ترامپ: چین مرتکب اشتباه شده و سعی در مخفی کردن آن دارد

© REUTERS / Jonathan Ernstترامپ: چین مرتکب اشتباه شده و سعی در مخفی کردن آن دارد
ترامپ: چین مرتکب اشتباه شده و سعی در مخفی کردن آن دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی بار دیگر با چین را عامل اصلی شیوع جهانی ویروس کرونا در جهان دانست و آن را به مخفی‌کاری متهم کرد.

به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر با گرفتن انگشت اتهام به سوی چین، پکن را عامل اصلی شیوع ویروس کرونا در جهان معرفی کرد و مدعی شد چین مرتکب اشتباه وحشتناکی شده است و سعی در مخفی کردن آن دارد.

پمپئو: آمریکا شواهدی از پنهان کاری چین درباره کرونا در اختیار دارد - اسپوتنیک ایران
پمپئو: آمریکا شواهدی از پنهان کاری چین درباره کرونا در اختیار دارد

رئیس جمهور آمریکا به فاکس نیوز گفت: فکر می‌کنم آن‌ها اشتباه وحشتناکی کردند و نخواستند آن را بپذیرند. به عقیده من، آن‌ها اشتباه کردند. ما می خواستیم برای انجام تحقیقات به چین برویم، آنها نمی خواستند ما را و و حتی سازمان بهداشت جهانی را به چین راه دهند.  آنها سعی کردند آن را مخفی کنند و مانند آتش آن را خاموش کنند. این واقعا شبیه به آن است که سعی کنید آتش را خاموش کنید. اما آن‌ها نمی‌توانند آن را خاموش کنند.

ترامپ در ادامه افزود: می‌شد این موضوع را در همان محل متوقف کرد… آن‌ها [چین] به دلایلی این کار را نکردند و ما هم دلیل آن را کشف خواهیم کرد.

اظهارات ترامپ چند ساعت پس از آن صورت گرفت که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس جدید کرونا از آزمایشگاه چینی در شهر ووهان سرایت کرده است.

چین پیشتر ادعا‌های مربوط به ارتباط شیوع بیماری کووید-۱۹ با آزمایشگاه ووهان را رد کرد. یک مقام ارشد آزمایشگاه ووهان نیز هرگونه نقشی در انتشار عفونت کشنده را انکار می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) معتقد است که منشا این بیماری از طریق خفاش‌ها ایجاد شده است. آژانس اطلاعات ملی آمریکا با استناد به شواهد موجود اعلام کرد ویروس کووید-۱۹ ساخت دست بشر نیست و در اطلاعات ژنتیکی آن تغییری ایجاد نشده است.

چین پیش از این بار‌ها هر گونه ادعا مبنی بر آزمایشگاهی بودن ویروس کووید-۱۹ را بی‌اساس و جعلی اعلام کرد. وزارت خارجه چین با انتقاد از سیاستمداران آمریکایی در خصوص پاسخگو بودن پکن در خصوص همه‌گیری ویروس کرونا، اعلام کرد آن‌ها بهتر است وقت خود را صرف کنترل شیوع ویروس کرونا در داخل کشورشان کنند. اما ترامپ چین را به عدم همکاری با دیگر کشور‌ها و پنهان‌کاری در خصوص شمار جان‌باختگان ویروس کرونا متهم کرده است. او نه تنها ویروس کرونا را یک ویروس «چینی» عنوان کرده، بلکه به دفعات از چین به دلیل عدم ارائه اطلاعات و داده‌ها درباره کرونا انتقاد کرده است.

ویروس کرونا تاکنون بیش از ۳ میلیون ۵۶۶ هزار نفر در جهان را مبتلا کرده و جان نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر را گرفته است. این ویروس در آمریکا نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را مبتلا کرده و بیش از ۶۸ هزار قربانی برجای گذاشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала