قائم مقام مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود در سابق نیز تحریم ها نتوانسته روی همکاری ریلی ایران با دیگر کشورها حتی کشورهای اروپایی تاثیر بگذارد و راه آهن جمهوری اسلامی جزو معدود راه آهن های جهان است که با راه آهن های شرق و غرب همکاری مستمر داشته و شرق و غرب را به هم متصل کرده.
آقای عاشوری در مصاحبه خود اظهار داشتند که همکاری ها و توافق های ریلی میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه رو به گسترش است و راه آهن جمهوری اسلامی ایران منتظر اتصال بخش کوچکی از راه آهن که قزوین — رشت را به آستارا و آستارای ایران به آستارای آذربایجان می نماید نمانده و بصورت آزمایشی کالایی از هند را از بندرعباس به قزوین از طریق خط راه آهن حمل شد و سپس از طریق قزوین تا آستارا با کامیون به آستارا منتقل شد و در نهایت مجددا از آستارا با راه آهن به مسکو انتقال یافت وعملا کلیدور شمال به جنوب را از بندرعباس به مسکو راه اندازی کرده تا مقرون به صرفه بودن آن برای حمل و نقل بین المللی را اثبات کند و امروزه بحث کاهش هزینه ها جهت تشویق انتقال کالا از این کانال نیز مطرح است.
طبق گفته مهندس عاشوری، در پروژه های مشترک راه آهن میان ایران و روسیه هم از پیمانکاران ونیروهای روس استفاده می شود هم از پیمانکاران ونیروهای ایرانی ولی با توجه به اینکه پیمانکار این پروژه ها روسیه است و دستگاه ها وتجهیزات حفاری و نصب ریل های راه آهن نیز روسی هستند طبیعتا نیروهای روس باید حتما این تجهیزات را راه اندازی کنند ونسبت های مشارکت ایران و روسیه در بخش های مختلف پروژه نسبت ها با هم فرق می کند.
مهندس عاشوری افزود: در مورد مزیت تجهیزات روسیه یا دیگر کشورها می توان گفت برای ایران هیچ تفاوتی میان شرکت های کشورهای جهان وجود ندارد چون همه طبق استاندارهای بین المللی عمل می کنند.
وی تاکید کردند که قرارداد احداث شش هزار واگن میان شرکت های خصوصی ایرانی و روسیه بسته شده و قرار است بخشی از قطعات از روسیه باشد و با همکاری سه شرکت ایرانی واگن ها در ایران تولید گردد، تامین مالی این پروژه توسط روسیه انجام می شود اما خریداران واگن ها شرکت های خصوصی ایرانی خواهند بود و راه آهن جمهوری اسلامی نقش ضامن بازپرداخت شرکت های ایرانی عهده دارد تا این فرایند انجام شود.
آقای عاشوری اظهار داشتند که چند پروژه دیگر میان ایران و روسیه قرار است اجرا شود که می توان در این مورد از پروژه دو خطه کردن مسیر خواف به کاشمر و برقی کردن خط راه آهن سرخس بندرعباس نام برد.
وی افزود: همکاری های راه آهن های ایران و روسیه فقط به احداث و اجرای پروژه های مشترک محدود نیست بلکه راه آهن های دو کشور در مجامع بین المللی همکاری های بسیار خوبی را با هم دارند و تلاش دارند این همکاری ها افزایش یابد.
قائم مقام راه آهن جمهوری اسلامی همچنین اظهار داشت که طبق مطالعات کلیدور شمال به جنوب ظرفیت حمل و نقل بیش از هفت هزار تن کالا در سال را دارد وپس از راه اندازی احتمالا ظرفیتی به مراتب بالاتر را خواهد داشت.
در پایان وی افزود فعلا بیشتر مذاکرات در مورد همکاری جهت حمل و نقل بار است ولی پیشنهاداتی جهت توسعه این همکاری ها و ایجاد یک شرکت مشترک حمل و نقل بین المللی میان دو کشور در میان است.
شما را به شنیدن متن مصاحبه دعوت می نماییم.