گزارش و تحلیل

درآمدی که ایران از آمریکا و اسرائیل به دست می آورد

© AP Photo / Vahid Salemiدرآمدی که ایران از آمریکا و اسرائیل به دست می آورد
درآمدی که ایران از آمریکا و اسرائیل به دست می آورد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با وجود جنگ های سیاسی جمهوری اسلامی با آمریکا و اسرائیل، کارآفرینان ماهر و با استعداد از شهر خمین در ایران توانستند یک تجارت خوب با تولید پرچم ایجاد کنند، که 40 سال است رونق فراوان گرفته است.

اسپوتنیک — شركت «ديبا پرچم خمين» با همت و حضور مديرانی با سابقه در زمينه چاپ و توليد انواع پرچم و با بهره گيري از به روزترين تجهيزات چاپ و توليد پرچم و تنوعي گسترده از پرچم هاي تشريفات و روميزی، خارجي، اهتزاز و عمودي و در حقيقت تنوعي به وسعت خواست و نياز مشتري فعاليت می نمايد. در حال حاضر این کارخانه به عنوان پيشرو ترين مجموعه توليدی پرچم بويژه در طرح هاي مناسبتی و تنوع محصول شناخته مي شود. اين مجموعه با دارا بودن دو مجموعه توليدي در تهران و خمين و بهره مندي از روش توليد بهنگام توانسته است در قيمت و كيفيت رقابتي ترين حالت ممكن را فراهم نمايد.

قاسم خانجانی، مدیر عامل این کارخانه، راز چگونگی درآمد زایی حتی با فروش پرچم های کشورهای دشمن را به اسپوتینک گفت.

 

© Photo / Courtesy Diba Parchame Khomein Co.قاسم خانجانی، مدیر عامل شرکت دیبا پرچم در شهر خمین
درآمدی که ایران از آمریکا و اسرائیل به دست می آورد - اسپوتنیک ایران
قاسم خانجانی، مدیر عامل شرکت دیبا پرچم در شهر خمین

اسپوتنیک: ایده تاسیس یک کارخانه تولید پرچم از کجا شکل گرفت؟

ایده کارخانه تولید پرچم یک ایده نوعی نیست. فعالیت در زمینه صنعت چاپ یک شغل فامیلی و یا خانوادگی برای ما به حساب می آید. پدر، عمو و عده‌ای از بستگان من از سال ۱۳۴۶ به بعد در زمینه چاپ فعالیت می کردند. البته حرفه آنان صرفا چاپ پرچم نبوده است بلکه چاپ لباس، تریکو، لباس های کودکانه یا شکل های مختلف دیگری از چاپ در محدوده فعالیت آنان بود. پس از انقلاب عده‌ای از بستگان در زمینه تولید پرچم نیز فعالیت داشتند. من از دوران دانش آموزی برای کمک به بستگان بصورت هفتگی، ماهانه و یا تعطیلات تابستانی در کارگاه های چاپ پلاکاردهای مذهبی فعالیت می کردم اما بصورت جدی در سال ۹۰ بعنوان مشاور یک مجموعه در یک کارگاه تولید پرچم در اطراف تهران مشغول بکار شدم. بعد از چند ماه با توجه به ایده‌هایی که داشتم، کارگاه را به یک شرکت و کارخانه تبدیل کردیم. پس از آن دیگر مشاور نبودم بلکه با دو دوست دیگرم بصورت شراکتی، شرکتی را در خمین احداث کردیم. فعالیت ما ۵ سال به طول انجامید. بعد از آن کارخانه دیبا پرچم خمین را به همراه اعضای خانواده خود تاسیس کردم و الان نزدیک به ۳ سال است که این کارخانه در شهر خمین در زمینه تولید پرچم فعالیت می کند. لازم به ذکر است که این کارخانه بصورت تخصصی صرفا بر روی تولید انواع پرچم ملی، مذهبی، خارجی، شرکتی و سازمانی کار می کند. طرح توسعه‌ای هم برای این شرکت در شهر خمین و روستای ریحان در برنامه داریم تا اجرا کنیم.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от diba parcham khomeyn (@diba_parcham_khomeyn)

اسپوتنیک: قیمت هر پرچم چه مقدار است؟

قیمت پرچم ها کاملا متفاوت است. برخلاف تصور عموم که محصول پرچم بسیار ساده است اما بسیار متنوع می باشد. این تنوع بر اساس دو مشخصه می باشد. مشخصه اول نوع پرچم می باشد که شامل پرچم هایی است که برای اهتزار استفاده می شود و مورد استفاده آن در داخل پادگان ها و منازل می باشد. در ایران پرچم هایی به نام پرچم های عمودی داریم که شهرداری ها بر روی پل ها نصب می کنند یا مقابل کمپانی ها و شرکت های بزرگ و دهیاری ها استفاده می شود. بعضی از پرچم ها، پرچم های رومیزی هستند که حالت تشریفاتی دارند و بر روی میز مدیران در سازمان ها، کنفرانس ها و هتل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

پرچم های دستی که در راهپیمایی ها استفاده می شود، پرچم های باشگاهی، پرچم های خارجی نیز در دسته مشخصه نوع قرار می گیرد. مشخصه دوم بر اساس اندازه و سایز پرچم می باشد. پرچم های کوچکی داریم که ۲۰ در ۳۰ سانتی متر هستند و پرچم های بزرگی را داریم که ۱۰۰۰ مترمربع می باشند. برای همین نمی توان یک قیمت مشخص را برای پرچم ها ذکر کرد. اما اگر نظر شما از طرح این سئوال سایز استاندارد پرچم ها می باشد که پرچم های خارجی را نیز شامل می شود، از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان بسته به جنس و تعداد سفارش می باشد.

 

© Photo / Courtesy Diba Parchame Khomein Co.کارخانه دیبا پرجم در شهر خمین
درآمدی که ایران از آمریکا و اسرائیل به دست می آورد - اسپوتنیک ایران
کارخانه دیبا پرجم در شهر خمین

اسپوتنیک: آیا کارخانه تولید پرچم از نظر اقتصادی سودآور است؟

 

قطع به یقین کسی که وارد حوزه صنعت و تجارت می شود پیش از هر چیز به سود و منفعت مالی خود نگاه می کند. کارخانه ما سودآوری دارد اما با توجه به شرایط کشور ایران که درگیر تحریم های ظالمانه آمریکا و ترامپ می باشد، طی دو سال گذشته حاشیه سود ما بشدت کاهش پیدا کرد اما در نهایت ما هم پیرو بازار باز و آزاد هستیم به این معنی که تقاضاست که عرضه را تعیین می کند.

وقتی تقاضا برای نوعی از پرچم وجود داشته باشد ما آن محصول را تولید می کنیم و قطعا سود منطقی و معقولی برای خود در نظر میگیریم و آن را به بازار عرضه می کنیم.

اسپوتنیک: سیاست فروش تجاری کارخانه دیبا پرچم چیست؟

سیاست اصلی شرکت ما با توجه به اینکه تولید کننده بزرگ و اصلی هستیم، فروش عمده محصولات است. این محصولات را هم عموما به شرکت های همکار یا واسطه ها در استان های مختلف می فروشیم و آن شرکت ها بین کانون ها و شرکت های تبلیغاتی، سازمان ها و شهرداری ها و ارگان های مختلف محصول را عرضه می کنند. اگر احیانا شرکت یا مشتری به خود کارخانه هم مراجعه کند، قطع به یقین فروش مستقیم به صورت خرده فروشی انجام می دهیم. اما اصل تولید ما در اختیار شرکت ها، افراد و واسطه های بزرگی قرار میگیرد که کار توزیع مویرگی را در سراسر ایران انجام می دهند. البته تنوع مشتری های ما بسیار زیاد است. یک شاخه از مشتری های ما شهرداری ها هستند که پرچم های مناسبتی، مذهبی و ملی را خریداری می کنند. یک دسته از مشتری های ما هتل ها و سالن های کنفرانس و همایش هستند که پرچم های خارجی را خریداری می کنند. بخشی از مشتری ها نیز مساجد و هیئت های مذهبی هستند که پرچم های مذهبی را خریداری می کنند. کانون های تبلیغاتی وجود دارند که پرچم های شرکتی و تشریفاتی را از ما خریداری می کنند. تنوع مشتری های ما بسیار گسترده هستند.

در بحث صادرات به کشورهای مختلف، با واسطه این کار انجام می پذیرد و ما به صورت مستقیم به این فعالیت نمی پردازیم. مشتری های افغانستانی، عراقی و پاکستانی داریم که به ایران می آیند و به کارخانه ما مراجعه می کنند و محصول را در اینجا تحویل میگیرند.
Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от diba parcham khomeyn (@diba_parcham_khomeyn)

اسپوتنیک: آیا با استان ها یا کشورهای دیگری در زمینه تولید پرچم همکاری می کنید؟

در بحث تولید پرچم در ایران صرفا یک کارخانه تولید پرچم نیست. شرکت دیبا پرچم خمین به عنوان بزرگترین و متنوع ترین شرکت و کارخانه تولید پرچم در ایران به دلیل نوع، جنس و تنوع به حساب می آید. کارگاه ها و شرکت های کوچکی هستند که در این زمینه فعالیت می کنند. بحث همکاری به کشورهای دیگر برای تولید محصول مطرح نیست چرا که ما دانش فنی لازم را نه تنها در اختیار داریم بلکه مذاکراتی با کشورهایی مانند افغانستان و یا عراق برای صادر کردن دانش فنی هم داشته ایم. از نظر نوع مواد اولیه، پارچه در داخل کشور ایران تولید می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. بخشی از مواد رنگ از کشور چین یا آلمان وارد می شود و ما از بازار تهران خریداری و تامین می کنیم. مابقی مواد در داخل ایران تولید می شود و مشکلی از بابت مواد اولیه به صورت کلی جز رنگ نداریم.

 

© Photo / Courtesy Diba Parchame Khomein Co.تولید پرچم اسرائیل در کارخانه دیبا پرچم در شهر خمین
درآمدی که ایران از آمریکا و اسرائیل به دست می آورد - اسپوتنیک ایران
تولید پرچم اسرائیل در کارخانه دیبا پرچم در شهر خمین

 

اسپوتنیک: آیا تنش های میان دو کشور ایران و آمریکا بر روی کار شما هم تاثیرگزار است؟

بزرگنمایی خیلی زیادی در خصوص تولید پرچم کشور آمریکا، اسرائیل و انگلیس و کشورهایی که برای آتش زدن تولید می شوند، اتفاق افتاد. ارقامی را بعضی از رسانه ها منتشر کردند که اصلا صحت ندارد. مجموعه ما در سال بالغ بر ۱.۵ میلیون پرچم را تولید می کند. از این ۱.۵ میلیون عدد پرچم، نهایتا در هر ماه ۲ تا ۳ هزار پرچم مربوط به کشور آمریکا، انگلیس و اسرائیل برای آتش زدن تولید می شود.

البته بیشتر در ماه هایی این اتفاق می افتد که جزو ماه های مناسبتی است. برای مثال ماه بهمن و یا ماهی که شهادت سپهبد سلیمانی با ترور ظالمانه آمریکا اتفاق افتاد. همچنین ۱۳روزهای  آبان و روز قدس. در چنین مناسبت هایی تولید و مصرف پرچم افزایش پیدا می کند.

 

© Photo / Courtesy Diba Parchame Khomein Co.تولید پرچم آمریکا در کارخانه دیبا پرچم در شهر خمین
درآمدی که ایران از آمریکا و اسرائیل به دست می آورد - اسپوتنیک ایران
تولید پرچم آمریکا در کارخانه دیبا پرچم در شهر خمین

 

اما این مسئله که تولید و تیراژ گسترده ای در این زمینه اتفاق می افتد صحت ندارد. متاسفانه افرادی که گزارش های مختلفی را می خوانند حتی از خود سئوال نمی پرسند که آیا این آمارها منطقی است یا خیر. آیا این منطقی است که در کشور ایران ۱.۵ میلیون عدد پرچم آتش زده شود. آیا اصلا چنین جمعیتی در راهپیمایی حضور پیدا می کنند که این اتفاق بیفتد. این آمارها بعلت پوشش های خبری نادرست و ناصحیح است که در روزهای گذشته انجام شده است. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم این است ما تولید کننده هستیم و تولید کننده مسئول نحوه استفاده نهایی افراد از محصولات خود نیست. یک مثال ساده برای درک بهتر این موضوع  مطرح می کنم. یک کارخانه تولید کننده چاقو، انواع و اقسام چاقوهای مختلف با برندگی های متنوع را تولید می کند. فردی بعنوان عضوی از گروهک تروریستی داعش از این چاقو برای بریدن سر انسانی استفاده می کند و شخص دیگری برای آشپزی از آن استفاده کند. حتی شخص دیگری برای نجات جان انسان ها و انجام عمل جراحی دست به چاقو می زند. قطعا برای قتل و جنایت داعش، کارخانه تولیدکننده چاقو را مورد محاکمه و بازخواست قرار نمی دهند.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от diba parcham khomeyn (@diba_parcham_khomeyn)

ما هم تولیدکننده هستیم و بر اساس نیاز بازار و درخواست مشتری نسبت به تولید پرچم های مختلف اقدام می کنیم که یکی از آنها تولید پرچم های مختلف آمریکا، اسرائیل و انگلیس برای استفاده های مختلف است. حال ممکن است که فردی علاقمند به پرچم کشوری باشد و آن را در اتاق خود نصب کند و شخص دیگری در راهپیمایی آن را آتش بزند. در هر صورت ما فقط تولیدکننده هستیم و نسبت به نوع مصرف مشتری، نظری تاییدی یا غیر تاییدی نداریم، چرا که کار ما تولید است.

اقدامات خصمانه دولت آمریکا بر علیه مردم ایران، به ویژه ترور سپهبد قاسم سلیمانی سبب شد که در یک مقطع کوتاه زمانی تقاضا برای پرچم اسرائیل و آمریکا برای آتش زدن یا استفاده در راهپیمایی افزایش یابد.  این رشد تولید در یک مقطع بسیار کوتاه بود و این به این معناست که اگر ما در یک ماه ۲۰۰۰ پرچم تولید می کردیم در آن مقطع کوتاه به ۴۰۰۰ پرچم رسید که به هر حال یک ابزار برای اعلام انزجار و خشم مردم نسبت به ظلمی است که ترامپ با ترور سپهبد سلیمانی انجام داده است. در واقع این حرکت یک واکنش طبیعی از سوی مردم محسوب می شد و آتش زدن پرچم یک ابزاری برای اعتراض به سیاست های آمریکا بوده است.

اسپوتنیک: سخن آخر

سخن آخر اینکه به هر حال هر شغل و کاری را باید با دید مناسب و درست دید. ما هم تولید کننده پرچم هستیم. هنگامی که من طی سال های گذشته سفری به کشور زیبای روسیه و شهرهای مسکو و سن پترزبورگ داشتم، مقداری پرچم روسیه تولید و با خود به روسیه آوردم و به بعضی از دوستان به عنوان هدیه تقدیم می کردم. این کار را من در مورد کشورهای دیگر نیز انجام داده ام. لازم به تاکید است که ما در مقام تولید کننده پرچم کشورهای مختلف، دشمنی با مردم آمریکا، اسرائیل، انگلیس یا هیچ کشور دیگری نداریم. اگر من و مردم ایران اعتراض خود را با آتش زدن پرچم نشان می دهیم، کمترین انتقام برای نشان دادن اعتراض خود است. تحریم هایی که آمریکا بر علیه مردم ایران انجام داده است، سبب شده است که فشار زیادی به مردم تحمیل شود و مانند این است که آمریکا پای خود را بر روی گلوی مردم ایران گذاشته است. کودکان و بیماران زیادی هستند که برای تولید دارو دچار کمبود و مشکل هستند. شغل های زیادی بعلت وجود تحریم ها و نبود مواد اولیه از بین رفته اند و مردم بیکار شده اند. قطع به یقین وقتی یک مرد نتواند تامین کننده معیشت و نیاز خانواده خود باشد، خشم و خشونت خود را باید به شکلی ابراز کند. وقتی فرد می داند که باعث این اتفاق سیاست های ظالمانه آمریکا و شخص ترامپ است، خشم خود را با آتش زدن یا لگد کردن پرچم این کشور ابراز می کند. ما دوستی، مودت، عشق و همزیستی مسالمت آمیز را با همه ملت های دنیا دوست داریم.

من هم امیدوارم که روزی برسد که  به جای اینکه هر پرچمی را برای آتش زدن تولید کنیم، برای هدیه دادن به مردم ملل و کشورهای مختلف انجام دهیم. امیدوارم که روزی برسد که همه ملت های دنیا در کنار هم با دوستی و مودت و شادی زندگی کنند. امیدوارم مردم کشورهای آمریکا و انگلیس مردم کشور ایران را با دیدن صحنه آتش زدن پرچم قضاوت نکنند، بلکه خودشان را به جای مردم ایران قرار دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала