مدارس تهران و شهرستان های آن فردا یکشنبه برای دومین روز متوالی به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد، این در حالیست که شرایط هوای تهران کماکان برای افراد بیمار خطرناک است و توصیه های زیادی مبنی بر خانه نشینی به شهروندان ارائه شده است.
خبرنگار اسپوتنیک در تهران از آقای داریوش گل علیزاده مشاور محیط زیست انسانی درباره ی مهمترین علل آلودگی هوا پرسید:
کیفیت خودرو ها یکی از عوامل تاثیر گذار در آلودگی هوا است که اگر کیفیت مناسب نداشته باشد باعث افزایش آلودگی می شود مورد دیگر کیفیت سوختی است که در اختیار این خودرو ها قرار می گیرد چرا که حتی اگر خودرویی کیفیت لازم و یا عالی را داشته باشد با مصرف سوخت نامناسب موجب آلودگی هوا می شود، ما اکنون سوخت بنزین یورو 4 را عرضه می کنیم و برای گازوئیل هم 163 جایگاه را برای عرضه ی سوخت یورو 4 در نظر گرفتیم، مشکل بعدی ما بیش از 2 میلیون خودروی فرسوده ی سبک است که بالای 25 سال عمر دارند و الزاما باید از رده خارج شوند، خودروی فرسوده 20 برابر خودروی غیر فرسوده آلودگی تولید می کند و ما همین شرایط را در رابطه با موتور سیکلت ها هم داریم اما متاسفانه بدلیل تحریم ها تا کنون نتوانستیم آنها را از رده خارج کنیم، مورد بعدی توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی است که متاسفانه باز هم بدلیل مشکلات مالی حاصل از تحریم ها نتوانستیم این مشکل را رفع کنیم.
معضل بعدی صنایع است که حدود 25% تا 30% آلودگی را ایجاد می کند، در این راستا صنایع آلوده کننده را شناسایی می کنیم و برای آلودگی آنها هشدار می دهیم و ملزم به رفع موارد آلوده کننده می شوند، در کنار این موارد بحث توسعه ی فضای سبز را داریم در قوانین پیش بینی شده که در شهر های با جمعیت بالای 50 هزار نفر باید سرانه ی فضای سبز 15 متر مربع باشد، موضوع بعدی موتور خانه ها است که باید معاینه ی فنی شوند که از ابتدای سال 99 این موضوع از مراکز دولتی آغاز می شود.
وی در ادامه افزود:
پیش از هر چیز باید دانست شرایط محیط زیست امروز دنیا بویژه شرایط کلان شهر تهران به نحوی اس که مشکلات آلودگی آن با تصمیمات آنی و یا مرتبط حل نمی شود بلکه باید تصمیمات کلان کشوری بر اساس این موضوع تبیین شود مثال ساده ی آن جمعیت بیش از اندازه و مازاد شهر تهران است، با فرض اینکه تمام خودرو ها و سوخت های کشور استاندارد و مناسب باشند باز هم حجم خودرو و جمعیت در تهران به حدی زیاد است که ما در این شهر شاهد آلودگی خواهیم بود و این موضوع جز با تغییر در سیاست های کلان کشور که باعث مهاجرت معکوس شود حل نمی شود.
آقای داریوش گل علیزاده در رابطه با علت اصلی آلودگی هوای اخیر شهر تهران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
علت اصلی بحران اخیر تهران و کلان شهر های تهران خودرو ها هستند که حدود 70% آلودگی را ایجاد می کنند، در زمان آلودگی هوا هم ما از مرحله اقدامات پیشگیرانه گذر کردیم بنابر این کارگروه مبارزه با آلودگی هوا به صورت اضطراری با ریاست استاندار و دبیری محیط زیست برگزار می شود که در آن تصمیمات مقابله ای اتخاذ می شود مانند تعطیلی ها، که دو دسته افراد از چرخه ی آلودگی حذف می شوند یکی دسته ی در خطر برای آلودگی هوا و دیگری دسته ای که آلوده کننده ی هوا هستند و فعالیتشان موجب تشدید آلودگی می شود؛ امروزه نوع آلودگی شهر تهران از کربن به ذرات تغییر یافته که راه حل های آن در دنیا موجود است و می توان از آنها استفاده کرد.