گفته می شود، نفتکش ایرانی تحت تعقیب ایالات متحده به سمت ترکیه می رود

© AFP 2023 / JOHNNY BUGEJAگفته می شود، نفتکش ایرانی تحت تعقیب ایالات متحده به سمت ترکیه می رود
گفته می شود، نفتکش ایرانی تحت تعقیب ایالات متحده به سمت ترکیه می رود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پی افزایش تنش ها بین تهران و واشنگتن و پس از اعلام یونان مبنی بر اینکه کمک به نفتکش ایرانی خطری در روابط این کشور با آمریکا ایجاد نخواهد کرد، این نفتکش با پرچم ایران در اوایل روز شنبه، مقصد اعلام شده خود را تغییر داد و به سوی بندری در ترکیه رهسپار شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری United Arab Emirates (AP)، نفتکش آدریان دریای 1، که قبلاً با نام Grace 1 شناخته می شد، مقصد ذکر شده خود را در سیستم شناسایی خودکار (AIS)، به ترمینال نفتی در مرسین، شهر بندری در جنوب ترکیه،  به روزرسانی کرد.

با اینحال، دریانوردان می توانند هر مقصدی را به AIS وارد کنند ، بنابراین ممکن است ترکیه مقصد واقعی این نفتکش نباشد. مرسین در حدود 200 کیلومتری (125 مایل) شمال غربی یک پالایشگاه در بانیاس سوریه است، جایی که ادعا شده بود که آدریان دریا قبل از توقیف در جبل الطارق در اوایل ژوئیه به آنجا عازم بوده است.

رسانه ها و مقامات دولتی ایران بلافاصله مقصد جدید گزارش شده آدریان دریا را که حامل 2.1 میلیون بشکه نفت خام ایران به ارزش 130 میلیون دلار است، تأیید نکردند. و هیچ واکنشی فوری از ترکیه نیز تا کنون مشاهده نشده است.

لازم به ذکر است که، وب سایت ردیابی کشتی MarineTraffic.com موقعیت آدریان دریا را دقیقاً در جنوب سیسیل در دریای مدیترانه نشان می دهد که با سرعت فعلی، تخمین زده می شود که این نفتکش در حدود یک هفته به مرسین ترکیه برسد.

باوجودیکه که بندر کالاماتا در یونان زیرساخت لازم را برای تخلیه و بارگیری نفت از نفتکش ها را در اختیار ندارد،  پیش از این آدریان دریا مقصد مورد نظر خود را این بندر عنوان کرده بود. پس از این بود که وزارت خارجه ایالات متحده به یونان فشار آورد که کمکی به این نفتکش نرساند.

در همین حال، ایران همچنان نفتکش Stena Impero با پرچم انگلیس را که در یک عملیات شبه کماندویی در 19 ژوئیه و پس از توقیف آدریان دریا، در اختیار گرفته بود، نگه داشته است. تحلیلگران می گویند آزادی آدریان دریا منجر به آزاد شدن Stena Impero خواهد شد، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала