به گزارش اسپوتنیک به نقل از اقتصادنیوز ؛ ۵۷ نماینده مجلس طرح یک فوریتی رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی ایران را به هیأترئیسه مجلس ارسال کردند.
بر اساس این طرح آموزش زبان انگلیسی از برنامه مدارس حذف و اختیاری اعلام شده و دانشآموزان برای یادگیری میتوانند به آموزشگاههای آزاد مراجعه کنند. به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس، هماکنون زبان انگلیسی در مدارس اجباری است و در این میان برخی دانشآموزان علاقهای به تحصیل در دانشگاه را ندارند بنابراین اجبار در زبان انگلیسی میتواند در ضعف تحصیل این گروه از دانشآموزان تأثیرگذار باشد.
روزنامه ایران در اینباره نوشت: «همچنین نمایندگان اعلام کردند دانشآموزانی که با هدف مهارت آموزی و ورود سریع به بازار کار مسیر تحصیل در شاخههای کارودانش و فنیوحرفهای را انتخاب کردند، به نظر میرسد ضرورتی به یادگیری زبان نداشته باشند. علاوه بر این نمایندگان در بندی از این طرح آوردهاند، از تاریخ تصویب این قانون آموزش و پرورش مکلف است آموزشهای زبانهای موضوعی این قانون و زبان انگلیسی را صرفاً از طریق آموزشگاههای آزاد تحت نظارت آن وزارتخانه و حداکثر معادل سه سال تحصیلی منحصراً برای دانشآموزان مقطع دبیرستان ارائه کند. در مناطق دورافتاده و محروم که به هیچ عنوان امکان برقراری آموزشگاههای آزاد و ارائه آموزش در همه زبانهای مورد تأیید فراهم نیست، آموزش و پرورش میتواند با همکاری یکی از دانشگاههای مجری طرح و با توجه به تقاضای غالب دانشآموزان امکان آموزش فشرده یک یا دو زبان فقط برای دانشآموزان شاخه نظری اقدام کند.
این موضوعات در حالی در طرح پیشنهادی مجلس آورده شده است که برخی کارشناسان تعلیم و تربیت این طرح را غیر کارشناسی عنوان کردند. آنها بر این باورند که آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاهها موجب خصوصیسازی آموزش میشود و این خلاف اصل ۳۰ قانون اساسی است. با این حال مسئولان آموزش و پرورش در گفتوگو با «ایران» اعلام کردند در جریان موضوع مطرح شده از سوی مجلس شورای اسلامی نیستند. مهدی نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش نیز درباره حذف زبان انگلیسی در مدارس به «ایران» میگوید: وزارت آموزش و پرورش اصلاً در جریان این طرح نیست و ما نمیدانیم که دقیقاً نمایندگان میخواهند چه اقدامی انجام دهند.
او می افزاید: «در بسیاری از شهرها بخصوص استانهای محروم ما آموزشگاههای زبان نداریم. باید در این باره شفافسازی شود.»
محمد نیکنژاد کارشناس تعلیم و تربیت با بیان این که مطرح کردن این بحثها به ضرر دانشآموزان است، اظهار میکند: استاندارد بینالمللی برای آموزش زبانهای مختلف در دنیا بهعنوان الگو وجود دارد و ما از این استاندارد بینالمللی استفاده کردیم. در عین حال مسائل بومی و فرهنگی خودمان را در کتب دیده و رعایت کردهایم اما حالا نمایندگان میخواهند درس به این مهمی را که برای همه دانشآموزان مهم است حذف کنند، این کار به سود دانشآموزان نیست.