گلایه بانوی جوان اهل ترکیه از بی احترامی ایرانیان +ویدئو

© Photo / Soheil Ghanbarzadeh فردوسی
فردوسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دختری جوان اهل ترکیه به نام هزال از اینکه جمعی از ترک‌های ایرانی به او از بابت اینکه اشعار فردوسی را خوانده و در حال یادگیری زبان فارسی است توهین کرده‌اند، گلایه کرد.

به گزارش اسپوتنیک، یک بانوی ترک با انتشار ویدئویی در صفحه‌ی اینستاگرام خود به زبان فارسی ابیاتی از شاعر نامدار ایرانی ابوالقاسم فردوسی طوسی را خواند که پس از آن با موجی از واکنش‌های تند، بی‌احترامی و فحاشی برخی از ترک‌های ایران روبرو شد. وی تصمیم می‌گیرد ویدئویی در این رابطه تهیه کند و با انتشار آن از کاربرانی که توهین کرده‌اند بخواهد از او حمایت کنند.

View this post on Instagram

A post shared by hazal (@hazalfarsi) on

وی با مطرح کردن مواردی در این ویدئو گفت: «از خواندن اشعار فردوسی، دوستان ترک ساکن ایران به خاطر مسائل باز گذشته صدها پیام و کامنت تحقیرآمیز و انواع مختلف فحش‌ها را برای من فرستادند. اما قبل از هر چیز باید بگویم که در کشور ترکیه از دوران تحصیلی متوسطه در کتاب‌های درسی ادبیات، فردوسی را به عنوان مشاهیر ادبی ایران معرفی می‌کنند؛ و به جمعیت هشتاد و دو میلیونی ترکیه و هزاران نسل درباره فردوسی، کسی که می‌گویید دشمن ترک‌هاست، درس داده می‌شود. آیا شما به خاطر این موضوع با همه‌ی مردم ترکیه دشمن می‌شوید و فحش می‌دهید؟! به خاطر یادگیری زبان فارسی هم فحش می‌دهید چون به ترک‌های ایران ظاهرا به اجبار فارسی یاد می‌دهند. اما من شماها را خیلی خوب درک می‌کنم و هدف من اصلا سیاست و نژادپرستی نیست. من اینجا در چارچوب محبت و احترام متقابل سعی دارم چیزهایی بیاموزم و تبادل اطلاعات متقابل کنم از فرهنگ و زبان. من از این مسائل بسیار دور هستم زیرا از مرزبندی میان تمدن‌ها و کشورها و انسان‌ها متنفر هستم. عزیزان من نباید دین نژاد و زبان باعث جدایی ما شود. ما را عشق، احترام و صلح به هم می‌رساند.»

View this post on Instagram

A post shared by hazal (@hazalfarsi) on

بسیاری از کاربران ایرانی با کامنت‌های فارسی ضمن اظهار تاسف از اتفاقی که رخ داده است، از این بابت نیز عذرخواهی می‌کنند و با تحسین و تشویق هزال، عنوان می‌کنند بدون شک فردوسی شاعر نامدار پارسی ‌‌‌‌گو محبوب همه ملت‌هاست، از سوی دیگر اگر توهینی به شما شده است آن را نادیده بگیرید. این کاربران به نمایندگی از مردم ایران و سرزمین آریایی‌ از او عذرخواهی می‌کنند و از اینکه در جهان بسیارند افرادی که با اشتیاق وصف ناشدنی تمایل به یادگیری زبان فارسی دارند و همچنین تاثیرگذاری اشعار شاعران نامدار ایرانی ابراز خرسندی کردند. بسیاری از کاربران آرامش، متانت و لهجه شیرین هزال را تاثیرگذار می‌دانند و عنوان می‌کنند از اینکه عده‌ای به خود اجازه جسارت و توهین به همنوعان خود را می‌دهند اندوهگین هستند. این کاربران به هزال اطمینان می‌دهند راهی را که در پیش گرفته است ستودنی و قابل ستایش است و پیشرفت در آن را حتمی خواه بود.

View this post on Instagram

A post shared by hazal (@hazalfarsi) on

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала