تاثیر رزمایش قریب الوقوع ایران و روسیه بر تشکیل ائتلاف دریایی اروپایی

© AFP 2023 / Ebrahim Norooziتاثیر رزمایش قریب الوقوع ایران و روسیه بر تشکیل ائتلاف دریایی اروپایی
تاثیر رزمایش قریب الوقوع ایران و روسیه بر تشکیل ائتلاف دریایی اروپایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه القدس العربی، رزمایش قریب الوقوع ایران و روسیه را دلیل انصراف کشورهای اروپایی از تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج‌فارس دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه القدس العربی، اعلام کشورهای ایران و روسیه برای برگزاری رزمایش دریایی در اقیانوس هند و دریای عرب باعث شد که کشورهای اروپایی، تشکیل یک ائتلاف دریایی برای تأمین عبور و مرور نفتکش‌ها از خلیج فارس را از دستور کار خود خارج کنند.

امیر دریادار حسین خانزادی - اسپوتنیک ایران
رزمایش مشترک ایران و روسیه در خلیج فارس

به گزارش این روزنامه پس از توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران، صحبتهایی درباره تشکیل یک ائتلاف جهانی برای حمایت از آزادی کشتی‌رانی در خلیج فارس و دریای عرب مطرح شد. اما پس از اینکه کشورهایی مانند چین و هند تصمیم گرفتند از سیاستهای غرب دوری کنند، اتحادیه اروپا نیز در قبال سیاست انگلیس و آمریکا در این باره، محتاطانه رفتار نمود و ناتو هم موضع بی‌طرفی اتخاذ کرد، طرح‌های مختلف درباره تشکیل این ائتلاف موفق نشد.

به گزارش القدس العربی اینکه کشورهای اروپایی از تشکیل یک ائتلاف نظامی منصرف شدند، عوامل زیادی دارد که یکی از این عوامل تمایل این کشورها برای عدم جنگ‌افروزی است؛ به ویژه اینکه بیشتر نیازهای نفتی آنان، مبتنی بر واردات از خلیج فارس است، ولی آمریکا به نفت این منطقه متکی نیست و در نتیجه اروپایی‌ها بیشترین ضرر را متحمل می‌شدند.

در ادامه این گزارش آمده است که کشتی‌های جنگی اروپایی‌ها نخواهد توانست در برابر ایران مقاومت کند و منطقه خلیج فارس "گورستان نیروهای اروپایی خواهد بود؛ فقط کافی است که پنتاگون ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را از خلیج فارس دور کند و آن را در آب‌های بین‌المللی بین دریای عرب و اقیانوس هند مستقر کند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала