدوده نزدیک به آب های عربستان، شناور ناجی-۸ از بندر دیر به موقعیت اعزام شد.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه پس از رسیدن به موقعیت اعلامی، مشخص شد که خدمه شناور توسط یک شناور خارجی نجات داده شده و در حال انتقال به راس التنوره هستند، گفت: با اعلام کنترل راس التنوره، ادامه عملیات نجات افراد به کشور عربستان سپرده شد.
عباس نژاد افزود: از زمان وقوع سانحه، مطابق قوانین بین المللی و وظایف کشورهای عضو سازمان جهانی دریانوردی (IMO)، به منظور کاهش ریسک ایمنی دریانوردی مربوط به مخاطره افتادن توسط یدک کش و بارج رها شده، عملیات پایش به صورت متمرکز از طریق سازمان ضمن همکاری های متقابل منطقه ای در شرایط اضطرار (راپمی) مدیریت شد.
وی با بیان اینکه پس از انجام چند روز عملیات هوایی، دریایی و با مشارکت چهار کشور جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، بحرین و قطر نهایتا بارج سرگردان توسط کشور قطر پیدا و به بندر الرویس منتقل شد، خاطرنشان کرد: در این عملیات دو فروند شناور سازمان بنادر و دریانوردی حضور داشته و از ظرفیت پایش هوایی کشور به خوبی استفاده شد.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: پس از چند روز عملیات پایش مستمر، در تاریخ ۲۲ اسفندماه سال ۹۹ و با اعلام نماینده مالک عراقی شناور، مشخص شد یدک کش مذکور با استفاده از امکانات بخش خصوصی و بدون اطلاع به مراجع ذی ربط کشورهای اشاره شده، به محدوده بوشهر یدک شده و با توجه به وضعیت جوی آن زمان و پاره شدن طناب یدک، یدک کش دِلمه-۱رها شده و در موقعیت هشت مایلی شمال بندر بوشهر به گل زده است.
عباس نژاد با اشاره به اینکه پس از دریافت خبر به گل زدن شناور، بلافاصله تیم کنترل صدمات و واکنش سریع بندر بوشهر در موقعیت حاضر شده و شرایط شناور را از لحاظ ایمنی آب راه و ایمنی شناور مورد بررسی قرار داد، گفت: مشخص شد که خوشبختانه شناور در موقعیت بی خطری متوقف شده و ایمنی آب راه را با مخاطره مواجه نکرده است.
وی اضافه کرد: به همین دلیل عملیات شناورسازی و نجات شناور از دستور کار اضطراری اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر خارج و مراتب جهت اطلاع رسانی به دریانوردان و شناورهای متردد به مرکز هماهنگی های اضطراری دریایی منطقه (memac) اطلاع رسانی شد.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه شرایط و الزامات در خصوص نحوه انجام عملیات نجات شناور به صورت رسمی به نماینده مالک شناور اعلام شد، اظهار کرد: با توجه به الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سالویج، قوانین و مقررات بسیار روشن و شفاف بوده و انجام عملیات نجات و بازگردانی شناور پس از مهیا شدن شرایط حقوقی و فنی ممکن خواهد بود، این درحالی است که یدک کش نیز در محل به گل نشسته مستقر بوده و سازمان بنادر و دریانوردی، منتظر اقدامات قانونی توسط مالک کشتی است.