چه کسی رئیس جمهور عراق خواهد شد؟

© AP Photo / Khalid Mohammedچه کسی رئیس جمهور عراق خواهد شد؟
چه کسی رئیس جمهور عراق خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نامزد ریاست‌جمهوری عراق از حزب اتحادیه میهنی کردستان و رئیس حزب دموکرات کردستان پس از دیدار با یکدیگر، هر یک با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه، نشان دادند که در این نشست موفق به توافق نشده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، اختلاف دو حزب مهم کردستان عراق درباره تصدی منصب ریاست جمهوری عراق هنوز ادامه دارد.
در جدیدترین تلاش برای رفع اختلاف‌ها، «برهم صالح» نامزد حزب «اتحادیه میهنی کردستان» برای تصدی پست ریاست‌جمهوری، به دیدار «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان رفت و با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که کرسی ریاست‌جمهوری سهم حزب اتحادیه میهنی است. وی از نمایندگان پارلمان عراق خواست تا تصمیم نهایی را در خصوص منصب ریاست جمهوری عراق اتخاذ نمایند
از سوی دیگر، بارزانی پس از دیدار با صالح طی بیانیه‌ای اعلام کرد: پست ریاست‌جمهوری حق ملت کردستان است و هیچ شخص یا حزبی نمی‌تواند بدون مراجعه به ملت کردستان، صاحب آن شود.

نخستین زن عراقی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری عراق شد + عکس - اسپوتنیک ایران
نخستین زن عراقی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری عراق شد + عکس

بارزانی خاطرنشان ساخت: بهترین راهکار این است که نمایندگان کُرد در پارلمان عراق، رای بدهند و هر نامزدی که بیشترین رأی را آورد، به عنوان رئیس‌جمهور معرفی شود.
رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در پیام خود بر خلاف برهم صالح که‌ خواستار نهایی کردن تعیین نامزد از سوی کلیه نمایندگان پارلمان عراق شده‌ ، تاکید کرد که باید سازوکار تعیین نامزد برای نهایی کردن منصب ریاست جمهوری عراق در اختیار خود کُردها باقی مانده و به رأی و خواست اکثریت مردم کردستان عراق احترام گذاشته شود.
در حالی که کشمکش میان دو حزب حاکم منطقه کردستان بر سر پست ریاست‌جمهوری ادامه دارد و هنوز هیچ توافق نهایی در این‌زمینه حاصل نشده است، پارلمان عراق اعلام کرده است که آخرین مهلت برای انتخاب رئیس‌جمهوری دوم اکتبر (سه شنبه 10 مهر) است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала