آمریکا: انزوای دیپلماتیک ایران عمیق‌تر می‌شود

© AFP 2023 / YASSER AL-ZAYYATآمریکا: انزوای دیپلماتیک ایران عمیق‌تر می‌شود
آمریکا: انزوای دیپلماتیک ایران عمیق‌تر می‌شود  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه آمریكا اطمینان دارد كه انزوای دیپلماتیک ایران عمیق تر می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران روز جمعه در جمع خبرنگاران اظهار داشت که ایالات متحده اطمینان دارد انزوای دیپلماتیک ایران در حال تعمیق است و از تصمیم تروئیکای اروپا برای راه‌اندازی مکانیسم حل اختلاف استقبال می‌کند.

آمریکا یک فرمانده ارشد سپاه را تحریم کرد - اسپوتنیک ایران
آمریکا یک فرمانده ارشد سپاه را تحریم کرد

هوک در این نشست مطبوعاتی گفت: ایران با منزوی کردن خود، بیش از گذشته در حال انزوا است. انگلیس، فرانسه و آلمان مکانیسم حل اختلاف را به راه انداختند. جانسون نخست وزیر انگلیس خواستار جایگزینی برجام با توافق جدید شد که ما از آن استقبال می کنیم.

روز سه شنبه، بوریس جانسون از جایگزینی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص برنامه هسته‌ای ایران با توافق جدیدی طبق شرایط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا حمایت کرد و آن را "توافق ترامپ" نامید.

هوک همچنین افزود که راه اندازی مکانیسم حل اختلاف می‌تواند به بازگشت تحریم‌های سازمان ملل منجر شود.

مکانیسم ماشه در راستای حل‌اختلاف پیش بینی شده در برجام، فرآیندی است که اگر یکی از طرف‌های برجام به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات ذکر شده در این توافق پایبند نیست، می‌تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند.

این کمیسیون، در چارچوب برجام و با هدف نظارت بر اجرای آن تاسیس شده است. اگر در بازه زمانی ۳۵ روزه، موضوع شکایت آنگونه که شاکی می‌خواهد حل و بررسی نشود، شاکی می‌تواند موضوع حل نشده را به عنوان دلیلی برای توقف اجرای تعهدات برجام در نظر بگیرد. همچنین شاکی می تواند با آگاه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل درباره حل نشدن موضوع شکایت، عدم اجرای چشمگیر آن را متضمن شود. پس از آن، شورای امنیت نیز ۳۰ روز فرصت دارد تا درباره استمرار تعلیق تحریم‌ها یا بازگرداندن آن‌ها قطعنامه صادر کند. اگر در این مدت، شورای امنیت نتواند در این خصوص قطعنامه صادر کند، تمام تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام برقرار شده بودند، به طور اتوماتیک بازمی‌گردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала