بالگردهای آمریکایی برفراز سفارت ایران در بغداد به گشت زنی پرداختند

© AP Photo / Pool/Darko Bandicبالگردهای آمریکایی برفراز سفارت ایران در بغداد به گشت زنی پرداختند
بالگردهای آمریکایی برفراز سفارت ایران در بغداد به گشت زنی پرداختند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بالگردهای آمریکایی در عراق با گسترش دامنه پرواز خود به گشت زنی در خارج از منطقه سبز و در بخش‌های دیگری از آسمان پایتخت عراق پرداختند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از المیادین، بالگردهای نظامی آمریکایی به منظور آنچه حفاظت از سفارتخانه آمریکا در بغداد خوانده می‌شود، همچنان بر فراز ساختمان سفارت ایران در منطقه سبز پرواز می‌کنند. بر اساس این گزارش در حال حاضر یک فروند بالگرد بلک هاوک بر فراز سفارت ایران در بغداد و وزارت خارجه عراق در منطقه الصالحیه پرواز می‌کند. نشریه المیادین درباره این گشت زنی ها اعلام کرد که آمریکا این پیام را می خواهد به نهادهای نظامی و امنیتی عراق بدهد که به آنها اعتمادی ندارد. 

المیادین تاکید کرد: پرواز بالگردهای آمریکایی با هدف تحریک عراقی‌ها انجام شده است. آنچه امروز در آسمان بغداد روی داد بخشی از اشغالگری آمریکاست، زیرا هیچ هواپیمای عراقی با هواپیماهای آمریکایی در گشت‌زنی و پرواز شریک نیست. بالگردهای آمریکایی همچنین برای جلوگیری از تهدید موشک‌های حرارتی بالن‌های حرارتی را در آسمان بغداد پرتاب می‌کنند.

هاشم الکندی، رئیس گروه مطالعات راهبردی الهدف در گفت‌وگو با المیادین این اقدام آمریکایی‌ها را موید اشغالگری آنها در عراق خواند و گفت: هواپیماهای آمریکایی حاکمیت عراق را  نقض می‌کنند. بالگردهای آمریکایی بر فراز جایی در حال پرواز هستند که محل استقرار نهادهای دولتی و هیئت‌های دیپلماتیک است.

هوک: ایران مسئول حمله به سفارت آمریکا در بغداد است - اسپوتنیک ایران
هوک: ایران مسئول حمله به سفارت آمریکا در بغداد است

احمد الشریفی، تحلیلگر امنیتی عراق هم در این باره گفت: وضعیت بالگردهای آمریکایی در حین پرواز بر فراز بغداد، وضعیت جنگی است. واشنگتن می‌خواهد با اغراق نشان دهد که نسبت به امنیت سفارت آمریکا از سوی برخی گروه‌ها نگران است.

علی الحسینی، یک مسئول ارتباطات الحشد الشعبی هم از اینکه دولت و فرماندهی عملیات مشترک بغداد تاکنون در قبال این تجاوز آمریکایی‌ها واکنشی نشان نداده است، ابراز تعجب کرد.

ابو رضا النجار، فرمانده محور شمالی الحشد الشعبی هم از پارلمان عراق خواست سفارتخانه آمریکا را ببندد و گفت: ائتلاف بین المللی حق ندارد بدون موافقت فرماندهی عملیات مشترک بغداد کاری کند. بالگردهای آمریکایی از سه روز پیش روزانه بیست ساعت در آسمان بغداد پرواز می‌کنند و ما از دولت و پارلمان می‌خواهیم به این رفتارهای موهن به حاکمیت عراق رسیدگی کند.

صدها معترض عراقی در روزهای گذشته در اعتراض به حمله آمریکا علیه پایگاه‌های الحشد الشعبی و نقض حاکمیت کشورشان، مقابل سفارت آمریکا در بغداد تظاهرات کردند و طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری چندین نقطه از سفارت آمریکا را به آتش کشانده و پرچم عراق و الحشد الشعبی را بر فراز دیوارهای سفارت برافراشتند. پیشتر نیز شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داده بود که معترضین سعی کردند به دروازه اصلی سفارت آمریکا در بغداد، واقع در منطقه سبز پایتخت عراق که در آن ساختمان دیپلماتیکی و آژانس های دولتی مستقر هستند، حمله کنند. تظاهرات اعتراض آمیز در نزدیکی سفارت آمریکا بلافاصله پس از تشییع جنازه اعضای شیعه كتائب حزب الله كه در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریكا جان باختند آغاز شد. در حمله آمریکا به مواضع الحشد الشعبی، 28 نفر از رزمندگان مقاومت عراق کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала