ابراز نگرانی مسکو به خاطر خطر شکست کامل برجام

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر سرگی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه
سرگی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد مسکو به خاطر خطر شکست کامل برجام نگران است.

به گزارش اسپوتنیک، ریابکوف در یک نشست خبری در مسکوضمن بیان این مطلب گفت:" ما چنین خطری را مشاهده می کنیم. توافق واقعاً می تواند برهم بخورد و به این دلیل به خویشتن داری و سنجیده عمل کردن فرا می خوانیم".

معاون وزیر خارجه روسیه ضمناً تاکید کرد در اقداماتی که تا به حال ایران در چارچوب کاهش تعهدات برجامی خود انجام داده، "همه چیز از لحاظ فنی قابل برگشت است"

ریابکوف گفت:" وضع می تواند بسیار سریع به حالت اجرای کامل برجام برگردد. همه کارهایی که ایران تا به حال در این راه انجام داده، برگشت پذیر هستند".

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

طرف‌های اروپایی برجام پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه پارسال رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.

بنابر ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند. آنها طی ماه‌های گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنابر گفته مقامات ایران تاکنون هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

ایران تا به حال  چهار بار تعهدات برجامی خود را کاهش داده است و هر بار به اروپائیان فرصت داده که در طول 60 روز به انجام تعهدات خود بازگردند.

 حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز سه شنبه اعلام کرد: از چهارشنبه ایران استفاده از سانتریفیوژهای بیشتر در تأسیسات فردو برای غنی سازی اورانیوم در چارچوب گام چهارم کاهش تعهدات برجامی خود را آغاز خواهد کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала