ابراز آمادگی وزیر دفاع آمریکا برای مذاکره با ایران

© AFP 2023 / Thomas Watkinsآمریکا قصد توقیف نفتکش ایرانی را ندارد
آمریکا قصد توقیف نفتکش ایرانی را ندارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مارک اسپر، وزیر دفاع جدید آمریکا که روز سه شنبه به این سمت منصوب شده، اعلام کرد ایالات متحده خواهان ادامه روند افزایش تنش در منطقه خلیج فارس نموده و برای مذاکرات بدون پیش شرط با ایران آماده است.

به گزارش اسپوتنیک، آقای مارک اسپر به خبرنگاران گفت:" ما خواهان قرار گرفتن در چنان وضعی نیستیم که تحریکات و تصرف کشتی ها  رخ داده و تنش افرایش می یابد. ما تلاش می کنیم تنش زدایی صورت بگیرد.

وزیر دفاع جدید آمریکا به عنوان نمونه توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق توسط مقامات بریتانیا و توقیف نفتکش بریتانیایی توسط ایران راذکر کرده  و خاطرنشان کرد:" ما می خواهیم از چنین اوضاعی دوری کنیم".

مارک اسپر افزود:" علامت ما به ایران بسیار روشن و واضح است. ما خواهان دیدار و گفتگو در هرزمان و در هرجایی بدون پیش شرط درباره چگونگی بازگشت به مذاکرات هستیم"

پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهور و مایکل پمپئو وزیر خارجه امریکا نیز برای مذاکرات با جمهوری اسلامی بدون پیش شرط ابراز آمادگی کرده بودند اما موضوع چنین مذاکره ای رضایت تهران را تامین نمی  کند چون ترامپ خواستار امضای  توافقنامه جدیدی با ایران به جای برجام است.

در ماه های اخیر اوضاع در خلیج فارس بطور محسوس متشنج شده است. متشنج شدن دوباره اوضاع در منطقه در بهارامسال و پس از آن آغاز شد که آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را نیروی تروریستی اعلام کرد و در پاسخ ایران فرماندهی مرکزی ارتش امریکا در خاور میانه (سنتکام) را سازمان تروریستی دانست.

تنش در روابط واشنگتن و تهران پس از حمله به نفتکش ها در دریای عمان که واشنگتن تهران را در به دست داشتن در آن متهم کرده و سرنگونی یک پهپاد جاسوسی امریکا توسط ایران شدیدتر شد. کلاً روند رو به وخامت گرائیدن روابط امریکا و ایران در واقع  پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ آغاز شده است. رئیس جمهور امریکا در ماه مه سال گذشته از برجام خارج شده و ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала