گزارش و تحلیل

تحریم سوختی کردستان عراق

© Fotolia / Borna_Mirتحریم سوختی کردستان عراق از سوی تهران
تحریم سوختی کردستان عراق از سوی تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تهران و بغداد با ایده بارزانی در باره استقلال کردستان مبارزه می کنند.

به گزارش اسپوتنیک،تهران صادرات و واردات سوخت به کردستان عراق و از آنجا را ممنوع کرد.  در اعلامیه مربوطه آمده است:«شرکت های حمل و نقل بین المللی و رانندگان باید از بارگیری و حمل و نقل سوخت در کردستان عراق تا اطلاع ثانوی خودداری ورزند».

در سال گذشته (به تقویم ایرانی) صادرات سوخت به کردستان عراق فقط از شهر سنندج ایران بیش از 42 میلیون لیتر گازوئیل بود. فریدون یاسمی مدیر کل شرکت ملی توزیع صادرات محصولات پتروشیمی استان کردستان ایران در آستانه برگزاری رفراندوم همانا این موضوع را یادآور شد.

علاوه بر تحریم سوختی دولت مسعود بارزانی ،بعضی از تحلیلگران انجام رزمایش بزرگ مقیاس ایران-عراق در مناطق مرزی که سردار سرتیپ مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران انجام آن را اعلام کرد می تواند علامتی به کردستان عراق باشد. آیا این موضوع به معنای آن است که بغداد و تهران برای مقابله نظامی بزرگ مقیاس با دولت بارزانی در صورت بروز شرایط نامطلوب آماده می شوند؟

مصیب نعیمی، کارشناس مسایل خاورمیانه و مدیر مسئول روزنامه «الوفاق» در این خصوص اظهار نظر نمود:

کل اقدامات از سوی ایران در رابطه با کردستان عراق بنا به درخواست دولت مرکزی بغداد انجام می شود. از نظر ایران و حتی کشورهای عضو شواری امنیت سازمان ملل متحد فقط دولت مرکزی عراق حاکمیت بر تمامیت ارضی این کشور دارد و اقلیم کردستان بخشی از قلمرو عراق  به حساب می آید. لذا اگر پروازها و حتی فعالیت های اقتصادی و تجاری متوقف می شود، این اتفاق بیشتر به درخواست رسمی دولت مرکزی عراق صورت می گیرد.  در این راستا، قطر، ترکیه و بقیه کشورهایی که پروازهای مستقیم به اربیل و سایر مناطق کردستان داشتند، در نهایت آنان را نیز متوقف کردند.

ایران همیشه با جدا شدن اقلیم کردستان و با هر گونه تجزیه عراق مخالف بود چراکه این تجزیه طلبی قطعا اثرات منفی را در منطقه خواهد گذاشت و پیش زمینه تجزیه های دیگری خواهد شد.

از این رو باید توجه داشته باشیم که کل این اقدامات از سوی ایران علیه اقلیم کردستان نیست. پیشاپیش، این تدابیر در جهت تحریم صادرات سوخت ایران به اقلیم کردستان با توجه به شرایط موجود و اقدامات انجام شده توسط دولت کردستان و شخص آقای مسعود بارزانی به رغم مخالفت های منطقه ای، چه از سوی ایران، چه از سوی ترکیه و دولت بغداد و چه از سوی سایر کشورهای بزرگ دنیا اتخاذ شده بود. گرچه خود آقای مسعود بارزانی مدعی است که  این رفراندوم یک نظر سنجی بود و در راستای تجزیه عراق محسوب نمی شود. بله، شاید این رفراندوم  برای کشاندن دولت مرکزی عراق پای میز مذاکره و گرفتن امتیازات بیشتری برای کردهای عراق بود. ولی در عین حال در این برحه، اقدامات ایران کلا در راستای همکاری با دولت عراق انجام می شود و چراکه ما چیز به نام دولت کردستان را به رسمیت نمی شناسیم. اقلیم کردستان یک اقلیم فدرال است که در چارچوب دولت مرکزی عراق به رسمیت شناخته می شود.

آنچه که مربوط به برقراری رزمایش های مشترک  نیروی مسلح ایران و واحدهایی از ارتش عراق می شود، باید گفت که با توجه به این حساسیتی که در منطقه به وجود آمد، این یک امر ضروری می باشد. ایران قبلا رزمایش های نظامی مستقل را با هدف کنترل مرزها و پیشگیری از هر گونه تهدیدات امنیتی قابل پیش بینی در مناطق مرزی انجام داده بود.

ایران همزمان با اعلام مخالفت با هر گونه تجزیه عراق یکپارچه طرفهای ذیربط (دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان) را به راه حل مسالت آمیز مشکلات فیمابین و دستیابی به سازش فرا خواند چون خدا نکرده اگر این اتفاق بیفتد، ایران مثل ترکیه مجبور  می شود واکنش را نشان دهد. این ناامنی ها می تواند منطقه را در معرض یک خطر جدید قرار دهد. از این رو اقدامات فعلی ایران در رابطه با اقلیم کردستان کاملا منطقی و قانونی است و در جهت حفظ امنیت و بازگشت آرامش به منطقه انجام می شود.           

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала