گزارش و تحلیل

با ترور دکتر فخری زاده، گره برجام کورتر می شود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / با ترور دکتر فخری زاده گره برجام کورتر می شود
با ترور دکتر فخری زاده گره برجام کورتر می شود  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آقای سجاد عابدی کارشناس ارشد مسائل امنیتی در خصوص ترور دانشمند هسته ای ایران اعلام نمود که ما در بدترین زمان ایشان را از دست دادیم و این مسئله باعث می شود که این نقطه مغفول بماند و گره کورتر شود.

رسانه های خبری ایران، روز گذشته در گزارشی از ترور محسن فخری زاده، یکی از دانشمندان رده بالای حوزه هسته‌ای و موشکی ایران در منطقه آبسرد دماوند (استان تهران) خبر داده بود. پس از آن وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء محسن فخری‌زاده موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

کنستانین کوساچف - اسپوتنیک ایران
احتمال آغاز عملیات بزرگ مقیاس جنگی در خاورمیانه به دلیل ترور فخری‌زاده

در این راستا با توجه به موضوع ترور دانشمند هسته ای ایران، خبرنگار اسپوتنیک با جناب آقای سجاد عابدی، کارشناس ارشد مسائل امنیتی به گفتگو نشست.
۱- برای چه چیزی این دانشمند هسته ای ایران را در این برهه زمانی به شهادت رساندند؟ آیا به همین روند که علیه امریکا علیه ترامپ درخواستی به دادگاه ارائه، با توجه به آن که آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران اسرائیل را مسئول این ترور می داند، ایران نیز علیه اسرائیل دادخواهی خواهد کرد؟

ترور دکتر فخری زاده علاوه بر اینکه ضربه شدیدی به بخش هسته ای ایران وارد کرده است. با هدف کشاندن ایران و درگیری در منطقه آن هم در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ انجام شده است تا راه تفاهم و در اصطلاح برجام یا توافق نامه بین المللی میان ایران و کشورهای امضا کننده را ببندد و پیشنهاد من این است که اکنون در این برهه از زمان ما باید، موضوع انتقام از آقای نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و قصاص دونالد ترامپ را به زمان مناسب تری موکول کنیم، تا حواشی بعد از انتقام سخت، حمله به عین الاسد و البته با ترور سردار قاسم سلیمانی رخ داد، این بار رخ ندهد.

۲- چرا این بار دانشمند مسن تر که موسس برنامه هسته ای ایران بوده است مورد هدف قرار دادند؟

این موضوع ارتباطی به سن ندارد، ایشان ریاست سازمان پژوهش نوآوری وزارت دفاع را (سپند) بر عهده داشته اند.

آناتولی: فخری زاده در ساخت موشک های بالستیک نقش داشت - اسپوتنیک ایران
آناتولی: فخری زاده در ساخت موشک های بالستیک نقش داشت

به نظرم به کار گیری تمام توان و ابزار دیپلماتیک، من جمله تریبون شورای امنیت می تواند برای آغاز یک کارزار بین المللی علیه برنامه سلاح های هسته ای اسرائیل باشد که این موضوع می تواند پایانی بر دکترین ابهام استراتژیک باشد.

۳- آیا ایران به دادگاهی شکایت خواهد کرد (به عنوان مثال ایران به خاطر قتل سردار سلیمانی علیه ترامپ، دادخواستی را به دادگاه ارسال نمود)؟

اگر در صورت اثبات نقش آفرینی اسرائیل با توجه به ماهیت این کشور، این ترور نقطه آغاز یک کارزار حقوقی باشد برای قرار دادن مجدد سازمان مجاهدین خلق در گروه های تروریستی، زیرا همانطور که می دانید مهمترین استدلال این گروه برای خروج از سازمان های تروریستی اروپا و امریکا،  اثبات دست کشیدن از خشونت بوده است.

۴- از آنجا که شما خود در آمریکا تحصیل کردید، ایا جناب اقای دکتر محسن فخری را از نزدیک می شناختید؟

در پایان می توان گفت که به هر حال ایشان بسیار انسان وارسته، عالم و افتاده ای بودند که متاسفانه در بدترین برهه زمانی با توجه به تغییراتی که در ساختار حکومت ایالت متحده امریکا افتاده است و شاید آن بحث برجام یا تفاهم نامه و یا مذاکره در حال اتفاق بود، ما  ایشان را از دست دادیم و این مسئله باعث می شود که این نقطه مغفول بماند و گره کورتر شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала